Slipade en dörrkarm med flera lager oljefärger, som säkert suttit sedan 1940 talet, med en Rotex 90 och sandpapper Granat P80. Det tog mkt tid och papper. Pappren blir fort igensatt av färgen, trots jag körde dammsugaren på max, och det är bra med sug.
Fel sorts papper? Enligt hemsidan är den avsedd för hårda lackfärger, etc.
Eller är det helt enkelt varmluftspistol med skrapare det bästa i början?

Nästa fråga; duger den billiga från Biltema, Cotech på 2kw och ca 550 grader för denna uppgift?

Tacksam för råd och tips.

Tjocka färglager är svåra att bara slipa ner: skrapning eller fräsning/elhyvling funkar bättre. Jag tror säkert att biltemapistolen funkar bra tillsammans med bra skrapverktyg.
Jag har en B&D som tjänat mig gott i alla möjliga sammanhang. Den har maxläge 2000W och ett snällare läge om ca 1500W som kan vara bra ibland.
Problemet med varmluftspistolen är att underlaget och ytorna runtomkring ska tåla värmen.
IR-lampa är annars ett annat alternativ för att mjuka upp färg med.

Redigerat:
var nog lite otydlig i frågan, tänkte främst på hur mycket sanning det ligger i deras specifikationer. Det står 550, men avverkar kanske bara 300-400 i verkligheten?

En hårtork som är hyfsat bra har ju 2000W i maxeffekt. Varmluftspistolen fungerar ju precis likadant fastän att luftströmmen håller lägre hastighet och i och med det blir varmare. Jag tror säkert att den billiga pistolen är lika varm som en dyr. Ni kan ju alltid mäta hur mycket Ampere den drar: 8.6A ska den förbruka.

C
M magnlar skrev:
duger den billiga från Biltema, Cotech på 2kw och ca 550 grader för denna uppgift?
Sett till specifikationerna duger det utan tvivel - du behöver inte något speciellt för denna uppgift. Problemet med att köpa någonting billigt är i detta sammanhang inte att den är tillräckligt kraftfull, utan att den kanske inte håller så länge som förväntat. Jag har en gammal från Clas Ohlson som verkligen ansträngt sig från dag ett för ta självmord - den smälter sig själv, lagerna är på väg att skära, sladden är glapp och temperaturregleringen lever sitt eget liv, men peppar peppar så duger den fortfarande till uppgiften.

För en dörrkarm kan nog varmluftspistol vara bästa alternativet, men för andra ändamål är en kittlampa/SpeedHeater ännu smidigare - dock väsentligt dyrare. Varmluft är hur som helst oändligt mycket smidigare än att slipa eller torrskrapa.

Tack alla, jag tar nog och köper en från ClasOhlson och testar.

En liten uppdatering: Fick tips om att testa en hårdare slipplatta H-HT och med Granat P60/40. Ville ge Rotex en chans till (körde P60), och det funkade ypperligt. Gick fort, och efterslipade med P120 och 180. Resultatet blev riktigt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.