Ska eventuellt beställa hem sand till stranden och har då möjlighet att få den levererad som att antal Big Bags på vardera 1 ton. Jag behöver då själv ordna med maskin som kan lyfta av från släpet. Åtkomst från sidan men inte uppifrån så t ex gaffeltruck funkar enligt leverantören men inte kran.
Skulle även vilja kunna köra in så långt på tomten som möjligt. Det är flackt men inte helt jämnt, gräsytor mest. Snäva passager här och var. Vad är ett bra litet fordon för att kunna lyfta av säckarna och köra in dem på tomten utan att göra skada? Jag tänker mig att vi hyr in både maskin och förare.
Skulle även vilja kunna köra in så långt på tomten som möjligt. Det är flackt men inte helt jämnt, gräsytor mest. Snäva passager här och var. Vad är ett bra litet fordon för att kunna lyfta av säckarna och köra in dem på tomten utan att göra skada? Jag tänker mig att vi hyr in både maskin och förare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Hjullastare med pallgafflar.
Även de minsta lyfter 1 ton.
Protte
Även de minsta lyfter 1 ton.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Ett hjulbaserat fordon för ett ton kommer ju själv väga minst två ton och kommer att lämna hjulspår i gräsmattan även om den är helt torr.
Men med en liten hjullastare kan du lasta över sanden till en gräskompatibel kärra, kanske släp till trädgårdstraktorn.
Eller med en pråm/flytbrygga.
Men med en liten hjullastare kan du lasta över sanden till en gräskompatibel kärra, kanske släp till trädgårdstraktorn.
Eller med en pråm/flytbrygga.
Minsta lastaren som rimligen kan göra jobbet är i denna storleken.
http://www.avanttecno.com/www/se/maskiner/700-serien/
Kontakta en park och grönyteentreprenör så har de ofta gräsmattedäck på sina lastare som är snällare.
Om föraren kan undvika att svänga mycket på gräsmattan vid last kommer markskadan knappt synas 2-3v senare.
Ett alternativ är att beställa sanden tippad på en uppfart eller likande. Då kan du köra in den själv.
https://www.blocket.se/stockholm/Hyr_dumper___minidumper_60860596.htm
http://www.avanttecno.com/www/se/maskiner/700-serien/
Kontakta en park och grönyteentreprenör så har de ofta gräsmattedäck på sina lastare som är snällare.
Om föraren kan undvika att svänga mycket på gräsmattan vid last kommer markskadan knappt synas 2-3v senare.
Ett alternativ är att beställa sanden tippad på en uppfart eller likande. Då kan du köra in den själv.
https://www.blocket.se/stockholm/Hyr_dumper___minidumper_60860596.htm
Det minsta som kan lyfta något sådant är nog en påhängstruck, risken är bara att den gör rätt kraftiga spår. Men beställer du leverans med lastbil med påhängstruck och kanske lägger ut plåtar är det nog det enklaste och billigaste sättet.
Annars kan det kanske funka med en kraftig teleskoptruck om avstånden tillåter.
Annars kan det kanske funka med en kraftig teleskoptruck om avstånden tillåter.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tycker det låter som att du borde beställa dom med en kranbil istället. Då får du dom lossade och placerade dit du vill utan åverkan på tomten.
Beroende på utan bil så kan du lyfta säckarna väldigt långt också☺
Beroende på utan bil så kan du lyfta säckarna väldigt långt också☺
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
VOLVOS L30 som jag tror egentligen är en Liebherr är som en leksakstraktor.M ms2010 skrev:
https://www.volvoce.com/-/media/vol...-volvo/v-l30/v-l30-122-5504-9911.pdf?v=5CAyPw
(VOLVO har en stor L30 också)
Protte
I dom sammanhang det talas om här så är en L30 en bjässe. Jag lyfte 800kg tunga kantelement, 3st i taget med en sån. Samt körde in 70-80ton fylle på tomten på en timma. Det är inte alls en leksaksmaskin. Den äter fö gräsmattor till frukost.prototypen skrev:
Det finns pyttar på halva storleken som lätt lyfter ett ton. Är det Volvo så är väl L20 det ynkligaste men det finns annat mindre som också borde räcka till.
Problemet torde snarare vara att kunna lyfta högt nog för att få av en BigBag från ett lastbilsflak. Kranbil låter som den bästa lösningen och sen en 800-1000kg dumper/motoriserad skottkärra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
TS skriver i första inlägget.
<<Åtkomst från sidan men inte uppifrån så t ex gaffeltruck funkar enligt leverantören men inte kran.>>
Kan vara så det kommer med långtradare med skåp, sandstrandssand kanske inte levereras från närmsta grusgrop.......
Protte
<<Åtkomst från sidan men inte uppifrån så t ex gaffeltruck funkar enligt leverantören men inte kran.>>
Kan vara så det kommer med långtradare med skåp, sandstrandssand kanske inte levereras från närmsta grusgrop.......
Protte
Stämmer, det är specialsand som transporteras långväga (nåja) ifrån. Lyfta av med kran funkar inte. Det är dessutom så pass långt ned till stranden att lyft med kran/teleskkoparm inte skulle göra så mycket till eller från.
Tack ändå alla för många goda råd och förslag så här långt! Park- och gräsyteentreprenör med "gräsmattedäck" vore kanske det bästa, frågan är dock hur man hittar en sådan på en mindre ort. Min erfarenhet/fördom är att de flesta markentreprenörer inte är vana vid att jobba med små medel/maskiner och minimera ingrepp och skador, utan helst ska hela planeten schaktas bort och sedan nyanläggas. Men jag kanske har fel...
Tack ändå alla för många goda råd och förslag så här långt! Park- och gräsyteentreprenör med "gräsmattedäck" vore kanske det bästa, frågan är dock hur man hittar en sådan på en mindre ort. Min erfarenhet/fördom är att de flesta markentreprenörer inte är vana vid att jobba med små medel/maskiner och minimera ingrepp och skador, utan helst ska hela planeten schaktas bort och sedan nyanläggas. Men jag kanske har fel...
Vad är det för avstånd det handlar om?
Tar du en mindre midjestyrd hjullastare och kör en gång under förutsättning att det är bärighet i marken och inte behöver trixa med en massa svänga/backa på gräsmattan så blir det minimalt med påverkan. Kör du 40 vändor på samma ställe så kommer det att bli uppkört.
Det kanske är bättre att köra i samma spår och hålla all påverkan så stramt det bara går och dressa upp eller komplettera med lite jord och fördigt gräs på rulle?
Tar du en mindre midjestyrd hjullastare och kör en gång under förutsättning att det är bärighet i marken och inte behöver trixa med en massa svänga/backa på gräsmattan så blir det minimalt med påverkan. Kör du 40 vändor på samma ställe så kommer det att bli uppkört.
Det kanske är bättre att köra i samma spår och hålla all påverkan så stramt det bara går och dressa upp eller komplettera med lite jord och fördigt gräs på rulle?