Verktyg & Maskiner
BigR: [bild] Jag har borrat mycket berg med 20mm borr med den maskinen. 50-100 hål för stenspräckning. Körde med tre borrar (biltemas långa) som jag växlade mellan för att slippa kyla. Man får ha låg hastighet för att inte bränna borr. Också bilat bort golv och betongbro och maskinen lever fortfarande. För bilning av betong hyr jag numer en riktig bilmaskin, mycket snabbare.
chaser: Har Festool T15 och Makita DTD170, skulle jag köpa en ersättare till Festoolen så skulle jag till 100% köpa en Makita skruvdragare istället. Större flexibilitet, billigare i inköp och om man önskar komplitera med fler batterier.
the_warpi: [citat] Jag sprutade på färgat puts för att både få färg och struktur som övriga huset. Den sprutar nog ut det du stoppar i, men det den sprutar ut blir ju mer struktur så det skall nog bara vara sista skiktet.
Strip: DIALux är ett fantastiskt litet ljusplaneringsprogram, rekommenderas varmt. Jag beräknade 700-850 lux/m² och är väldigt nöjd med resultatet. Dock har jag inga fönster i min verkstad, jag gissar att man kanske vill ha mer ljus i ett utrymme med fönster? Oftast tänder jag bara en av mina tre rader lysrör när jag är i verkstaden. Punktbelysning tillkommer naturligtvis över arbetsbänk,
nikasp: Skyndade långsamt och köpte från https://www.velltra.se/produkt/tving-for-styrskena-hitachi/ 250 spänn styck, valde bort snabbtving då jag läst lite om att det kan vara lättare att justera med skruvtving.
Nimajneb: Verkar finnas en del på Amazon.de där vissa levererar till Sverige och även någon med Amazon fri frakt.Får väl även kolla eBay o se vad dom gamla hedliga drakarna där har att erbjuda.
Stefan N: Borde väl va typ denna? https://www.aerfast.se/sv/verktyg/spikpistoler/rullband-spikverktyg/rullbandad-spik-16/19899-coilpro-90/
Daniel 109: På nyare fordon står minsta tillåtna index i registreringsbeviset. Däcken ska klara max axellast.
Sandvik40: Okay. fan att jag inte hittade det, tack for tipset,
___EM: Har varit i kontakt med Mobergs i Dalarna och han sa att Tecnica la ner i mitten/slutet på -00 talet. Hade inte en enda reservdel och inga manualer på lager och rekommenderade personligen att gå på en svensktillverkad maskin istället. Kanske är säkrast ifall inte priset går att justera lite :)
snowjim: Hej, Husqvarna försöker slå sig in på marknaden för högtryckstvättar och de har ett par som ser intressanta ut. Någon här som vet något om dem? Vad jag förstår så ska de tillverkas i samma fabrik som Stihl och Nilfisk. Stihl har generellt gott omdöme medan Nilfisk är klassas som något sämre än Kärchers kosument serie. [bild]
Pysslarn: Tror inte det är aktuellt... "Ursprungligen så kommer dessa troligtvis från Flygt i Lindås och har som sagt antagligen kasserats av någon anledning. Men anledningen kan ju ha mindre betydelse för en privatanvändare. Jag tittade lite närmare på dem i morse och vissa är ganska slitna. T.e.x så saknar en av de stora helt spärren som låser skruven mot oavsiktlig ändring medan samma
skogstomten: Festools CS50/70EB kanske? Har själv ett äldre basisbord som är ett lite liknande koncept. Är supernöjd med den! Framför allt vid lite mer ”finsnickerier” där man vill finklyva till olika dimensioner. Funkar också att ”kapa” med då den har dragssågsfunktion. Men så har jag en traditionell kapsåg också.
Daniel_N: De är toppen att ha att göra med, lite annan nivå än resten, även om Hilti också brukar vara bra.
Niklass: För 3-4 sedan stod jag och valde mellan Caravan vagen på K-rauta eller Tiki C265. Caravan vagen kunde jag finna, då 1-2 år gamla på ett varuhus, där jag kunde få bättre pris, de var över sedan förra sommaren. Det gjorde priset rätt. Valde dock att köpa Tiki vagnen istället. Tror jag fick den för 8995 i Uppsala. Fördelen med den var att den var en ny uppdaterad variant för den
SnickareHobb: Jag funderar på hur man enklast skulle kunna göra något för att låsa spindeln på svarven. Många gånger skulle det vara smidigt att kunna göra detta. T.ex. när man ska skr uva på något på en skruvpatron. Eller om man ska lossa något man skruvat fast på spindelnosens gänga (t.ex. en chuck eller planskiva). På min svarv finns haknycklar som man kan använda. En på axeln och en på
tensiden: Mycket bra input, tackar för responsen! Traktor m.m. finns att tillgå, så det är också utanför kalkylen så sett. Då faller det i princip ner på om jag kan hitta en såg i närheten som kan ta hand om stockarna. Din kommentar heimlaga angående rätt dimensioner på virke är precis anledningen till att jag inte avyttrat sågen ännu. Det skulle se helt fel ut att åka till den vanliga
Niq: Den risk jag ser är att kompressorn kan gå varm sommartid. Den erfarenhet jag har av lite större kompressorer är att dom alstrar mycket värme när dom är igång. Det går kanske att lösa så enkelt att man öppnar dörrarn till containern.
Qvanten: Det här med att tanka bensin i en dieselbil och hur allvarligt det är så beror det mycket på om det är en modern motor med Common rail eller traditionell insprutningspump. De gamla dieslarna anses tåliga och kan gå med en ganska hög andel bensin utan större risk för skador. En modern Common rail sägs däremot kunna må dåligt redan vid 10% bensin. Kom ihåg att på en modern bil
prototypen: Jordbrukstraktor har normalt "aggressiva" däck, är det torrt så brukar det gå bra några vändor. Men en entreprenör med grönytedäck (=breda) gör det där bättre. Väldigt liten anläggningsyta på ett traktordäck. [bild] Protte
mkh123: [citat] Tvingas nu erkänna att jag inte kan läsa innantill. En bräda på 125 mm är större än en på 100 mm och därför gick det inte att komma igenom brädeländet. Men ingenting såg ut att vara i vägen för sågen att gå igenom brädan därför kopplade jag inte. Tack! för alla kommentarer och försök till hjälp. Uppskattas verkligen! :)
Bernieberg: Och Joule är samma sak som Newtonmeter så vicevärden kan sin fysik.
Daniel_N: Jag kände inte till något nytt skruvmejselhandtag, mitt än nog 6-7 år gammalt o passar m centrotec. Jag använder det inte jätteofta (har ju som sagt skruvdragare) - vid bänkarbete har jag vanliga skruvmejslar nära till hands. Men det är framförallt vid två tillfällen jag föredrar det: 1) När jag vill efterspänna manuellt. Tex i ömtåliga sammanhang, mässingsskruvar, skruvar som
MathiasFr: Hittade lite info i en katalog från 1972: 28O SANDVIK SUPREME The leader among quality hand saws. Ship-point pattern,mirrror finish,straight back pattern and taper ground.Comfortable tough plastic handle and chrome steel side plates with 4 nickel-plated brass screws. 271 SANDVIK GUILDMASTER Top Sandvik quality. Ship-point pattern. Best alloy hardened and tempered Sandvik steel. Straight back,
___EM: Ok tack. När det kommer till vertikalfräsning har jag som regel att alltid fråga en gång ”för mycket” :)
Daniel_N: [citat] Har nu kört den ett bra tag och är väldigt nöjd! Rekommenderas