Resistor
Resistor: Stort tack
2 svar · 1,5k läst
·
jackt
jackt: Om man är i Stockholm på lördag och vill hänga med andra verktygsnördar så har Rubank Verktygs med tex webbshoppen hyvlar.se öppet hus. —- Sol ute och sol inne! Våren tycks vara här med vårstädning och annat kanske? Vi tänkte städa lite här också, så vi kör öppethus nu på lördag och har specialrea på utgående modeller och en del demoex. Tyvärr kan vi bara erbjuda dessa
300 svar · 45,1k läst
·
M
mlkjhr: I 97% av fallen klarar man sig med 8-tums klinga. De få tillfällen man skulle behövt en 10-tummare kompenseras av smidigheten och den lägre vikten tycker jag.
19 svar · 3,5k läst
Anders 1920-tal
Anders 1920-tal: En sen bild på incra-lyften. Allt ser gediget ut förutom en sak som jag reagerade på: ytbehandlingen på alu-plattan är inte riktigt hundra procent. Har läst om detta på andra forum, tyvärr, så är inte förvånad.
13 svar · 2,6k läst
·
A
AndersS: 15 sekunder och en skruvmejsel;) man byter ju slippapper, klingor, fräsar, etc.
9 svar · 9,0k läst
·
A
AndersS: " Man skall inte fästa den raksågade sidan av hörnet förrän man har fått dit och passat in sin förkroppade bit." Precis, ungefär som på den tiden när man själv bytte avgassystem att aldrig skruva ihop systemet utan hänga det på plats och sedan dra klamrarna när man fått det att hänga perfekt. Och även det med många lister, alltid någon/ra millimeter längre och spänna in dem
49 svar · 15,2k läst
·
Tokas85
Tokas85: Glad påsk! Jag håller på att rensa lite i garaget och har en plan/rikthyvel, en Alko pro phm 260, som inte används och som dessutom hade mått bra av lite kärlek. Omgjord från 3-fas till 230v. Funderar på att sälja men vet inte om det är värt besväret. Den fungerade bra sist jag använde den (några år sedan), men behöver slipas. Vad tror ni att man kan få för den i befintligt
0 svar · 3,6k läst
Holmettfemtio
Holmettfemtio: Hej. Som titeln pekar ut så undrar jag om nån vet om någon återförsäljare för laguna i Sverige (specifikt deras 1412 bandsåg). Har letat relativt mycket men verkar inte hitta någon
0 svar · 1,5k läst
F
fangalid: Spelar ingen roll om slangen är lång om det är plastslang, då är det nästan ännu sämre med lång. Kolla på en med gummislang
5 svar · 1,6k läst
H
heimlaga: Eller olycksfallsspik. En halvbekant hade någon gång för länge sedan råkat skjuta en sån där genom foten och ned i betonggolvet av misstag. Förvånansvärt nog hade han missat fotbenen och alla viktiga senor så skadan läktes utan men men det tog länge. Spara bultpistolspikarna! De är bra till mycket. Till exempel då man slår hål i skogshuggarmåttbandet för att skarva det så
8 svar · 2,4k läst
·
V
VideX: [citat] Tänkte regga den när jag köpt den, men behövde fortsätta med pågående projekt eftersom laddaren till dåvarande GSR slutade fungera. Behövde snabbt få tag på en ny laddare, eftersom det inte gick att få tag på en ny laddare snabbt nog köptes denna maskin in.
3 svar · 1,8k läst
A
Adrian.S: [citat] Modellen från Stihl kommer från Nilfisks E serie. Jag har just fått en gammal KEW som jag ska fixa, liten modell som väger mera än dubbelt så mycket som dom billigaste tvättarna. Hög vikt = oftast bra tvätt.
27 svar · 15,2k läst
Ruttenrot
Ruttenrot: Åk runt på länets alla byggmarknader och kolla priser. Kan ge en besparing på några hundringar. Kostnaden blir dock lika stor. Minst. Stihl/Viking, mitt tips för ca. 3 papp.
83 svar · 107,8k läst
·
V
vectrex: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/egentillverkat-sagbord-till-bosch-gts-10-xc.295135/
10 svar · 6,9k läst
·
V
vectrex: https://woodgears.ca/box_joint/jig.html
10 svar · 8,6k läst
·
U
utgång: Har också forskat i detta då informationen på Bosch svenska sida är undermålig. Hittade till slut en (engelsk) pressrelease från 2016 där det meddelades att 18 V-28 ersätter 18 V-EC. Tittar man på Bosch tyska sida finns mycket riktigt bara 18 V-28 kvar (även där i stort sett utan ikoner, tyvärr). Båda har borstlös motor ("EC") men det skiljer som nämnts ovan på bladinfästningen.
