Många nämner faran med att förvara apparaterna i kyla då de fryser sönder.
Jag har en liten Nilfisk som genomlidit 4 vintrar i minusgrader i vårt trädgårdsförråd, utan några som helst svaghetstecken. Har jag haft tur?

L
Har nu köpt en Nilfisk, tycker man fick mycket för pengarna och det är bra att det är lösa delar så som slangen är en del och munstycken är lösa delar osv. Det man inte bör göra är att köpa den minsta modellen för även om de har tryck, så är vattenmängden liten.
Men inte heller en stor modell, för då blir det problem med säkringar och hur mycket vatten du kan få ur kranen. Så en mellanmodell hade jag valt. Jag tycker inte om modeller där man rullar upp slangen. Då slangarna ofta är styva och hårda, och då funkar det inte bra.

Större industrimodeller tycker jag endast behövs om du har jordbruk eller liknande. För privatpersoner finns det inget behov anser jag.

En pump i metall är ingen garanti för att det är bra grejer. Enklare pumphus är gjorda i alu-pressgjutgods, och de har dåliga korrosionsegenskaper. Bra pumphus är gjorda i någon typ av brons, ofta mässing (Cu-Zn). Bra kolvar är gjorda i RF, och de riktigt bra är belagda med keramik. Kränzles tvättar ha de bästa materialen i alla komponenter. För att travestera löjlig reklam; -En Kränzle äger du inte, du lånar den bara av kommande generationer.

• Gilla
-druvan och 2 till
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Många nämner faran med att förvara apparaterna i kyla då de fryser sönder.
Jag har en liten Nilfisk som genomlidit 4 vintrar i minusgrader i vårt trädgårdsförråd, utan några som helst svaghetstecken. Har jag haft tur?
Kopplar du loss vattenslangen och tar bort spolhandtaget, sedan kör du pumpen så att det slutar rinna vatten. Ringla upp slangen från pumpsidan och ställ in, fungerar i de flesta fall och så ha jag gjort. Brukar göra det sent höst efter varje användning för plötsligt slår kylan till och garaget är inte uppvärmt.

mattiasp mattiasp skrev:
-En Kränzle äger du inte, du lånar den bara av kommande generationer.
Det får jag hoppas, har en K 1152 TST som när den köptes kostade ca 6800 kr.
Har fungerat prickfritt och uppfyllt förväntningarna.

1152 här med! Sjukt tung men håller så bra. Bara går och går..

nikasp
Jag missade en 145-Nilfisk till grymt bra pris på Bauhaus förra året. Googlade mig blå och kom fram till att det är H i modellnamnet man vill ha. Dvs en slang som är mjuk och följsam som man slipper bråka med. Såg att det verkar finnas en ersättare till den maskinen i år.

Jag köpte en billig Nilfisk 120bar i 2008. Det var bara en vanlig konsumentmodell, den funkade jättebra. Förra våren uptäckte jag dock at at start/stop ventilen hadde frusit, jag kollade priset på en ny 120bars, den var rätt billig så jag skrotade den gamla. Den nya var från Nilfisks C-serie, vilket skit, jag var jättebesviken. Priset var nästan samma som i 2008, men jag kunde lika gärna spola med vattenslangen. Jag klagede til brädgårn som skickade den till Nilfisk. Jag kontaktade Nilfisk som sagde att C-serien var bara skit idag. Jag fick lov att byta till E-serien, vilken skillnad!!!! Jag tror det var en E130, den er mycket tyngre än den C modell jag fick först. Skall det vara Nilfisk så håll dig till E eller P-serien, kostar lite mera men är mycket kraftigare.

Jag har en Alcon G155 högtryckstvätt http://www.alconab.com/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Högtryck pdfer/Kallvatten/G155-3.12-hi.pdf. Den kostade mig sinnessjukt mycket pengar. Jag betalade 7600kr ex moms för den. Trodde att denna skulle vara GRYM. Den är OK men den gick sönder efter ett år. Slangen är en sådan där vinda som man kan snurra upp slangen på. Det finns en designmiss på denna skulle jag vilja påstå. Om man har tryck på slangen och man försöker snurra upp den så vränger och vrider sig slangen och kränger oroligt. På min maskin så sprang det en läcka på slangen av metal. Alltså det är heavy duty prylar och inte Biltema bingoberra här. Då ska det inte vara så här krångligt.

Det jag har lärt mig för att maskinen inte ska gå sönder nu är att när man ska använda maskinen så måste man rulla ut all slang som finns på maskinen. Helt och hållet. Sedan kopplar man på vattnet och sist strömmen. Sedan kan man tuta och köra.

När man är färdig, måste man först stänga av strömmen, stänga av vattnet. Sedan måste man trycka in handtaget så den sprutar ut allt tryck. Sedan så kan man börja snurra upp slangen på vindan. Efter ett par varv så får man spruta på nytt med handtaget. Så håller man på tills man är färdig.

Jag vet inte varför maskinen var så dyr. Kanske någon känner till Alcon och kan förklara varför? Jag läste på mig för lite om vad tvättar kostade när jag köpte denna. Jag hade lite bråttom och trodde de va där i de summorna bra maskiner kostade. Den har ett pumphuvud av mässing. Det ska tydligen vara ovanligt och bra?

Hur som helst så är jag nöjd med maskinen som sådan men jag vet inte om denna är att rekommendera. Skulle den gå att köpa för under 5000kr så är det väl ok. Den tillverkas av ett svenskt företag i Orust.

I testen det enda negativa tyngden, men det blir ofta effekten av kraftigare material och större motor, men även bättre kvalite på spolslangen där de enklaste har riktiga "skitslangar".

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Välj alltid högtryckstvättar (och damsugare) efter slang-/sladdkvalitet. Blir alltid rätt. Tyngre=bättre, dessutom. En som vet-allt!

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
SMZ SMZ skrev:
Jag köpte en Stihl RE 129 Plus och kan garantera att den är den bästa jag både använt och köpt. Har avverkat både Nilfisk och några Kärcher. [länk]
Modellen från Stihl kommer från Nilfisks E serie.
Jag har just fått en gammal KEW som jag ska fixa, liten modell som väger mera än dubbelt så mycket som dom billigaste tvättarna. Hög vikt = oftast bra tvätt.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.