2 922 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Kan man såga granit med en kakelsåg?
Ja, det går om du kyler ordentligt. Men på många sådana sågar kan man sätta på andra klingor som passar vinkelslipar m.m. Jag skulle i första hand byta klinga till avsedd för våtkapning av granit.S snowjim skrev:
Skärdjupet på maskinen är bara 25 mm, vilket gör att du aldrig kommer genom en skiva på 30 mm.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Är man lite kreativ går det säkert ... Lägg något under stenen så du sågar ett 15 mm djupt spår i den, sen vänder du stenen och sågar ett till snitt utan underlägg ... Det tar dubbelt så lång tid, och är du slarvig kommer man kunna se att du tagit stenen i två snitt, men jag kan inte se varför det inte skulle gå?S snowjim skrev:
Jag har sågat betongsten (med kross som filler) på detta sätt. Det tar tid eftersom man inte kan trycka så hårt som med kakelplattor. Är granitplattan för stor så är det svårt att flytta den men om den är liten så funkar det. Med rätt slitsad klinga är det lättare. 560 watt är inte så liten effekt, det finns kakelsågar med betydligt svagare motor.S snowjim skrev:
Klicka här för att svara