6 923 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Dåligt HVLP sprutmålningsresultat
Köpte en Apollo HVLP sprutmålningsutrustning från UK, känns och ser väldigt proffsig och kostar 10 ggr mer än en vanlig tryckluftsdriven färgspruta. Har sprutmålat en del innan med tryckluftsdriven utrustning av olika slag och hade höga förväntningar på HVLP.
Men, jag lyckas inte få till en fin yta. Har kört med dels vanlig takfärg (Alcro) vattenbaserad och till ett annat projekt använt vattenbaserad klarlack. I båda fallen blev ytan knottrig/ bubblig och tjockleken därmed ojämn. Finishen blev snarare som en rollad yta...
Vattenbaserat flyter/självutjämnar sämre och torkar snabbare, så hade det varit en lösningsmedelbaserad lack jag sprutat så hade väl den ojämna ytan inte spelat lika stor roll.
Har provat olika viskositet/ spädning, olika inställningar på flöde, sprutbild, målningsavstånd osv men jag får bara inte till det. Har även varit noggran med silning av färgen/ lacken så att inget påverkat munstycket. Men ändå är det som att färgen/ lacken "sputtrar" ur munstycket och att mängden färg är väldigt liten i förhållande till luftmängden. Drar jag på för mycket "färgtillförsel" så rinner det bara och tjockleken varierar lika mycket ändå.
Jag hade förväntat mig bättre resultat med HVLP jämfört med "vanlig" färgspruta. Vad är felet?
Men, jag lyckas inte få till en fin yta. Har kört med dels vanlig takfärg (Alcro) vattenbaserad och till ett annat projekt använt vattenbaserad klarlack. I båda fallen blev ytan knottrig/ bubblig och tjockleken därmed ojämn. Finishen blev snarare som en rollad yta...
Vattenbaserat flyter/självutjämnar sämre och torkar snabbare, så hade det varit en lösningsmedelbaserad lack jag sprutat så hade väl den ojämna ytan inte spelat lika stor roll.
Har provat olika viskositet/ spädning, olika inställningar på flöde, sprutbild, målningsavstånd osv men jag får bara inte till det. Har även varit noggran med silning av färgen/ lacken så att inget påverkat munstycket. Men ändå är det som att färgen/ lacken "sputtrar" ur munstycket och att mängden färg är väldigt liten i förhållande till luftmängden. Drar jag på för mycket "färgtillförsel" så rinner det bara och tjockleken varierar lika mycket ändå.
Jag hade förväntat mig bättre resultat med HVLP jämfört med "vanlig" färgspruta. Vad är felet?
Orange peel är termen på utrikiska...
http://www.highlandwoodworking.com/sprayingorangepeel.aspx
http://www.portlandcompressor.com/hvlp/trouble-shooting.aspx
Det troliga svaret verkar vara, korta avståndet...
Har själv testat en del och bäst resultat fick jag när jag hade spätt 25% och mer... Viskositetsmåttet visade då ca45-50 sekunder. Och höll sprutan på ca 20-35 cm avstånd lite beroende på om den var vertikalt eller horisontellt.
Det bästa resultatet fick jag när det var på gränsen att det skulle bli rinningar i stället.. Och ibland blev det just sådana...
Krävs mer träning och testning innan jag känner att jag har koll på flöde, viskositet, avstånd och hastighet... Men resultaten hittills är OK, klart bättre än om jag skulle ha penslat eller rollat.
Hoppas länkarna ovan hjälper dig!
http://www.highlandwoodworking.com/sprayingorangepeel.aspx
http://www.portlandcompressor.com/hvlp/trouble-shooting.aspx
Det troliga svaret verkar vara, korta avståndet...
Har själv testat en del och bäst resultat fick jag när jag hade spätt 25% och mer... Viskositetsmåttet visade då ca45-50 sekunder. Och höll sprutan på ca 20-35 cm avstånd lite beroende på om den var vertikalt eller horisontellt.
Det bästa resultatet fick jag när det var på gränsen att det skulle bli rinningar i stället.. Och ibland blev det just sådana...
Krävs mer träning och testning innan jag känner att jag har koll på flöde, viskositet, avstånd och hastighet... Men resultaten hittills är OK, klart bättre än om jag skulle ha penslat eller rollat.
Hoppas länkarna ovan hjälper dig!
Nu vet jag inte vad du har för storlek på munstyckena när du sprutar men takfärg får väl anses ganska svårhanterat i en HVLP-spruta. Vattenbaserad klarlack borde gå bättre men den lär behöva spädas till förbannelse. Alla vattenbaserade "penselprodukter" är skapta med egenskaper som inte alls rimmar väl med HVLP-sprutor. Oavsett vad spelar storleken på munstycket stor roll
Personligen har jag aldrig riktigt kommit helt överens med dessa färger med min HVLP-spruta. Har däremot sett exempel på i princip ospädd vattenbaserad "penselfärg" som sprutats med HVLP-spruta och väldigt högt tryck i trycksatt färgbehållare.
