Jag ska renovera mitt hus som är lite större än genomsnittet (8 meter takhöjd inne bl a) och funderar på att köpa en byggställning i lämplig storlek. Visst kan man hyra en också och få precis det man behöver, men den kommer att behövas på lite olika ställen under en längre tid, så jag tror det är bättre att köpa. Andrahandsvärdet verkar ju vara ganska konstant, så om man säljer den eller delar av den när man är klar så borde det inte ha kostat så mycket...

Det brukar ju dyka upp lite begagnade prylar på Blocket då och då som man skulle kunna samla på sig under en tid. Hur är det med kompatibiliteten mellan olika fabrikat och modeller? Kan man t ex blanda Haki och Unihak?
Burton brukar vara ganska billiga och innehåller inte lika många olika delar, men dom är ganska mycket krångligare att bygga och riva? Å andra sidan är dom kanske enklare forma som man vill?

haki är ren järn och en plåga mest utomhus.. men stabilare ställning hittar man inte.. men ställningar burk man inte kunna plocka 1del från haki och 1 weber.. ska vara randigt och randigt.steck med streck så att säga.. aluminiumställning är snällare att montera.. och finns teleskopställningar

Jag letade länge (ca 1år stenkoll på blocket i hela Sverige) efter begagnad haki till bra pris, men nästan allt som gick på blocket visade sig landa på ungefär samma priser.

Blev tillslut köp från sskonsult i Göteborg. Tror dom köper begagnat från kontinenten. Valde haki för stabiliteten och som jag sett på blocket har dom mycket bra andrahandsvärde. Håller att lyfta upp en sj pall på. Tung att bygga men mycket trevlig att jobba på. Har inte mycket erfarenhet av ställning annars mer än att jag langat lite Layher och burton tidigare.

Jo, att andrahandsvärdet är bra är ju både bra och dåligt. Bra att man får igen pengarna om/när man säljer prylarna, men dåligt om man köper lite paket då och då och får betala för prylar man inte behöver.
Men jag tror att jag ska satsa på Haki i stål. Det verkar vara enkelt att få tag i till rimligt pris och man vet att alla delar passar ihop.

Mikael_L
Jag tycker beggad byggställning har blivit vansinnigt dyrt. Priserna har helt klart gått upp i samma takt som byggboomen tilltagit.
När jag sålde av det Haki och +8 -ställningar jag köpt begagnat fick jag ta mig tusan aningens mer betalt än jag köpt det för, och ändå blev det sålt på stört.

Så jag skulle idag mer funderat över nytt, t.ex. http://stallning.se/category.html/ram-stallningspaket-alu

Visst är det dyrare än en gammal rosig Haki, men nytt är nytt, aluminium är aluminium.

Och Haki är stabilt, men ett as att hantera. Ska du bygga ställning inomhus tycker jag du ska fundera på alu på allvar.

Är det nån som har några monteringsanvisningar för rörställning, typ Burton? Om man ska försöka samla på sig lite delar så är det ju bra att veta ungefär hur många rör, plattformar och kopplingar av olika slag man behöver per meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.