9 586 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Biltema vedklyv läcker olja
Hej
Har en Biltema klyv som används mycket flitigt i flera år, funkar väldigt bra. Men nu börjar den nog bli sliten i packningen som sitter runt kolven.
När kolven går ut drar den med sig ett tunt lager olja som sedan rinner av när kolven går tillbaka, så det droppar ganska flitigt med olja när man kör.
Detta borde väl gå att byta, men hur gör man? Det finns en packningssats om man kollar på biltema till klyven (4 tons maskinen de har) är det denna?
Någon som provat att byta? Är det svårt?
\K
Har en Biltema klyv som används mycket flitigt i flera år, funkar väldigt bra. Men nu börjar den nog bli sliten i packningen som sitter runt kolven.
När kolven går ut drar den med sig ett tunt lager olja som sedan rinner av när kolven går tillbaka, så det droppar ganska flitigt med olja när man kör.
Detta borde väl gå att byta, men hur gör man? Det finns en packningssats om man kollar på biltema till klyven (4 tons maskinen de har) är det denna?
Någon som provat att byta? Är det svårt?
\K
Jag har aldrig bytt tätningar i en vedklyv men jag har gjort det i huvudcylindarna på frontlastaren och det gick bra. Jag har också varit med då en kamrat har bytt många tätningar.
Såvida cylindern inte är igensvetsad i ändorna brukar det vara en relativt enkel operation
Såvida cylindern inte är igensvetsad i ändorna brukar det vara en relativt enkel operation
Är man normalhändig byter man utan problem, du gängar upp gaveln antingen med en nyckel eller en rörtång. Sen måste du lös med kolvbotten och då brukar det se lite olika ut.
Men antingen har du två hål som du kan använda dig av genom att göra ett eget verktyg eller så tar du rörtången och skruvar lös det med, du får sedan fila bort skadorna som blir av rörtången. Alternativt åka till en hydraulfirma som sätter den i bänken och skruvar lös.
Men innan du börjar dra lös så ta bort styrbanden och kolla så det inte sitter låsskruvar för kolvbotten.
Bra verktyg att ha är sylar som är vinklade och böjda, finns att köpa hos hydroscand.
Det kan vara krångligt att byta styrningarna i gaveln men det är bara att bruka lite våld och böja lite så får du dit dom.
Men antingen har du två hål som du kan använda dig av genom att göra ett eget verktyg eller så tar du rörtången och skruvar lös det med, du får sedan fila bort skadorna som blir av rörtången. Alternativt åka till en hydraulfirma som sätter den i bänken och skruvar lös.
Men innan du börjar dra lös så ta bort styrbanden och kolla så det inte sitter låsskruvar för kolvbotten.
Bra verktyg att ha är sylar som är vinklade och böjda, finns att köpa hos hydroscand.
Det kan vara krångligt att byta styrningarna i gaveln men det är bara att bruka lite våld och böja lite så får du dit dom.
Klicka här för att svara