I
ivp: [citat] Jag har också försökt zooma in på de bilder som finns och kan inte heller se några spår. Ev vinkel/geranhåll är inte superviktigt då jag kan lösa det på andra sätt. Men att kunna få till parallellanhållet för klyvning stabilt däremot.
2 svar · 5,1k läst
B
Baas Henry: [citat] Det kan bli lite missfärgat, dock ska hela tvingen bli samma färg. Misstänker att de mörka områdena på mina är efter flera omgångar utav varmluftspistol + stålborste. Även om det blir lite missfärgning så är det absolut värt det, gick knappt att använda tvingarna innan.
2 svar · 2,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Den är ju bra på det den är till för, att få finish. Den har ju inte samma avverkan som rotex dock.
3 svar · 1,9k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: 60 spänn för ett lager och hus, det är ju nästan för billigt....
5 svar · 3,1k läst
·
Masses
Masses: Istället för att starta en ny tråd så kör jag på här! Har 12st 520mm dubbelsidiga hyvelstål som behöver en uppfräschning. Har en Tormek T7 och har sett att dom har en jigg för att kunna slipa just hyvelstål. Har läst både positiva och mindre positiva reviews och är velar om jag ska investera i en sådan. Nu är 520mm kanske längre än de flesta vanliga hyvelstål men är det ngn
14 svar · 17,5k läst
D
DDD80: Jag har fått en äldre kompressor ( Einhell, tidigt 80-tal) och tänkte använda den till lättare övningar. Dock har jag stött på lite problem. Jag skulle ta isär regulatorn och vattenavskiljaren för att göra rent den, och lyckades då tappa den i vasken så en plastbit gick sönder (se bild). Jag tror att denna är original och eventuellt svår att få tag i. Är det värt att leta efter
0 svar · 3,1k läst
·
Alltgår
Alltgår: Hade jag själv haft samma uppgift att lösa, så hade jag nog tagit hårdmetallklingan till Feinsågen / multiverktyget och dammsugare.
18 svar · 5,5k läst
·
Masses
Masses: Ja det var ju inte så svårt :) Stålen var fjäderbelastade och mallen tryckte ner dom till rätt läge.
6 svar · 5,6k läst
·
optimum
optimum: Vad spelar det för roll vart de tillverkades? Antar att du tänker på kvalitet då. Nu är jag för att saker tillverkas i Sverige men allt kan inte tillverkas här. Saker från Kina anses oftast som sämre men min och mångas mobiltelefon tillverkas i Kina och är av god kvalitet då de har hög kontroll på kvalitetssäkringen av produktionen. Utgår från att Bosch har god kontroll på
2 svar · 1,2k läst
·
U
UffeJ: Hej. Jag har en Bosch PTS10 sedan några år och är rätt säker på att jag har kunnat ha klingan i 90 grader tidigare, men inte längre. Nu skiljer det 1.7 gr, dvs 88.3 graders vinkel på klingan. Eftersom jag har sågat en hel del och, till trots av mitt dåliga minne, tror att jag har sågat i 90 gr förut så känns det som att det skulle kunna vara en hög spån som lagt sig i vägen. Men,
0 svar · 904 läst
P
Petter Forsen: Hittat och beställt, tack för hjälpen.
4 svar · 2,1k läst
Masses
Masses: Absolut!
3 svar · 1,8k läst
Masses
3 svar · 1,8k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Äntligen fredag. Och TS verkar ju har fått svar, så det kanske är ok med lite trams? En bonde skadade sig i samband med spannmålshantering och var tvungen att sjukskriva sig. Till sitt försäkringsbolag skrev han i en inlaga: "Vid sädesuttömningen föll lemmen ned på foten, som krossades".
11 svar · 11,2k läst
·
L
L-E: Ultrasonic knife!
11 svar · 4,6k läst
Stefan N
Stefan N: Ser ut som ett bra släp, skulle nog valt nåt liknande själv.
59 svar · 12,5k läst
·
S
stefand: Tack. Såg den tråden men vet inte om jag vill ge mig in på något sånt = Bara synd när jag har en kraftfull maskin att det inte finns något tillbehör. Men det lutar nog åt att jag får hyra en maskin.
2 svar · 1,7k läst
Tokas85
Tokas85: [citat] Kanske inte, men tänker att det alltid kan vara bra att ha en extra till hands?
