Produkter som diskuteras: "skruvlådorna"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Tänkte på nästan det här tidigare idag när jag skulle lägga in en ny hylssnyckelsats i båten (trångt....). Dom gamla plåtlådorna var ju bra mycket smäckrare än plastlådor.
Jag har förövrigt problem med aluminiumspännena på dom nya Essbox (lossnar ganska ofta och inte så smidiga att montera tillbaks).
Ps. passar på att ge en känga till Bahcos hylsnyckelsats som saknade 11mm blocknyckel. Ds.
Jag har förövrigt problem med aluminiumspännena på dom nya Essbox (lossnar ganska ofta och inte så smidiga att montera tillbaks).
Ps. passar på att ge en känga till Bahcos hylsnyckelsats som saknade 11mm blocknyckel. Ds.
Nu förstår jag inte...... sortimentslådor fyller man ju på med nya skruvar varefter de töms......... mormorsfars sortimentlåda av trä hänger med än i dag så vad skulle det vara för fel på den där?
Förresten är ju plåt en mycket bättre material än plast. Hållbart och går att reparera.
Förresten är ju plåt en mycket bättre material än plast. Hållbart och går att reparera.
Skulle väl vara för att den nya i plast är smartare utförd, lättare, saknar vassa hörn som riskerar att repa diverse, och rymmer mer material?heimlaga skrev:
Men visst, annars är ju en halvrapplig metallåda att föredra.
Börjar man kassera och förnya användbara grejor bara för såna där småsaker då har ingen människa råd att hålla sig med så bra verktyg och maskiner att man kan uträtta någonting produktivt med dem.
Lösa pengar skall användas för att skaffa de verktyg som underlättar produktionen och minskar frustrationen.
Jag har mer verktyg och maskiner än de flesta av er och jag har många hundratals investeringar kvar på listan innan formen på en sortimentslåda blir den mest frustrerande och produktuionshämmande faktorn.
En sysselsättning som borde vara producerande får inte bli ännu ett sätt att konsumera på. Då leder det till att man måste arbeta ännu mer övertid för att tjäna ännu mer pengar för att ha råd med ännu en ny sorts konsumtion. Då faller ju hela poängen med att göra saker själv.
Lösa pengar skall användas för att skaffa de verktyg som underlättar produktionen och minskar frustrationen.
Jag har mer verktyg och maskiner än de flesta av er och jag har många hundratals investeringar kvar på listan innan formen på en sortimentslåda blir den mest frustrerande och produktuionshämmande faktorn.
En sysselsättning som borde vara producerande får inte bli ännu ett sätt att konsumera på. Då leder det till att man måste arbeta ännu mer övertid för att tjäna ännu mer pengar för att ha råd med ännu en ny sorts konsumtion. Då faller ju hela poängen med att göra saker själv.
Redigerat:
Ok.. 299:- eller gratis vid köp av 8 askar skruv eller plugg stjälper hela lasset... 
Vem har förövrigt sagt att detta är det mest frusterande eller produktionshämmande?
Köper du Essve skruv måste du slänga eller stapla lådorna de kommer i om du inte har en Essbox, slänga dom låter som miljöförstöring....
Och ingen pratade om att slänga den gamla plåtlådan, men för skruvförvaring, och av Essve-sådan, finns det mycket bättre alternativ.
Nej, allt gammalt är inte bättre!
Vem har förövrigt sagt att detta är det mest frusterande eller produktionshämmande?
Köper du Essve skruv måste du slänga eller stapla lådorna de kommer i om du inte har en Essbox, slänga dom låter som miljöförstöring....
Och ingen pratade om att slänga den gamla plåtlådan, men för skruvförvaring, och av Essve-sådan, finns det mycket bättre alternativ.
Nej, allt gammalt är inte bättre!
Redigerat:
Inte riktigt...... men de pengarna har en väldig köpkraft om man använder dem på annat håll.FredrikR skrev:
Det är dubbelt upp vad jag betalade för träsvarven...... och hälften mer än jag betalade i inköp för klyvsågen..... och ungefär hälften av vad jag betalade för det nya fabriksgjorda anhållet till Jonsered vertikalfräsen.
300 kr är ungefär vad jag brukar betala för en bra handhyvel av järn eller en bra trefaselmotor.
Väldigt mycket pengar att lägga ut för en låda om man redan har en låda.
Och om du behöver 8 askar skruv så gissar jag du inte tar emot den....heimlaga skrev:Inte riktigt...... men de pengarna har en väldig köpkraft om man använder dem på annat håll.
Det är dubbelt upp vad jag betalade för träsvarven...... och hälften mer än jag betalade i inköp för klyvsågen..... och ungefär hälften av vad jag betalade för det nya fabriksgjorda anhållet till Jonsered vertikalfräsen.
300 kr är ungefär vad jag brukar betala för en bra handhyvel av järn eller en bra trefaselmotor.
Väldigt mycket pengar att lägga ut för en låda om man redan har en låda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden