Jag som amatörsnickare (med emfas på amatör) snickrade lite igår och upptäckte behov av några verktyg som jag inte hade.

Är det någon som vet om det finns.

1. När man inte får plats med skruvdragaren för att dra i en skruv skulle det vara bra med någon slags flexibel "vajer" som man fäster bitset i ena änden och den ändra änden sätts i skruvdragaren. Den överför rotationen till skruven.

2. Om man skruvar ihop en fyrkantig ram och ska sätta förstärkningar i 45 grader i varje innerhörn.
En tving som griper om ytterhörnet och förstärkningen och drar den mot ramen.

Fina grejer

• DeWalt skruvmejsel med utbytbara bitssatser på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2: En hörntving kanske? Eller ett spännband att dra ihop konstruktionen med?

Jo det finns ju hörntvingar men dom funkar väl bara när man drar ihop ramen eftersom det är två 90-graders delar som passar i varandra. Jag söker en 90 graders del för ytterhörnet och en rak del för förstärkningen på insidan.

L Lazzeman skrev:
Jag som amatörsnickare (med emfas på amatör) snickrade lite igår och upptäckte behov av några verktyg som jag inte hade.

Är det någon som vet om det finns.

1. När man inte får plats med skruvdragaren för att dra i en skruv skulle det vara bra med någon slags flexibel "vajer" som man fäster bitset i ena änden och den ändra änden sätts i skruvdragaren. Den överför rotationen till skruven.

2. Om man skruvar ihop en fyrkantig ram och ska sätta förstärkningar i 45 grader i varje innerhörn.
En tving som griper om ytterhörnet och förstärkningen och drar den mot ramen.

Det finns olika typer av fjäderförlängare som är lite böjliga, dock generellt för klena för att överföra stora moment. Sen finns det vinkel- och excenteradaptrar till en del skruvdragare som man fäster på maskinen. Se tex här: https://www.festool.se/produkter/batteriprodukter/skruvdragare/574739---c-18-li-5,2-set

Åtminstone vinkelbitshållare finns också "lös" för användning med vilken maskin som helst, tex en sån här: https://www.jula.se/catalog/verktyg...-och-bitshallare/vinkelchuck-for-bits-189041/

Angående tving för förstärkning så är nog det enklaste att såga till en spillbit som mellanlägg: Schematisk illustration av en ram i ett hörn med utrymme för en tving och noterad frigång för spetsen.
Skapa konto
du ser den uppifrån. Sätt din ram i innerhörnet, notera att det är utsågat lite frigång för spetsen. Sätt sen tvingen över den snekapade delen. Du måste först ha stabiliserat ramen dock, väldigt lätt att tvinga för hårt och pressa hörnet ur vinkel.

• Gilla
jac
  • Laddar…
[QUOTE="Angående tving för förstärkning så är nog det enklaste att såga till en spillbit som mellanlägg: Visa bilaga 222786 du ser den uppifrån. Sätt din ram i innerhörnet, notera att det är utsågat lite frigång för spetsen. Sätt sen tvingen över den snekapade delen. Du måste först ha stabiliserat ramen dock, väldigt lätt att tvinga för hårt och pressa hörnet ur vinkel.[/QUOTE]

Jag tänkte på en liknande bit men tänkte att den kanske lätt går sönder om man sätter lite tryck på den, att den ska knäckas i två delar med utgångspunkt från hörnfrigången.

Men jag ska försöka göra en sån bit...

Ska köpa jula-grejen...festoolen är aaaaaningen för dyr för mej.

Borrchuck-adapter för skruvdragare på träbakgrund.
Skapa konto
Har fått en sån här av en kompis. Fungerar utmärkt men vet faktiskt inte var den är inköpt.

Jo det var så jag fick göra. Men jag upptäckte att mina båda små spärrskaft var trasiga så jag fick använda en 00:a och ett bits. Istället för att ta 10s så tog det 10 minuter med strul och dåligt humör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.