Hej!
Någon som vet hur man justerar sågdjupet på den här kapsågen från Jula? Instruktionsboken är inte till mycket hjälp. Standardinställningen är ung. 3 mm vad jag kan se
Meec 850 W 5000 rpm - den blå enklare varianten
Sågdjup 100 x 48 mm i 90 grader
Tack på förhand!
/Marie
Någon som vet hur man justerar sågdjupet på den här kapsågen från Jula? Instruktionsboken är inte till mycket hjälp. Standardinställningen är ung. 3 mm vad jag kan se
Meec 850 W 5000 rpm - den blå enklare varianten
Sågdjup 100 x 48 mm i 90 grader
Tack på förhand!
/Marie
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det måste väl vara en låsning, du ska väl kunna såga 45mm tjocka brädor och 100mm breda
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Kollade på Jula.se. Det är alltså en mycket liten kap/gersåg utan slide. Det borde finnas en spärr som håller den i nedfällt läge när man skall transportera eller förvara sågen. Det borde rimligtvis stå i manualen hur man frigör spärren? Leta annars på sågen högra sida. Tryck såghuvudet nedåt när du frigör spärren. Observera att gersågar är farliga om man gör fel med dem. Kolla lite på tuben efter användningstips. På engelska heter de miter saw eller mitre saw eller chop saw
Tryck ner sågen och dra ut låssprinten på höger sida.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/242106_se-no-pl-en.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/242106_se-no-pl-en.pdf
Tack för tips på tuben, det ska jag kolla. Jag att det inte fanns en slide glömde jag förstås kolla innan jag köpte denna. Tråkigt, men den var ju billig också.mattiasp skrev:
Kollade på Jula.se. Det är alltså en mycket liten kap/gersåg utan slide. Det borde finnas en spärr som håller den i nedfällt läge när man skall transportera eller förvara sågen. Det borde rimligtvis stå i manualen hur man frigör spärren? Leta annars på sågen högra sida. Tryck såghuvudet nedåt när du frigör spärren. Observera att gersågar är farliga om man gör fel med dem. Kolla lite på tuben efter användningstips. På engelska heter de miter saw eller mitre saw eller chop saw
Vissa av "recensionerna" på Julas hemsida pekade på att klingskyddet lätt tog i arbetsstycket och omöjliggjorde sågning. Kan detta vara felet? Försök i så fall inte att fälla undan skyddet med handen för att kunna såga. Det innebär en stor risk. Om detta är problemet är sågen felkonstruerad och bör lämnas tillbaka till Jula. Be om tips i forumet om vad du skall välja i stället. Poängtera i så fall vilken din budget är, annars är det lätt att det springer iväg vart som helst.
Min personliga uppfattning är att importörer som Jula m. fl. inte ska komma undan med att sälja potentiellt farliga maskiner för att de är billiga. Finns det en säkerhetsrisk ska de inte sälja sågen, oavsett pris.
Min personliga uppfattning är att importörer som Jula m. fl. inte ska komma undan med att sälja potentiellt farliga maskiner för att de är billiga. Finns det en säkerhetsrisk ska de inte sälja sågen, oavsett pris.