Detta är lite OT för byggahus, ursäkta.

En bekant sysslar med guld o silversmide, hon flyttar verksamheten till ny lokal. Den dragmaskin hon har får inte plats i den nya lokalen.

Det är alltså en maskin som används för att dra tråd i olika profiler. Den nuvarande maskinen är ca 270 cm lång, väger typ 400 kg.

Det får plats en maskin på ca 200cm i nya lokalen. Två alternativ: Bygga om den bef. maskinen, eller sälja den och köpa ny mindre. Beg. marknaden för dylika maskiner är väldigt smal...

Maskinen består av en balk som skulle behöva kapas. Då troligen bäst att kapa bort en bit på mitten, och sammanfoga igen, eftersom det i båda ändar finns diverse mekaniska arrangemang. Motordrivningen i ena änden, och en rätt avancerad hållare för dragprofilerna i andra änden.

En ny maskin av lämplig storlek kostar ca 30 000, så det kan ge en vink om möjlig budget för ombyggnaden.

Var får man tag i en mek. verkstad som kan ha lämplig utrustning, och en vilja att göra ett sådant jobb?

Balken består av två kraftiga U-profiler som är sammanfogade i ändarna, så att det bildas en spalt mellan dem, i den spalten ligger en kedja, typ cykelkedja, fast mycket kraftigare, den drivs runt av en stor motor med jätteutväxling. Det bör gå att kapa U-balkarna, exakt vinkelrätt, och sammanfoga igen ex. med en stump balk på utsidan.
 
På din beskrivning låter det som att det går å fixa med en vinkelslip och en svets!?


Valfri mekanisk verkstad borde kunna hjälpa dig. (y)
 
Kan du inte lägga upp en bild på maskinen?
Håller med ovanstående att valfri mek verkstad kan göra det.

Ifall man kan plocka ner dessa balkar och sätta i kallsåg så är det kapat och ihopsvetsat på ca 2 timmar.

Men det vore intressant med en bild innan man spekulerar för mycket.
 
Vinkelslip tror jag blir för dålig noggrannhet, men det finns ju kapmaskiner som liknar en vanlig gersåg för trä, men för stål. Även svetsning, går säkert, men jag misstänker att det är risk för precisionen då?
 
Bilder.

Den orange konstruktionen är en säkerhetsfunktion som tydligen inte fyller någon större funktion vid dragning av såpass mjuka metaller som det gäller här. Den kan man bortse ifrån.

Hon har varit i kontakt med ett par mek. verkstäder som tackat nej. men jag är inte säker på hurpass bra beskrivning av problemet de fick.
 
  • Verkstadsrum med en metallbearbetningsmaskin och en orange säkerhetsanordning, verktyg på väggen och diverse föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallkedja på en orange kedjestridare med mätverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång metallbearbetningsmaskin med orange säkerhetsställning i en verkstad, väggar med verktyg, trästockar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte tala för alla.
Men jag hade utan problem löst det där med just vinkelslip och svets...
 
Ja, det verkar inte alltför avancerat. Kedjan behövs kapas och justeras in också, men det är inte många minuters jobb.
 
Att kapa med vinkelslip är ju en sak, men svetsningen, hur går det till att få den helt rak?

Någon som kan föreslå lämplig verkstad? Eller någon på forumet som tror sig kunna göra detta, utan att ha en riktig verkstad?

Detta är i Stockholm, maskinen skall under alla omständigheter demonteras för flyttningen, själva balken väger nog > 150 kg. Så den kommer att flyttas ut av en flyttfirma.
 
Jag håller med, det går göra med vinkelslip.
Det är inte kapningen som är problemet, det är att svetsa i rätt ordning så man på slutet har en rak balk. Gör man det riktigt så ska det vara en rejäl spalt mellan balkbitarna så man får plats med svetsgodset och då är det inte hela världen om kapningen är lite vinglig.

Om ni fraktar maskin till Umeå så kapar och svetsar jag

Kan ju även gå att flytta motorn, borde sitta ett lager på var sida av balken och kedjehjulet mellan, inte så kritisk passning.

Protte
 
Balken demonteras, kapas i kallsåg och svetsas ihop md överlappande bitar. Ett enkelt jobb men du skall vända dig till en byggsmed eller smedja, detta är för grovt för en traditionell mekanisk verkstad. Snitt med vinkelslip kan finka men det bör svetsas i jigg.
 
Tittar närmare, behöver nog inte svetsas alls, nya hål för motorn och ett skruvförband efter motorn
 
Vilken del av Stockholm?
Du har jb-smide i Järfälla
De kan garanterat göra det

Jag hade kapat i kallsåg och kylt med kopparklump när jag svetsar.
 
Går det att ta hål i väggen och låta en ända av maskinen sticka in i något annat utrymme eller ut i det fria med lämplig låda omkring?
 
Kanske ett urbota dumt förslag men kanske går den in på högkant? Borde väl inte spela någon roll för funktionen och "footprinten" blir ju genast trevligare...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som lekman skulle jag säga att det är ett hyfsat enkelt jobb. Det som inte blir klart idag blir klart en annan dag. Mina egna projekt i den kalibern tar ofta längre tid än vad jag trodde...
Som fackman skulle jag säga 16 timmar a 1000kr. Minsta krångel så spricker den budgeten.... skulle nog tacka nej till jobbet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.