Står i begrepp att inhandla en rikt/planhyvel. Har varit och klämt på en i närområdet hos en gammal snickare som avvecklat. Det är en Tecnica 310 (med någon bokstavskombination före). Vad jag förstått är Tecnica italienska maskiner men det verkar fullständigt omöjligt att hitta någon information om just denna. Ska ha kostat 35-38k som ny. Alla bord av gjutjärn och 3fas på 2,2kW.

Är det något som vet något ang kvalité och pålitlighet hos Tecnica?

Står och svajar mellan denna eller att gå på något säkert som Luna/Lini/Ejca där man åtminstone vet att delar finns att tillgå.

Tack för tips!

Redigerat:
Vet inget om Tecnica men i väntan på att någon ska chipa in om dem så blir man lite nyfiken. Hur gammal är den? Tänker att om tillverkaren fortfarande finns så kan man ju alltid ringa dem och fråga om reservdelar.
Vad tyckte snickaren som använt den? (Vet troligen mer om den än oss)

Hittar inte ens tillverkaren. Den ska varit importerad av Mobergs så ett alternativ kan ju vara att kontakta dem. Tror den är runt 10 år. Kanske lite mer.

Han hade varit med länge och sa att den var precis och bra men att han inte hade kört den så hemskt mycket själv. De har varit ett par stycken vad jag förstår och hade kanske lite olika arbetsuppgifter.

Den såg dock gedigen och rejäl ut. Tror bestämt det var 3 skär i kuttern men är inte helt 100.

Redigerat:
Stämmer bra. Känner igen skylten! :)
Men rätt skralt om information i övrigt va? Lyckades ta mig fram till någon sida som berättade att dom tillhör Paoloni-gruppen. Ungefär så mycket fanns :)

Jag har set Technica vertikalfräsar utannonserade och på bild såg de ut som proffsmaskiner men jag har ingen aning om de verkligen är det.

Man kommer långt utan reservdelar till stationära maskiner. De flesta av mina maskiner är sådana som det är helt omöjligt att få tag på delar till eftersom tillverkarna försvann för länge sedan och ännu har jag aldrig kasserat en maskin på grund av reservdelsbrist..
Det mesta går att tillverka på något vis..... men det kan bli mycket arbetsdrygt.

Fast om jag inte hade fått tag på reservdelar från Bayern hade jag blivit tvungen att kassera fräsmatarverket. Där skulle jag ha gått bet...... Alla andra reservdelar jag någonsin har behövt har antingen gått att tillverka eller ersätta med annat. Någon gång har det gått att hitta reservdelar men de var inte absolut oundgängliga även om de underlättade för mig.

Har varit i kontakt med Mobergs i Dalarna och han sa att Tecnica la ner i mitten/slutet på -00 talet. Hade inte en enda reservdel och inga manualer på lager och rekommenderade personligen att gå på en svensktillverkad maskin istället. Kanske är säkrast ifall inte priset går att justera lite :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.