Verktyg & Maskiner
HogeN: borra.försänk.skruva är det som gäller. mdf i golv/taklister är enda jag stöt på man kan använda dykert på
Nyberg__: Hejsan jag har fått möjligheten att inhandla en wolftech vf100 . Vad borde priset vara på en sådan med okej bruksskick. Hur är dessa annars? Är det världens skit eller duger det åt en amatör att göra lister å lister små möbler/fönster ?
Gavel: [citat] Är mycket värt med lite lägre grindar, jag kan stå bredvid min vagn med motorsågen och komprimera ris, är största fördelen men som du skriver, man slipper stegen
tegelsnickarn: [citat] Har precis samma utmaning. Har skickat dig ett meddelande om du råkar ha kvar instruktionerna.....
pools: Tack för alla svar! En fråga var om Julas klarlack. Är det någon som testat den?
siggebo: Jag tycker att det blir lite vingligt med bitshållare. Måste ju bero lite på kvaliteten på hållaren i fråga också - men jag har billiga.
DennisCA: Såhär löste jag problemet, hade inte tänkt bygga en cyklon åt denna då jag har en mkt större på G, men det projektet blir ju aldrig färdigt... [bild] Intaget på sidan längst ner ska också tas bort, kanske jag hittar lite plast så får jag ett fönster.
prototypen: Varför måste botten vara rak? Om du kan borra 45 mm så blir det snyggare botten än en halvtafflig rakning med motorsåg. Protte
Krypstocken: Hej Tack för infon, har hittat fram till Moelvens pdf och video. På den "klassiska" panelen blir spiken synlig men jag har omålade brädor då jag kan spackla över märkena. K
agehall: Jag har inte kört hålsåg med min DHP435 (använder slagskruvdragaren till det!) men jag har borrat en del med rätt grova borrar utan problem. Skulle nog rekommendera att du reklamerar den där maskinen för det känns som det är ett måndags-ex.
Alko: Tack, hittade faktiskt på Sandbergs järn i Stockholm, 8-pack, perfekt!
oobum: Just de där guldiga tycker jag är ganska kassa. Köpte denna från Essve pga den grymt praktiska förvaringen som den kommer med; http://essve.se/webcatalogue/borr-bits-sagblad/402327-bits-pro-pack-exponeringslada/ Och när bitsen ger upp så byts dem mot Wera..
Dede77: Var min tanke att man borrar genom balkarna och sen sätter lämplig storlek på skruv. Borde väl räcka att man kallgalvar där man borrar och ev. sprutar in lite rostskydd i balkarna. Får ta loss den gamla skivan och se hur det ser ut.
nanowire: Den tog en kompis från england med sig. Går att beställa men frakten blir flera gånger ordervärdet.
F_man: 1,3ah kanske låter klent, skall du bara dra trallskruv är det inga bekymmer. Är det bärlinan och dess skruvar/bultar du skall ge dig på, då kommer du få byta batteri då och då. Har du tillgång till ett eluttag (t.ex. inne i huset) är det inte någonting särskilt besvärligt enligt mig. Skönt med lätt dragare också, istället för med en 4ah klump.
senmathal: Jag tycker nog också att det syns bättre om man har bra ljus mot svetsstället. Jag märker direkt skillnad om svetsstället hamnar i skugga. Varför det blir så är ju svårt att förstå då ljuset från svetsbågen är mycket starkare än från en lampa och borde räcka. Men ljus är väl mera komplicerat än man tror. Jag gissar också att skillnaden mellan hjälmar är rätt stor. När
Paxman: Städar lite bland mina ämnen och knyter ihop de som är avklarade. Alla delar som är länkade ingår när man beställer det nummer som står bredvid. Min beställning gick finfint, så nu har en kanonsticksåg till mycket överkomligt pris. Killen som lämnade ut delarna till mig sa också att just denna version av Bosch-sågen är mycket eftertraktad, och hantverkare lagar ofta dem hellre
Music Man: Det blev en GCM8 med GTA2500 för 3900:- på Bauhaus med prismatchning. Skall behålla min PCM8 till efter fasadbytet, kommer då att ha PCM8 för snedsåga ändträt så man slipper ställa om hela tiden.
Niq: Se på logosols hemsida. Timmerjiggen är inte så stor men allt som krävs runtom är ganska dyrt. Det behövs en stor motorsåg om det är grova träd. Fråga på skogsforum.se annars där kan du säkert hitta någon som kan hjälpa dig
Frebbe: [citat] Konstigt att ingen har svarat på nästan en hel vecka, antar att du fått svar på annat håll... Nej, det är ingen gammal maskin. Det är väl i princip deras nyaste maskin med kolborstar, alltså den produktlinjen som inte kör BL-motor.
Hennke85: Tack för hjälpen. Köpte m24 mutter och den passar perfekt. Nu ska jag bara bestämma mig för en Chuck också. För mina behov duger biltemas skjutmått och gängor är det nog första gången jag har klurat på hemma.
nanowire: Här är ett par bilder på min lösning jag nämnde några inlägg ovan. Bordet i mdf med offerskiva i masonite. Anhållet kläms fast i kanterna med skruvvred. [bild] Bordet sitter fast genom att regeln på undersidan kläms fast i skruvstycket. [bild]
Frustrator: Min ryobi-laddare har hållt i 5år så slumpar det sig väl får man en utan problem.
Huvudbrytaren: Det var mitt fel att pumpdrevet lossnade: gjorde en undermålig montering.
Troberg: [citat] Skrivbordsjobb... Jag har dock använt den i flera större byggen, så jag har verkligen hårdtestat den. Tex borrat över 100 30 mm hål genom 45 mm trä på raken, utan problem. Jag har verkligen låtit den slava, och hittills har den bara glatt gjort allt jag velat utan problem. En enda sak jag kommer på att jag saknar: Den har inte stopp om det hugger. När man borrar i metall med