Ska börja sätta upp taklister snart och undrar vad ni har för tips och trix?
Det är hålkärlslister.
Brukar gira ihop men nu är det ett gammalt hus och jag är tveksam om det är 90 grader i nåt hörn.
Har för mig att man kan ställa kapsågen så man kan kapa listerna liggandes platt om man vill ha 45 grader?
Det är hålkärlslister.
Brukar gira ihop men nu är det ett gammalt hus och jag är tveksam om det är 90 grader i nåt hörn.
Har för mig att man kan ställa kapsågen så man kan kapa listerna liggandes platt om man vill ha 45 grader?
Den ena listen sätter man rakt in i hörnet och den andra kapar du i 45 grader geringsvinkel. Ta sticksågen och såga bort 45 gradersytan så får du en perfekt list som passar i profilen på den andra. Första gången kan man få prova sig fram hur man ska såga.
Vilket list som du sätter rakt in respektive "profilsågar väljer du så att det syns minst när du står i rummet.
Brukar ibland också kallas att man "skär ihop" listerna, vilket man gjorde förr och då har hörnvinkel ingen betydelse.
Vilket list som du sätter rakt in respektive "profilsågar väljer du så att det syns minst när du står i rummet.
Brukar ibland också kallas att man "skär ihop" listerna, vilket man gjorde förr och då har hörnvinkel ingen betydelse.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
nino skrev:
Ska börja sätta upp taklister snart och undrar vad ni har för tips och trix?
Det är hålkärlslister.
Googla "förkroppa" och titta på filmer.
Har gjort det på alla mina jag monterat. Lite jobb men oerhört mycket mer tillfredställande resultat. Enda som är lite jobbig är sista väggen som kräver anpassningar i båda sidor. Tips på verktyg är:
* Sticksåg
* Vass täljkniv
* Rasp
Jag har tegelväggar hemma som är en mix av bränd och obränd tegel. Jag löste fastsättningen genom att sätta en profilerad bräda uppochner på väggen först (tänk enkel golvlist). Dessa kunde jag fästa i väggen med spikplugg. Och givetvis bakom där hålkälen sedan skulle sitta. På detta sätt kunde jag enkelt skruva hålkälen med enkel träskruv och täcka hålen. Spacklandet blev också mycket enklare.
Ett tips är också att kolla vägg-tak vinkeln. Min var större än 90 grader vilket gjorde att jag behövde hyvla ner baksidan på hålkälen för att få tight passning mot taket. Annars hade jag flera mm luft på vissa ställen.
Ursäkta den lite korniga bilden.
* Sticksåg
* Vass täljkniv
* Rasp
Jag har tegelväggar hemma som är en mix av bränd och obränd tegel. Jag löste fastsättningen genom att sätta en profilerad bräda uppochner på väggen först (tänk enkel golvlist). Dessa kunde jag fästa i väggen med spikplugg. Och givetvis bakom där hålkälen sedan skulle sitta. På detta sätt kunde jag enkelt skruva hålkälen med enkel träskruv och täcka hålen. Spacklandet blev också mycket enklare.
Ett tips är också att kolla vägg-tak vinkeln. Min var större än 90 grader vilket gjorde att jag behövde hyvla ner baksidan på hålkälen för att få tight passning mot taket. Annars hade jag flera mm luft på vissa ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta den lite korniga bilden.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
1. Det heter "hålkälslist"nino skrev:
2. Ja, man kan såga på platten. För lister med 45° mellan tak /väg skall man ställa sågen på vinkling 30° och gerning 35,3°
https://www.blocklayer.com/crown-molding.aspx
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
En annan grej som jag brukar praktisera är 2st kortbitar som är gerade i 45° från början som jag kollar hur bra 2x45° blir.
Ser det kärvt ut testar jag att ändra vinkeln på dom något och provar igen för att sedan köra samma vinklar på de listerna som ska skjutas upp.
Ser det kärvt ut testar jag att ändra vinkeln på dom något och provar igen för att sedan köra samma vinklar på de listerna som ska skjutas upp.
1. Gör 10 (typ) förkroppade hörn som övning.
2. Förkroppa först och såga till längd sedan.
3. Försök om möjligt att göra förkroppning och mötande del av samma längd, helst följande bit. Det hänger samman med att trälister inte håller exakt samma mått, eftersom trä rör sig vid fuktkvotsändringar. En längsgående skarv är lätt att få snyggt. MDF-lister är mer formstabila och lättare att jobba med.
2. Förkroppa först och såga till längd sedan.
3. Försök om möjligt att göra förkroppning och mötande del av samma längd, helst följande bit. Det hänger samman med att trälister inte håller exakt samma mått, eftersom trä rör sig vid fuktkvotsändringar. En längsgående skarv är lätt att få snyggt. MDF-lister är mer formstabila och lättare att jobba med.
Helst vill man förkroppa ena sidan på listen och låta den andra gå helt in mot väggen. Då får man lite att spela på, vilket är en av fördelarna med att förkroppa. Att göra förkroppning på båda sidorna av samma list undviker jag. Jag tror inte att jag klarar av att få det tillräckligt snyggt.nino skrev: