Jag var och besiktade släpet för första gången idag och fick nedslag på höger hjullager.

Efter att ha svalt besvikelsen så satte jag igång för att försöka byta lagret men jag har fastnat lite nu. Jag har tagit bort dammkåpan och navmuttern samt låsringen men hur går jag vidare nu?

Just nu ser det ut såhär:
Hjulaxel på släp med borttagen dammkåpa, navmutter och låsring, redo för byte av hjullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dra av navet, pressa ur lagren å i me nya.

Fotografen Fotografen skrev:
Dra av navet, pressa ur lagren å i me nya.
Dra för hand eller behöver man något verktyg? Har aldrig grejat med detta tidigare så du får gärna utveckla lite :D

Tja en slägghammare kan vara bra om du inte har en press ...

Börja med att knacka på navet bakifrån så det lossnar från axeln ..

Sen knackar du ur lagret ur navet bakifrån... Lägg navet på något stumt... Använd gärna en större hylsa, typ 30-32 mm som du lägger an mot innerringen ...

Sen lägger du det nya lagret i frysen, och gör rent navet på "insidan" med lite smärgelduk... Sen lägger du navet i ugnen på 100 grader ...
När navet är varmt tar du ut lagret och navet och knackar försiktigt i lagret, bara genom att knacka på yttre lagerbanan....

Montera ihop.

Edit; räcker nog med lägre temperatur, 100 kan nog vara på gränsen av vad fettet i lagret gillar? Jag brukar köra med värmepistolen...

Redigerat:
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja en slägghammare kan vara bra om du inte har en press ...

Börja med att knacka på navet bakifrån så det lossnar från axeln ..

Sen knackar du ur lagret ur navet bakifrån... Lägg navet på något stumt... Använd gärna en större hylsa, typ 30-32 mm som du lägger an mot innerringen ...

Sen lägger du det nya lagret i frysen, och gör rent navet på "insidan" med lite smärgelduk... Sen lägger du navet i ugnen på 100 grader ...
När navet är varmt tar du ut lagret och navet och knackar försiktigt i lagret, bara genom att knacka på yttre lagerbanan....

Montera ihop.
Antar att jag även ska applicera någon form av fett eller?

iSnobben iSnobben skrev:
Antar att jag även ska applicera någon form av fett eller?
Inte om det är ett kompakt-hjullager (om hela lagret är i en del, som inte går att ta isär) då är det färdigsmort. Om du fick två lager där inner och ytter lagerbana "sitter löst" kan det behövas fett men det brukar följa med ... Dock tror jag de flesta släpvagnar har kompakt-hjullager nuförtiden ..

Inte om det är ett kompakt-hjullager (om hela lagret är i en del, som inte går att ta isär) då är det färdigsmort. Om du fick två lager där inner och ytter lagerbana "sitter löst" kan det behövas fett men det brukar följa med ... Dock tror jag de flesta släpvagnar har kompakt-hjullager nuförtiden ..
Okej jag har inte köpt lager än eftersom Mekonomen inte visste vad jag skulle ha för typ av lager utan ville att jag skulle komma in med det gamla. Hoppas jag får loss skiten imorgon så att jag kan besikta om den och börja använda den igen.

iSnobben iSnobben skrev:
Okej jag har inte köpt lager än eftersom Mekonomen inte visste vad jag skulle ha för typ av lager utan ville att jag skulle komma in med det gamla. Hoppas jag får loss skiten imorgon så att jag kan besikta om den och börja använda den igen.
https://www.trailerhuset.se/slapvagns-reservdelar/bromsartiklar/hjullager.html

Vet du vad det är för axel på din kärra kan du kolla där .. Ser du vad som är skillnaden på de olika typerna av lagren ... (y)

[länk]

Vet du vad det är för axel på din kärra kan du kolla där .. Ser du vad som är skillnaden på de olika typerna av lagren ... (y)
Hittade nedan skylt på axeln:
Nattbild som visar en röd märkskylt från Knott GmbH med beteckningen VG 10-L monterad på metall.
Skapa konto

Men hittar ingen axel som heter VG 10-L däremot finns det en axel som heter VG 10-M på Knotts hemsida. Kan inte heller återfinna några av de olika söknummer som fanns på Trailerhuset.

Då är det bara att mäta lagret ... Det är standardimensioner på dem, så det är säkert samma på flera axlar ..

Ibland är det stämplat ett typnummer på lagret.

engs
Använde en trearmad avdragare på lagret till mitt släp, tror det är samma typ, dvs släpet.
Gick bra att använda när det skulle ut men inte tillbaka då det är förstärkt vid de fyra hjulbultshålen på ”insidan”. Gick inte hitta något läge de tre benen på avdragaren alla var på eller mellan förstärkningarna....

Satte allt i skruvdragaren och det gamla lagret för att trycka in det nya och det fungerade fint.

Hjullagret köpte jag på biltema, bara mäta och leta upp. Är säkert bättre handla på Momentum eller så men hade bråttom och det var nån långhelg då proffsbutiker hade stängt.

Redigerat:
Nu har jag köpt ett nytt lager enligt nedan specifikation:
Specifikationslabel för kompakt hjullager 34x64x37mm som passar olika fordon, från Valeryd.
Skapa konto

Lagret ligger i frysen och navet i ugnen så får vi se hur det går.

Fick loss navet genom att försiktigt knacka runt om på baksidan, sida till sida. Använde sedan precis som Dan skrev en 32mm hylsa för att slå ur lagret från baksidan genom att lägga navet på två reglar på betonggolvet i garaget med en glipa mellan där lagret kunde åka ur.

• Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Nu är släpkärran återigen i rullande skick. Dock hade de inte tid att göra efterkontroll trots att det var tomt utanför och de mer eller mindre rullade tummarna... De skulle ju trots allt snurra på ett hjul... Priset för detta är dessutom horribla 289:- och det efter att man redan har betalt 399:- för max 10min jobb... Kanske inte så konstigt att det finns så många ställen att besikta bilen på numera :crysmile:

Att få i lagret igen var dock en liten kamp. Använde det gamla lagrets ytterbana för att slå i lagret.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har du balanserat dina hjul? Hörde att någon rekommenderade detta för att spara på hjullagerna.
Har samma vagn vi också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.