Ja gör gärna en video, så fort det går :D

Alla sätt är bra utom de dåliga :D
Själv klarar jag 99% med sticksågen, resten blir kanske en lätt touch med stämjärnet.
Kör en limpsåg uppochned så jag hela tiden ser bladspetsen, tar även och drar en vända på baksidan och fasar av den lite på de högsta punkterna.

Såg nu en video på den här vinkelslipsmetoden som nämnts tidigare, iaf om man har MDF lister så ser det ju oslagbart ut. Men det är ju inte lika gött som att ta fram handverktygen och tämja riktigt trä förstås

Jag har listat idag. Postar några bilder på mitt arrangemang när det skall förkroppas. I första hörnet gjorde jag bort mig. Man skall inte fästa den raksågade sidan av hörnet förrän man har fått dit och passat in sin förkroppade bit. Det hade fallit bort ur minnet, så det blir en klick fog i det hörnet (Casco Marin & Teknik). Jag övervägde att ta ned och göra om, men då hade inte listerna räckt till.
Kapning av list med geringssåg, felklippt hörn synligt, arbetsområde med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Listning i hörn med en felaktigt monterad bit och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Listverk fastsatt med klämmor på arbetsbänk under beredning, med verktyg och material synliga.
Skapa konto
Listningsprojekt med en tång som håller fast en vit list på en arbetsbänk och ett sticksåg verktyg framför.
Skapa konto
Hörn av list fastsatt vid arbetsbänk med verktyg och fog i bakgrunden, indikerar pågående listningsarbete.
Skapa konto

• En arbetsplats med verktyg och byggmaterial där en list som ska förkroppas visas i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
" Man skall inte fästa den raksågade sidan av hörnet förrän man har fått dit och passat in sin förkroppade bit." Precis, ungefär som på den tiden när man själv bytte avgassystem att aldrig skruva ihop systemet utan hänga det på plats och sedan dra klamrarna när man fått det att hänga perfekt.
Och även det med många lister, alltid någon/ra millimeter längre och spänna in dem lite så det blir det tätt. Speciellt om det är en ojämn vägg då rakaste vägen man mäter gör att listen blir för kort.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.