Hej!

Någon som vet hur man justerar sågdjupet på den här kapsågen från Jula? Instruktionsboken är inte till mycket hjälp. Standardinställningen är ung. 3 mm vad jag kan se

Meec 850 W 5000 rpm - den blå enklare varianten

Sågdjup 100 x 48 mm i 90 grader

Tack på förhand!
/Marie

Det ser inte ut att vara något djupstopp på den modellen.

useless useless skrev:
Det ser inte ut att vara något djupstopp på den modellen.
Tack för svaret! Nu måste jag ställa några följdfrågor..
Så då kommer jag aldrig djupare än ca 3 mm tror du?
Vad avser man med Sågdjup 100 x 48 mm ?

Det måste väl vara en låsning, du ska väl kunna såga 45mm tjocka brädor och 100mm breda

holmberg87 holmberg87 skrev:
Det måste väl vara en låsning, du ska väl kunna såga 45mm tjocka brädor och 100mm breda
Ja det var ju detta jag hoppades på. Men hittar inte hur/var justera. Inte ens Julas "support" vet..

M mkh123 skrev:
Tack för svaret! Nu måste jag ställa några följdfrågor..
Så då kommer jag aldrig djupare än ca 3 mm tror du?
Vad avser man med Sågdjup 100 x 48 mm ?
Det betyder att man kan såga av en bräda som är 100mm bred och 48mm hög.

Har du dragit ut och låst tranportspärren?

M mkh123 skrev:
Ja det var ju detta jag hoppades på. Men hittar inte hur/var justera. Inte ens Julas "support" vet..
Sitter nog en sprint på höger sida lite baktill. Du ska ju kunna dra ner klingan mot trästycket.

Vad är egentligen problemet? Går det inte att föra ner klingan, eller eller går den inte ner tillräckligt långt för att såga helt igenom brädan?

Kollade på Jula.se. Det är alltså en mycket liten kap/gersåg utan slide. Det borde finnas en spärr som håller den i nedfällt läge när man skall transportera eller förvara sågen. Det borde rimligtvis stå i manualen hur man frigör spärren? Leta annars på sågen högra sida. Tryck såghuvudet nedåt när du frigör spärren. Observera att gersågar är farliga om man gör fel med dem. Kolla lite på tuben efter användningstips. På engelska heter de miter saw eller mitre saw eller chop saw

useless useless skrev:
Det betyder att man kan såga av en bräda som är 100mm bred och 48mm hög.

Har du dragit ut och låst tranportspärren?
Japp. Transportspärren hittar jag :). Det går alltså att såga, men inte längre än ca 3 mm, där tar det stopp,

ClasseClas ClasseClas skrev:
Tryck ner sågen och dra ut låssprinten på höger sida.
[bild]
[länk]
Tack. Jo transportspärren hittade jag och sågen går att använda, men går inte igenom hela stycket, bara ca 3 mm...

mattiasp mattiasp skrev:
Kollade på Jula.se. Det är alltså en mycket liten kap/gersåg utan slide. Det borde finnas en spärr som håller den i nedfällt läge när man skall transportera eller förvara sågen. Det borde rimligtvis stå i manualen hur man frigör spärren? Leta annars på sågen högra sida. Tryck såghuvudet nedåt när du frigör spärren. Observera att gersågar är farliga om man gör fel med dem. Kolla lite på tuben efter användningstips. På engelska heter de miter saw eller mitre saw eller chop saw
Tack för tips på tuben, det ska jag kolla. Jag att det inte fanns en slide glömde jag förstås kolla innan jag köpte denna. Tråkigt, men den var ju billig också.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Sitter nog en sprint på höger sida lite baktill. Du ska ju kunna dra ner klingan mot trästycket.
Tack. Hittade transportlåset och kan dra ned det men inte genom hela stycket.

Vissa av "recensionerna" på Julas hemsida pekade på att klingskyddet lätt tog i arbetsstycket och omöjliggjorde sågning. Kan detta vara felet? Försök i så fall inte att fälla undan skyddet med handen för att kunna såga. Det innebär en stor risk. Om detta är problemet är sågen felkonstruerad och bör lämnas tillbaka till Jula. Be om tips i forumet om vad du skall välja i stället. Poängtera i så fall vilken din budget är, annars är det lätt att det springer iväg vart som helst.

Min personliga uppfattning är att importörer som Jula m. fl. inte ska komma undan med att sälja potentiellt farliga maskiner för att de är billiga. Finns det en säkerhetsrisk ska de inte sälja sågen, oavsett pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.