Anders 1920-tal
Till nytt fräsbord, bosch gmf 1400 ce

• Bosch GMF 1400 CE fräsmaskin på ett bord framför fönster med tulpaner och krukväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fynd eller inte beror väl på vad du fick betala...? :)

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
3250:- gissar jag på......

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Stefan N Stefan N skrev:
3250:- gissar jag på......
Den stack tyvärr iväg i pris men det är svårt att hitta dessa fräsar med löstagbar motorkropp där knapparna sitter på själva motorn, tycker iaf jag.

Någon som har denna fräs och kan ge lite tips och råd?

Jag har samma och tycker den är toppen!

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
A axel_n skrev:
Jag har samma och tycker den är toppen!
Vet du hur man vet vilken spännhylsa man har? Har en idag, osäker om det är 12 mm eller ej. skulle vilja en 8 mm, en 12 mm och en 12,7 mm. Står det någonstans på spännhylsa?

Mät med skjutmått så ser du vad det är för storlek, på mina finns inga märkningar om storlek. Till den fräsen finns det lite olika att beställa på Bosch reservdelssida.
Lista över spännhylsor med olika storlekar på Bosch reservdelssida, från 6mm till 1/2 tum.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
ceson ceson skrev:
Mät med skjutmått så ser du vad det är för storlek, på mina finns inga märkningar om storlek. Till den fräsen finns det lite olika att beställa på Bosch reservdelssida.
[bild]
Ska den vara maximalt öppen då när man mäter? Tänker att den där rimligtvis är något större än 8 mm, 12 mm och 12,7 mm

Digital skjutmått som visar ett mätresultat på 12,00 mm på en arbetsyta.
Skapa konto
Digital skjutmått från Mitutoyo som visar mätvärde 12,69 mm på en träyta.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
ceson ceson skrev:
[bild] [bild]
Stort tack för bilderna!

Anders 1920-tal
Projektet går vidare!

I helgen köpte jag en Incra Mast-R-Lift ii till min bosch gmf 1400 ce. Köpte hemma hos Tobias på woodworking.se

Har också beställt spännhylsor till fräsen från toolab, ska förhoppningsvis ha spännhylsor för 8 mm, 12 mm och 1/2-tum snart! Då kan jag använda min festool-frässats (8 mm) samt köpa frässtål från uk/USA.

Nu sitter jag och funderar lite på fräsbord, ställning och anhåll till fräsen.

Det lutar just nu åt ett incra 32x34 tum fräsbord och en incra-ställning i aluminium. På sikt också deras clean sweep. Lite mer osäker på anhåll till denna kombo. Någon som har några åsikter om ex jessem mast-r-fence? Eller ujk:s fräsanhåll? Kan det bli krångel att få dessa fast i bordsskivan från incra?

Funderade också lite på ujk:s kompletta fräsbord (utan lyft) men blir inte klok på om deras bord passar rakt av med incran. Någon som vet?

Någon annan som har ett bra tips på anhåll?

Vilken lyxlirare:) det besvärligaste med ett fräsbord är en bra motor med bekväm lyftanordning. Det har du nu köpt. Själva bordet och anhåll är tämligen enkelt att bygga ihop själv i trä. Borden och anhållen du pratar om är snordyra enligt min mening.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
A axel_n skrev:
Vilken lyxlirare:) det besvärligaste med ett fräsbord är en bra motor med bekväm lyftanordning. Det har du nu köpt. Själva bordet och anhåll är tämligen enkelt att bygga ihop själv i trä. Borden och anhållen du pratar om är snordyra enligt min mening.
Tänker att det är bättre att fixa det som man vill ha det nu än ångra sig sen! min erfarenhet är att det blir billigast så i slutänden ändå.

Ska ta mig en funderare på det här med bordsskivan. Kanske värt att försöka sig på det. Några tankar om material? Valchromat?

Anders 1920-tal
En sen bild på incra-lyften. Allt ser gediget ut förutom en sak som jag reagerade på: ytbehandlingen på alu-plattan är inte riktigt hundra procent. Har läst om detta på andra forum, tyvärr, så är inte förvånad.

• Incra-lyft för träbearbetning på ett träbord, med ljusstakar och växter i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.