8 033 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Justera sågdjup på Meec kap-/gersåg
Ja, frigöringsreglaget måste dras ut för att föra ned sågen. Bilden visar hur sågen ser ut hur dels när den är spärrad redo för transport och hur den ser ut ospärrad i sitt maximalt nedtryckta läge (som om jag sågade). Klingans skydd spärrar inte, finns en bit kvar.useless skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja vad är problemet? På bilden går ju klingan ner och sågar fullt djupM mkh123 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Menar du att klingan går ner 3mm i planet? Du lägger ju arbetsstycket på planet. Klungan kapacitet är ju avståndet mellan bordet upp till underkant den svarta centrumskruven på klingan
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Det enda jag kan se som hindrar att såga för stora bitar är kling skyddet (det rörliga ) och centrum bricka/skruv till sågklingan !M mkh123 skrev:
Om sågen kan kapar av en bräda så förstår jag ej varför du vill att sågklingan ska gå djupare ?
Vill du bara såga ett visst djup i träbiten så finns inte den funktionen på den sågen,ser det ut som !
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Tar ngt i på maskinen i träbiten du vill såga?M mkh123 skrev:
Och som ngn nämde , har du frigjort låsspärren (ej transportsäkringen)
Brukar sitta en låsspärr på lite dyrare maskiner , så man ej ofrivilligt sänker sågklingan vid start (2 fingers grepp)
Denna maskin kanske ej har denna funktion ?
Ser nu i manualen att No 6 är frigöringsreglaget (låsspärren)
Redigerat:
Tvingas nu erkänna att jag inte kan läsa innantill. En bräda på 125 mm är större än en på 100 mm och därför gick det inte att komma igenom brädeländet. Men ingenting såg ut att vara i vägen för sågen att gå igenom brädan därför kopplade jag inte. Tack! för alla kommentarer och försök till hjälp. Uppskattas verkligen!M mkh123 skrev:
Klicka här för att svara