Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Detta är lite OT för byggahus, ursäkta.
En bekant sysslar med guld o silversmide, hon flyttar verksamheten till ny lokal. Den dragmaskin hon har får inte plats i den nya lokalen.
Det är alltså en maskin som används för att dra tråd i olika profiler. Den nuvarande maskinen är ca 270 cm lång, väger typ 400 kg.
Det får plats en maskin på ca 200cm i nya lokalen. Två alternativ: Bygga om den bef. maskinen, eller sälja den och köpa ny mindre. Beg. marknaden för dylika maskiner är väldigt smal...
Maskinen består av en balk som skulle behöva kapas. Då troligen bäst att kapa bort en bit på mitten, och sammanfoga igen, eftersom det i båda ändar finns diverse mekaniska arrangemang. Motordrivningen i ena änden, och en rätt avancerad hållare för dragprofilerna i andra änden.
En ny maskin av lämplig storlek kostar ca 30 000, så det kan ge en vink om möjlig budget för ombyggnaden.
Var får man tag i en mek. verkstad som kan ha lämplig utrustning, och en vilja att göra ett sådant jobb?
Balken består av två kraftiga U-profiler som är sammanfogade i ändarna, så att det bildas en spalt mellan dem, i den spalten ligger en kedja, typ cykelkedja, fast mycket kraftigare, den drivs runt av en stor motor med jätteutväxling. Det bör gå att kapa U-balkarna, exakt vinkelrätt, och sammanfoga igen ex. med en stump balk på utsidan.
En bekant sysslar med guld o silversmide, hon flyttar verksamheten till ny lokal. Den dragmaskin hon har får inte plats i den nya lokalen.
Det är alltså en maskin som används för att dra tråd i olika profiler. Den nuvarande maskinen är ca 270 cm lång, väger typ 400 kg.
Det får plats en maskin på ca 200cm i nya lokalen. Två alternativ: Bygga om den bef. maskinen, eller sälja den och köpa ny mindre. Beg. marknaden för dylika maskiner är väldigt smal...
Maskinen består av en balk som skulle behöva kapas. Då troligen bäst att kapa bort en bit på mitten, och sammanfoga igen, eftersom det i båda ändar finns diverse mekaniska arrangemang. Motordrivningen i ena änden, och en rätt avancerad hållare för dragprofilerna i andra änden.
En ny maskin av lämplig storlek kostar ca 30 000, så det kan ge en vink om möjlig budget för ombyggnaden.
Var får man tag i en mek. verkstad som kan ha lämplig utrustning, och en vilja att göra ett sådant jobb?
Balken består av två kraftiga U-profiler som är sammanfogade i ändarna, så att det bildas en spalt mellan dem, i den spalten ligger en kedja, typ cykelkedja, fast mycket kraftigare, den drivs runt av en stor motor med jätteutväxling. Det bör gå att kapa U-balkarna, exakt vinkelrätt, och sammanfoga igen ex. med en stump balk på utsidan.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Kan du inte lägga upp en bild på maskinen?
Håller med ovanstående att valfri mek verkstad kan göra det.
Ifall man kan plocka ner dessa balkar och sätta i kallsåg så är det kapat och ihopsvetsat på ca 2 timmar.
Men det vore intressant med en bild innan man spekulerar för mycket.
Håller med ovanstående att valfri mek verkstad kan göra det.
Ifall man kan plocka ner dessa balkar och sätta i kallsåg så är det kapat och ihopsvetsat på ca 2 timmar.
Men det vore intressant med en bild innan man spekulerar för mycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vinkelslip tror jag blir för dålig noggrannhet, men det finns ju kapmaskiner som liknar en vanlig gersåg för trä, men för stål. Även svetsning, går säkert, men jag misstänker att det är risk för precisionen då?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Bilder.
Den orange konstruktionen är en säkerhetsfunktion som tydligen inte fyller någon större funktion vid dragning av såpass mjuka metaller som det gäller här. Den kan man bortse ifrån.
Hon har varit i kontakt med ett par mek. verkstäder som tackat nej. men jag är inte säker på hurpass bra beskrivning av problemet de fick.
Den orange konstruktionen är en säkerhetsfunktion som tydligen inte fyller någon större funktion vid dragning av såpass mjuka metaller som det gäller här. Den kan man bortse ifrån.
Hon har varit i kontakt med ett par mek. verkstäder som tackat nej. men jag är inte säker på hurpass bra beskrivning av problemet de fick.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att kapa med vinkelslip är ju en sak, men svetsningen, hur går det till att få den helt rak?
Någon som kan föreslå lämplig verkstad? Eller någon på forumet som tror sig kunna göra detta, utan att ha en riktig verkstad?
Detta är i Stockholm, maskinen skall under alla omständigheter demonteras för flyttningen, själva balken väger nog > 150 kg. Så den kommer att flyttas ut av en flyttfirma.
Någon som kan föreslå lämplig verkstad? Eller någon på forumet som tror sig kunna göra detta, utan att ha en riktig verkstad?
Detta är i Stockholm, maskinen skall under alla omständigheter demonteras för flyttningen, själva balken väger nog > 150 kg. Så den kommer att flyttas ut av en flyttfirma.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag håller med, det går göra med vinkelslip.
Det är inte kapningen som är problemet, det är att svetsa i rätt ordning så man på slutet har en rak balk. Gör man det riktigt så ska det vara en rejäl spalt mellan balkbitarna så man får plats med svetsgodset och då är det inte hela världen om kapningen är lite vinglig.
Om ni fraktar maskin till Umeå så kapar och svetsar jag
Kan ju även gå att flytta motorn, borde sitta ett lager på var sida av balken och kedjehjulet mellan, inte så kritisk passning.
Protte
Det är inte kapningen som är problemet, det är att svetsa i rätt ordning så man på slutet har en rak balk. Gör man det riktigt så ska det vara en rejäl spalt mellan balkbitarna så man får plats med svetsgodset och då är det inte hela världen om kapningen är lite vinglig.
Om ni fraktar maskin till Umeå så kapar och svetsar jag
Kan ju även gå att flytta motorn, borde sitta ett lager på var sida av balken och kedjehjulet mellan, inte så kritisk passning.
Protte
Balken demonteras, kapas i kallsåg och svetsas ihop md överlappande bitar. Ett enkelt jobb men du skall vända dig till en byggsmed eller smedja, detta är för grovt för en traditionell mekanisk verkstad. Snitt med vinkelslip kan finka men det bör svetsas i jigg.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Vilken del av Stockholm?
Du har jb-smide i Järfälla
De kan garanterat göra det
Jag hade kapat i kallsåg och kylt med kopparklump när jag svetsar.
Du har jb-smide i Järfälla
De kan garanterat göra det
Jag hade kapat i kallsåg och kylt med kopparklump när jag svetsar.
Som lekman skulle jag säga att det är ett hyfsat enkelt jobb. Det som inte blir klart idag blir klart en annan dag. Mina egna projekt i den kalibern tar ofta längre tid än vad jag trodde...
Som fackman skulle jag säga 16 timmar a 1000kr. Minsta krångel så spricker den budgeten.... skulle nog tacka nej till jobbet.
Som fackman skulle jag säga 16 timmar a 1000kr. Minsta krångel så spricker den budgeten.... skulle nog tacka nej till jobbet.
Klicka här för att svara



