Här är en kolv från en diesel på jobbet som tankats bensin i, kostade 200k att laga den motorn.
Skadad kolv från en dieselmotor som felaktigt tankats med bensin, belägen på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Här är en kolv från en diesel på jobbet som tankats bensin i, kostade 200k att laga den motorn.
[bild]
Vilket slags fordon?

Mikael_L
Opps..

Nästan ren bensin, eller var det mycket diesel i blandningen?
Det kanske inte är känt ...

H Holmspel skrev:
Vilket slags fordon?
Scania. Det va mellan 30-40% bensin.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Med en vw transporter 2.5 tdi åker man rätt lugnt...
Bilen är från 2003 inget annat ifall jag skrev fel förut.

Tänkte att jag åker 10mil sen tankar upp till fullt igen osv

Stefan N Stefan N skrev:
Scania. Det va mellan 30-40% bensin.
Då måste man ju vara bra förvirrad om man tankar bensin i en stor lastbil....

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren
Jag råkade ut för en svart handske på bensinpumpen när jag tankade en firmabil på ett tidigare sommarjobb. Jag reagerade på att räkneverket på 95 rörde sig så fick bara i någon liter och det var 120 L tank.
Men hade jag inte varit uppmärksam så hade det varit tråkigare...

Det här med att tanka bensin i en dieselbil och hur allvarligt det är så beror det mycket på om det är en modern motor med Common rail eller traditionell insprutningspump. De gamla dieslarna anses tåliga och kan gå med en ganska hög andel bensin utan större risk för skador. En modern Common rail sägs däremot kunna må dåligt redan vid 10% bensin. Kom ihåg att på en modern bil startar matarpumpen redan när man vrider om tändningsnyckeln eller till och med bara öppnar förardörren. Då bör man inte starta motorn med mycket bensin i tanken utan det är det bärgning till verkstad som gäller.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.