6 svar · 5,4k läst
·
P
P-G H: Har kollat med MSCAB idag, men det gav inte mycket. Dom kunde inte ens hjälpa mig få fram ett reservdelsnummer. Så jag får leta vidare. Stefan, hur kom du fram till att jag inte har plats för två?:D(y) jag kan nog till och med klämma in någon till om jag skulle ramla på en;)Golvmodellen ska få nya elkablar, en riktig rengöring och lite ny färg. Sedan får vi se.. jag har ju letat en
5 svar · 10,4k läst
·
B
Byggfan: Billigt med batteri jajjemen ;) Tittat på den men inte provat den något. "Rädd" att den blir tung och klumpig med bättre dock... Får nog ta och prova den rundbandade tjepmaskinen kanske :)
13 svar · 3,8k läst
·
engs
engs: Efter att ha testat mer är det bara när jag använder lilla borsten som följde med den blir obehagligt varm efter ett kort tag. Kör jag nått annat munstycke eller utan är det inga problem, utan bara när man just har lilla borsten. Kanske den borsten är något för trång så det inte flödar på som det ska och ångan bygger upp lite tryck i handtaget. Har tänkt skaffa lite mer borstar
10 svar · 13,2k läst
·
S
Stuff: Jag har en sån och är nöjd. Hittills använt den till små som stora innejobb och då alltid haft ett av batterierna i laddaren och växlat vid behov. Inga problem. Frugan tycker att den är något tung och använder hellre vår äldre 12v clas ohlson-maskin. Vid en snabbkoll så verkar denna inte särskilt mycket tyngre än konkurrenterna så det är nog bara classe-maskinen som är lätt.
6 svar · 3,7k läst
mattiasp
mattiasp: Man kan ju börja vid uttaget, och sedan vidare utåt mot motorn. Mät att du har 400 V mellan L1-L2, L1-L3 och L2-L3, inte bara att du har 230 V mellan neutral och varje fas.
11 svar · 4,1k läst
G
glyrion: [citat] [citat] Ok tack. Har du också olika mått? Tänkte mest om jag ska försöka med garantin då den är ganska ny eller om jag får leva me det. Har provat med tejp men anhållet har gått sönder. För kollar man på youtube så finns många som verkar lyckas med att bygga egna slädar m.m utan glapp.
2 svar · 2,3k läst
N
NiclasBo: Fyller på lite i tråden, då även jag har skaffat en första fräs och behöver köpa stål. Är det någon som vet om denna makitasatsen är något att rekommendera som en start? https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-frasset-12-delar-i-ask?utm_campaign=cmp_965102&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter
27 svar · 11,9k läst
·
bulleribock
bulleribock: Jag har kört Festool Kapex KS120 i snart fyra år och har svårt att tänka mig att jag skulle vara mer nöjd med en annan såg. Jag tyckte den kostade en slant då, men det är glömt och nu njuter jag bara var gång den används. Dammuppsammlingen är inte lika bra som normalt med Fetoolverktyg men jag tror det är oundvikligt med en kap- och gersåg. Ett gammalt test finns här
5 svar · 2,2k läst
H
Husgubbe: [citat] Hej Den håller nog ihop ok. Jag köpte Julas billiga 95 kg variant för 3 år sen och har misshandlat den säkerligen 60-80 timmar och den funkar, men visst är den "billigt" gjort. Lämnade den ute mycket i regnet så tex ljuddämparen rostade söner. Man får nog vad man betalar för när man köper dom billigare, men att hitta bättre kvalité begat verkar vara svårt. Och nytt är
1 svar · 2,3k läst
T
tonilundin: Hej, Även jag väcker denna tråd till liv igen efter 2 år :-) Hur bra funkar 3-80 utomhus, på säg 10m avstånd en halvmulen sommardag? Duger den till altanarbete? Eller måste man gå upp till 3-80 G (grön laser?) Läste en annan tråd på forumet där någon testat flera olika röd och grön 3-80 och tyckte att den röda syntes bättre även i dagsljus. Någon mer som upplevt detta?
16 svar · 18,8k läst
·
P
pleqtiz: [citat] Den har jag redan :oops:
35 svar · 13,5k läst
·
Fotografen
Fotografen: Mja... Vad är det du ska skruva dit? Det kan inte bli enklare att låta vad-det-nu-ärförnått klara sig med M8...?
1 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.