Hejsan!

Har en dörrkarm som måste hyvlas ner lite och de hyvlar jag har är lite för stora. Så jag tänkte köpa en mindre, men det var ju inte så lätt. Kollar jag de som finns hos Jula ;) , Bauhaus, Swedol mm så verkar de fått dåliga recensioner. Tänker att det nog är bättre med hyvelstål och inte klena utbytbara blad, så jag hittade denna:
https://www.hornbach.se/shop/STANLEY-stothyvel-102/8597659/artikel-detaljer.html

Formgjuten med hyvelstål, men feg som jag är tänkte jag kolla med experterna här eftersom jag inte hittar några recensioner. Vad tror ni om den? Eller ska jag kolla åt något annat håll?

Om du menar att du ska hyvla in i falsen så kommer den hyveln inte heller åt i innerhörnet trots att den är mindre. Här är en hyvel med stålet ända ut i kanten. tex en no78 falshyvel, lämpligare.
Ett alt. är att du sågar ner ett spår till rätt djup i innerhörnet och sedan hyvlar bort resten med din större hyvel.

T
Som nanowire skriver så beror det lite på vad du vill hyvla på karmen som avgör vad du behöver/vill ha för hyvel och även om du kan plocka isär karmen eller om den är monterad.

En stöthyvel, som det är du har länkat till, är "gjord" för att hyvla ändträ och runda av ett hörn snarare än att vara en mindre putshyvel (typ Stanley no4). Den kan även användas med en hand vilket ibland är en fördel.
Den går naturligtvis att använda som en putshyvel men det är inte alltid lätt och är inte dess ändamål.

Vill du komma in i ett hörn i (den monterade) karmen så behöver du ha en hyvel där stålet ligger i framkant av hyveln, typ en Stanley no 90 och ta det sista med ett stämjärn. Vill du komma in i innerhörnet på en fals så är det en falsyhyvel som gäller. Även här blir det en utmaning med en monterad karm. (simshyvel är liknande men mer för ändträ, falshyvel används för hyvling längs fiberriktningen)

Det går att göra en enkel falshyvel av ett stämjärn och en bit trä om du bara ska använda den lite grann och inte vill lägga pengar på det. Titta t ex på

det råkar inte vara så att du kan hyvla dörrbladet istället ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.