Tjena folket.
De trådar jag har hittat här har några år på nacken, så tänkte uppdatera med en ny tråd.

Jag har investerat i en överhandsfräs (😊) och ska nu köpa/önska i julklapp några stål.
Tänkte börja med att köpa ett https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/notfräs-bosch-hm-två-skär-8x20x8mm
Så jag kan fortsätta projektet jag har påbörjat men sen hade jag tänkt önska mig följande: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...orr/frässtål/fräs-set-bosch-shank-8mm-15-pack

Är detta ett bra val tror ni eller ska jag satsa på ett billigare alternativ typ http://m.clasohlson.com/se/Fr%E4ssats/Pr309249000 för att få fler att välja på?

Hej.

Jag tror nog att Bosch-setet är ett bra startset med helt ok kvalitet. Det flesta märken som ,Makita, Dewalt mfl, har liknande, så kolla runt lite efter bra pris. Då får du en uppfattning om vilka typer av stål du använder mest och så kan du köpa till lösa i de dimensioner som du saknar. Stålen från CO har jag testat och de var inget vidare.

Fredrik

Bosch stålen är helt OK kvalité. Jag har köpt de få jag har från tyskland. Det jag tycker saknas i setet du länkar till är ett bottenskärande mallstål med kullagret monterat på ovansidan. Det är nog det stål jag använder absolut mest, men det beror ju väldigt mycket på vad man skall göra.

Typ ett sådant här:
https://www.toolab.se/produkt/Borra...tal-Kopierfrasar-med-lager-12mm-25mm-63mm-8mm

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Bosch har väl tillverkningen av frässtål på samma ställe som sina borr = Kina.

Du kan lika gärna gå till biltema eller liknande än att köpa samma som det står Bosch på för tre ggr pengarna.

Edit:
Med det sagt så säger jag inte att billiga stål inte fungerar. Det beror lite på hur mycket man använder dom och till vad.

Kanske ingen superbra strategi men jag har en ide om att man köper nåt relativt billigt kit typ nåt ovanstående och kör med, sedan listar man ut vilka stål man verkligen uppskattar och använder och köper dessa i bättre variant från t.ex. toolab.
För oss som är ganska nya på fräsen då alltså.. Ni andra vet ju redan vad som är mest gångbart!

• Gilla
Neillz0R
  • Laddar…
Om du köper med kullager, se till så du kan byta när de skär. Till en rimlig kostnad. Original M135 från Cobolt är väl 85 spänn, vilket blir en del.
Kolla på Momentum där de säljer motsvarande för 40+moms....

För egen del så har jag bara CMT vilka håller skärpan rätt länge och funkar bra i de flesta fall.

• Gilla
AxxChild
  • Laddar…
schmakita skrev:
Kanske ingen superbra strategi men jag har en ide om att man köper nåt relativt billigt kit typ nåt ovanstående och kör med, sedan listar man ut vilka stål man verkligen uppskattar och använder och köper dessa i bättre variant från t.ex. toolab.
För oss som är ganska nya på fräsen då alltså.. Ni andra vet ju redan vad som är mest gångbart!
Det är ju precis så man bör göra.
I ett sånt där stort set kommer man använda ca 3-4 för jämnan och resterande 1 till 0 gånger på en livstid.

Tack för svaren, tror det blir så att jag köper ett hyfsat bra notfräs nu och sen önskar jag mig ett större paket med billiga fräs, för att sen köpa på mig de jag använder som mest 😊 förhoppningsvis kommer det upp rabatter i tips om verktyg tråden 😊

Jag hade köpt ett mindre set (typ 8-10 stål) med de fräsar man använder mest i bra kvalitet. Vet att Dewalt och Festool har sådana.

Husägaren87 skrev:
Tack för svaren, tror det blir så att jag köper ett hyfsat bra notfräs nu och sen önskar jag mig ett större paket med billiga fräs, för att sen köpa på mig de jag använder som mest 😊 förhoppningsvis kommer det upp rabatter i tips om verktyg tråden 😊
Jag tror du kan spara en peng om väljer att gå på Bosch setet om du tar det från Tyskland.
Kolla Amazon.de och idealo.de :)

@vectrex
Du är dyr i drift :-)
Jag beställde fräsen med kullagret mot spindeln, jag har saknat sådan.
Sen spontanshoppade jag en festool 500 när jag var på på deras hemsida, och det måste väl vara dit fel på något vis ;-)
Jag har en 1400 och en 700 tidigare, men 500an är nog smidig för snabb avrundning utan att byta stål.

Så tack egentligen :-)

bulleribock skrev:
@vectrex
Du är dyr i drift :-)
Jag beställde fräsen med kullagret mot spindeln, jag har saknat sådan.
Sen spontanshoppade jag en festool 500 när jag var på på deras hemsida, och det måste väl vara dit fel på något vis ;-)
Jag har en 1400 och en 700 tidigare, men 500an är nog smidig för snabb avrundning utan att byta stål.

Så tack egentligen :-)
Snart vill du ha fler 500: or...så att du slipper byta mellan olika avrundningsstål...

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
:wow:
Säg inte så...

FredrikR skrev:
Jag tror du kan spara en peng om väljer att gå på Bosch setet om du tar det från Tyskland.
Kolla Amazon.de och idealo.de :)
Ska kolla där, har beställt från Tyskland ett par gånger så det vet jag fungerar bra 👍
EDIT: hittade ett för 500:- istället för 739:- i Sverige 😊

Vilket fräs hade du/ni rekommenderat till att göra en 10mm djup, ~65mm diameter, cirkel i furu? Ska försöka göra en mugghållare till soffan att lägga över kanten.

Redigerat:
Vi har även det klasiska alternativet. Woodcontrol.se som har väldigt bra priser på CMT. Framförallt är dom super att ha att göra med

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.