4 svar · 4,8k läst
J
Jonas_81: Lite beroende på redskap en bra alroundstång är en som du får en lodrät linje mellan armarna och stången samt kan ställa den o båda riktningar därifrån så om lyftarmarna är horisontellt läge mäter du från tryckstångs infästningen lika långt ut från traktorn som armarna är där har du ungefär medellängden ( själv så har jag lite längre så den inte behöver vara så långt
71 svar · 41,0k läst
·
nino
nino: Köpte ett kit på lokala byggbutiken, tänkte inte alls på att det kanske fanns på wish.. Nej det är klart att man kan ju kapa ner plastgrejen, det tänkte jag inte heller på :D Ett rakt fräs stål är billigare än en skivnotfräs och det finns nog även hemma i butik så det får nog bli det iaf men tack för tipsen
6 svar · 5,1k läst
Krillew
Krillew: Jag blev lite inspirerad när jag läste den här tråden även fast den är gammal så tänkte jag lägga upp en bild på en lite ovanlig hyvel. Narex Jag köpte den på ÖB i Solna slutet av 70 eller början av 80-talet den finns fortfarande på Narex hemsida. https://www.narextools.cz/en/iron-plane-8270 Jag tycker det är en förhållande vis bra hyvel. [bild] Jag använde den och Stanleyn som
37 svar · 15,9k läst
·
Microkatten
Microkatten: Jag har inte använt min Axminster Rider stöthyvel så mycket, har av någon anledning inte känt mig helt bekväm med den, p.g.a. min oerfarenhet av hyvlar och ändträ har jag antagit. När jag införskaffade hyveln var jag ganska grön (av avund på de som kunde handhyvla). Tittade lite närmare på den för ett tag sedan och upptäckte till min förvåning att klaffen som reglerar
34 svar · 12,1k läst
·
P
P-G H: Jag har bytt ut alla mina sladdlösa maskiner till Bosch blå 12v serie. Dom räcker gott och väl till för mina behov. Använder dom hela tiden, och blir mer och mer övertygad om att det var rätt beslut för mig. Har kunnat konstatera att dom klarar nästan allt mina tidigare maskiner gjorde, undantaget är ju naturligtvis riktigt grova skruvar. Jag byggde altan i somras med golv och takåsar
6 svar · 7,9k läst
Tokslut
Tokslut: var maxkapaciteten max 1 ton på den? Ganska lågt tycker jag
109 svar · 65,5k läst
·
L
largab: Startar inte... brända kontakter i tryckteläet. Byt reläet eller ta isär och putsa lite på kontaktytorna. Det fick jag göra på min efter några år. Pluggen: kolla så den inte är täppt. Lagom med olja ? Trasiga kolvringar borde inte skjuta pluggen. Det borde leda till lägre pulsationer i vevhuset. Det är ju ingen förbränningsmotor detta ....
10 svar · 8,7k läst
Stefan N
Stefan N: Bägge är bra grejer,, jag kör flexen och gillar det trekantiga huvudet samt att det går att justera längden när man jobbar.
19 svar · 8,9k läst
·
findus42
findus42: Smältlim är ursprungstipset. Fick det från båtbyggare. Att jag använder matttejp istället är för att det ”aldrig” finns ström tillgänglig där det skall mallas. Har vant mig och kör på det. Mvh Findus
5 svar · 3,4k läst
·
D
Daniel 109: En helt vanlig MAG är nog det smidigaste.
1 svar · 1,0k läst
galento
galento: Ett grävaggregat i trepunkten känns nog "rangligt" och sliter på grejorna. Håller med om att skogskärran med boggie går bättre än den enkelaxlade vi har,dock skulle en grind vara önskvärt. Men brukar dra fast lasset med 5 tons spännband i kärran för stockarna kan glida lätt med snö på. Vi hade vajerkran först när vi köpte fastigheten men köpte sen en traktor med
12 svar · 4,9k läst
·
Strip
Strip: Kanske idiotiskt svar, men har du bytt batterier? Min Bosch beter sig exakt så när batterierna börjar ta slut.
1 svar · 3,6k läst
H
Hallerudsbo: Med den satsen jag köpte så koppla man en kabel från klockan till styrningen av fläkten. Man fick med kopplings schema. Tror det är svårt att göra något själv då tillsatsen ska lira med softwaren i brännaren.
8 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.