Jag har en excenterslip, grön Bosch. Det finns ju ett runt dammutsug på den, men jag förstår inte riktigt hur man ska koppla dammsugaren till den. Först tryckte jag bara på slangen, och visst det funkade, men den lossnade lätt. Sedan satte jag dit en muff med en slangklämma på slipen, och då funkar det lite bättre, men inte optimalt.

Kollar på Bosch hemsida, och det finns en del adaptrar, men tyvärr inga närmare instruktioner. Jag vill att dammsugarslangen sitter fast ordentligt.

Innan jag hade fått tag på en lämplig adapter så löste jag det med att dra några varv silvertejp runt anslutningen så att det blev tätt.

Det är inga problem att få det tätt, problemet är att slangen inte sitter kvar på slipen när man vrider och vänder på slipen.

A Andreas12345 skrev:
Det är inga problem att få det tätt, problemet är att slangen inte sitter kvar på slipen när man vrider och vänder på slipen.
Buntband?

Ett tips är att man ska inte ansluta sin vanliga dammsugare utan en grovdammsugare. De är inte gjorda för att belastas med slipdamm.

nanowire nanowire skrev:
Buntband?
A AndersS skrev:
Ett tips är att man ska inte ansluta sin vanliga dammsugare utan en grovdammsugare. De är inte gjorda för att belastas med slipdamm.
Det är en grovdammsugare. Lånar en bild från nätet för att visa. Problemet är att om man bara trycker på slangen på slipen så lossnar den, munstycket är ju rätt mjukt. Det behövs något styvare som man skruvar dit på något sätt.

• Slibmaskin kopplad till en grovdammsugare med lös slang på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klistrar in mitt svar från en annan tråd.

Jag har en blandning av Festool och blå Bosch och jag använder Festools ”anschlussmuffe” art# 498528 och den tycker jag funkar kalas! På de mindre maskinerna går den ovanpå anslutningen och på de större inuti. Gummimaterialet fastnar ordentligt på maskinerna och den hoppar inte loss.
Sedan är det bra om du kan få till så att slangen kommer ovanifrån och inte skaver över bordskanten när du jobbar.

Jag drar en slangklämma runt och drar åt på maskiner.

A AndersS skrev:
Jag drar en slangklämma runt och drar åt på maskiner.
Jo, det funkar ju, men då blir det svårt att på ett smidigt sätt ta bort slangen när man t ex ska använda ett annat verktyg.

15 sekunder och en skruvmejsel;) man byter ju slippapper, klingor, fräsar, etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.