Hej,

Jag känner att jag saknar ett enkelt verktyg för att kunna spänna fast ett kortare anhåll, när jag med cirkelsågen ska kapa t.ex. en trallbräda och liknande smalare virke. Jag har sett flera tips om träbit och tvingar, och andra saker som man behöver hålla fast (typ speed sqare). Det är inte riktigt det jag söker, och det det ju ändå lite omständigt när det blir ett par stycken, även om jag t.ex. skulle skaffa mig ett par snabbtvingar för ändamålet.

Finns det inget sånt verktyg, är jag den enda som haft ett sånt behov?

Jag har gjort av en bit plywood och en regel i vinkel med varann.
I bästa fall fastsatt med tving annars hålla fast med tummen.

Protte

Det finns ju såna där skenor med typ en tving på undersidan som man spänner fast direkt på det man ska kapa. Jag vet dock inte vad dom heter...

prototypen prototypen skrev:
Jag har gjort av en bit plywood och en regel i vinkel med varann.
I bästa fall fastsatt med tving annars hålla fast med tummen.

Protte
Ja, det verkar inte bättre än att det är det "bästa" lösningen ändå.. Jag skulle gärna sett att någon klurat ut något smidigare...

useless useless skrev:
Det finns ju såna där skenor med typ en tving på undersidan som man spänner fast direkt på det man ska kapa. Jag vet dock inte vad dom heter...
Sådana skenor är väl ganska långa? De skulle kanske fungera, men när man har bara t.ex. en 22x95 som ska kapas så blir en skena lite lång att balansera med känns det som. Men någon som testat kanske tycker att det fungerar?

Bästa svaret

Verktyget du söker kallas "kapmojäng" och finns beskrivet i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/
"Tyvärr" så är det nog den som är den bästa lösningen och definitivt den mest prisvärda. Jag tror jag har sett någon köpevariant från Kreg också, kanske finns fler varianter numera men jag är inte så säker på att de blir bättre än en hembyggd.

jac jac skrev:
Verktyget du söker kallas "kapmojäng" och finns beskrivet i denna tråden:
[länk]
"Tyvärr" så är det nog den som är den bästa lösningen och definitivt den mest prisvärda. Jag tror jag har sett någon köpevariant från Kreg också, kanske finns fler varianter numera men jag är inte så säker på att de blir bättre än en hembyggd.
Se där, någon HAR haft samma problem som mig.. Då blir det till att skriva ihop en sådan till helgen. Tack så mycket!

Det var en sådan jag hade gjort, fast utan de snygga svängarna på plywooden.

protte

Om ni läser hela kapmojängstråden så finns det alternativa utformningar på mojängen. Den som jag visade 2012 är utformningen jag använder fortfarande.

• Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.