S snowjim skrev:
Hej,

Jag har en KAKELSÅG TEBO CERAMICA 180MM, kan man såga 30 mm tjock granit med en sådan? Eller måste man köra med vinkelslipen?
Ja, det går om du kyler ordentligt. Men på många sådana sågar kan man sätta på andra klingor som passar vinkelslipar m.m. Jag skulle i första hand byta klinga till avsedd för våtkapning av granit.

Har du provat? Hörde med en butik och de sa definitivt nej? De menade på att 30 mm är lika tjockt som köksbänk och där använder man 7.5 Hk motor. Dessutom med tandad klinga.

Skärdjupet på maskinen är bara 25 mm, vilket gör att du aldrig kommer genom en skiva på 30 mm.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Den lilla maskin kommer inte fungera.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Har du provat? Hörde med en butik och de sa definitivt nej? De menade på att 30 mm är lika tjockt som köksbänk och där använder man 7.5 Hk motor. Dessutom med tandad klinga.
Är man lite kreativ går det säkert ... Lägg något under stenen så du sågar ett 15 mm djupt spår i den, sen vänder du stenen och sågar ett till snitt utan underlägg ... Det tar dubbelt så lång tid, och är du slarvig kommer man kunna se att du tagit stenen i två snitt, men jag kan inte se varför det inte skulle gå?

Motorn kommer stanna då den är så klen, man får putta på väldigt försiktigt.

S snowjim skrev:
Jag har sågat betongsten (med kross som filler) på detta sätt. Det tar tid eftersom man inte kan trycka så hårt som med kakelplattor. Är granitplattan för stor så är det svårt att flytta den men om den är liten så funkar det. Med rätt slitsad klinga är det lättare. 560 watt är inte så liten effekt, det finns kakelsågar med betydligt svagare motor.

Kör sakta och kyl ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.