Ett sätt att att förbättra "penselfärgens" egenskaper utan att tunna ut den till mjölk är tillsatsprodukten Fluetrol. En mindre mängd dito i färgen gör att den flyter ut mycket snabbare och snyggare vid sprutlackering.
Personligen har jag aldrig riktigt kommit helt överens med dessa färger med min HVLP-spruta. Har däremot sett exempel på i princip ospädd vattenbaserad "penselfärg" som sprutats med HVLP-spruta och väldigt högt tryck i trycksatt färgbehållare.
Ett sätt att att förbättra "penselfärgens" egenskaper utan att tunna ut den till mjölk är tillsatsprodukten Fluetrol. En mindre mängd dito i färgen gör att den flyter ut mycket snabbare och snyggare vid sprutlackering.
Kör själv med en Fuji Q4 HVLP och upplevde samma fenomen som TS, spädde och spädde igen, justerat och fejjat utan att verkligen få till det. Vändningen kom då jag gick ifrån det som manualen ansåg vara ett lämpligt munstycke och gick på ett större, spädde mindre och resultatet blev således mycket bättre utan orange peel.
Jag målade ett par innerdörrar med snickerigrund och snickerifärg.
Nu har jag fått hem en komplett uppsättning med ALLA munstycken som finns till just min spruta och får väl hoppas att jag får ännu bättre resultat i framtiden - Med rätt nål helt enkelt.
Får erkänna att jag fortfarande är novis på sprutan men trots detta mycket nöjd med det senaste resultatet - Helt klart bättre än att rolla/pensla.
Backade på min ide att spruta alla fönster+smygar+fönsterbrädor då jag insåg vilket maskeringsjobb det skulle bli och med tanke på att frugan ändå ska ha något att göra så fick hon en pensel i handen!
Jag målade ett par innerdörrar med snickerigrund och snickerifärg.
Nu har jag fått hem en komplett uppsättning med ALLA munstycken som finns till just min spruta och får väl hoppas att jag får ännu bättre resultat i framtiden - Med rätt nål helt enkelt.
Får erkänna att jag fortfarande är novis på sprutan men trots detta mycket nöjd med det senaste resultatet - Helt klart bättre än att rolla/pensla.
Backade på min ide att spruta alla fönster+smygar+fönsterbrädor då jag insåg vilket maskeringsjobb det skulle bli och med tanke på att frugan ändå ska ha något att göra så fick hon en pensel i handen!
Tack för svaren och länkarna! 6" är verkligen nära, det är 15 cm och är typ 1/3-del av avståndet vid vanlig sprutmålning. tror jag får lära om 
Ska prova mer med avstånd och spädning tror jag. Håller med om att takfärg inte är optimalt, det blev 25-30% spädning innan det gick att spruta.
Det är denna maskin jag har och det ingår 1,3 mm munstycke, något annat har jag inte köpt eller provat.
http://www.axminster.co.uk/apollo-apollo-pro-spray-1500-3s-prod795549/
Ska prova mer med avstånd och spädning tror jag. Håller med om att takfärg inte är optimalt, det blev 25-30% spädning innan det gick att spruta.
Det är denna maskin jag har och det ingår 1,3 mm munstycke, något annat har jag inte köpt eller provat.
http://www.axminster.co.uk/apollo-apollo-pro-spray-1500-3s-prod795549/
Kikar jag vad dom rekommenderar till min Fuji så verkar det vara så att den vill ha 2.2mm för väggfärg/exteriör färg..
Till klarlacken vill Fuji att man kör med 1mm eller med 1.4mm så där är du inte helt fel - Däremot med väggfärgen.
Självklart är det skillnader på sprutorna men det jag nämner är mest för referens och jämförelse.
Till klarlacken vill Fuji att man kör med 1mm eller med 1.4mm så där är du inte helt fel - Däremot med väggfärgen.
Självklart är det skillnader på sprutorna men det jag nämner är mest för referens och jämförelse.
Tack Slacker! Bra info, ska nog beställa hem fler munstycken
Ja, en Fuji hade jag nog velat ha annars, med en Q4 är nästan 3 ggr så dyr som min Apollo, eller kan du tänka dig byta?
Ja, en Fuji hade jag nog velat ha annars, med en Q4 är nästan 3 ggr så dyr som min Apollo, eller kan du tänka dig byta?
Gruvberget: såhär 4 år efter du skapade tråden så har jag också köpt en Apollo och tänkte kolla om du blivit vän med sprutan. Körde lite igår och fick riktigt bra resultat med snickerigrund, spädde cirka 50% till 25 sekunder (enligt vad de verkar ha i manualen). Men det rann lite och blev rätt rejält med overspray några tankar? Blev det bättre med större nål?
Klicka här för att svara