Daniel_N skrev:
Jag hade köpt ett mindre set (typ 8-10 stål) med de fräsar man använder mest i bra kvalitet. Vet att Dewalt och Festool har sådana.
Håller med Daniel här. Har aldrig förstått det där med att köpa en sats med 40 stål och se vilka man använder. Lägger man några minuter på att studera stålprofiler och matcha det mot det man snickrar kan man utesluta merparten av stålen i en sån där box. I Boschboxen i första inlägget är de rödinringade någon variant av specialstål. I clas olsson boxen är det minst 50% av stålen som jag aldrig skulle ha användning för. Som lagom startuppsättning skulle jag hellre se en box med de som inte är inringade i Boschboxen.

Öppen trälåda med uppsättning av fräsar för snickeri, några rödinringade som specialstål oanvändbara enligt diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ola C skrev:
Håller med Daniel här. Har aldrig förstått det där med att köpa en sats med 40 stål och se vilka man använder. Lägger man några minuter på att studera stålprofiler och matcha det mot det man snickrar kan man utesluta merparten av stålen i en sån där box. I Boschboxen i första inlägget är de rödinringade någon variant av specialstål. I clas olsson boxen är det minst 50% av stålen som jag aldrig skulle ha användning för. Som lagom startuppsättning skulle jag hellre se en box med de som inte är inringade i Boschboxen.

[bild]
Du har helt klart en poäng i det du säger, men då jag inte riktigt vet vad jag kommer att göra så är det svårt att välja stål, och jag är en total nybörjare på detta området.
Som det ser ut nu vill jag göra några lådor med snygga skarvar och lite andra småprojekt.

Såg din tråd du skapade med dina jiggar/mallar. Herregud, du borde ju ha workshop en söndag i månaden för oss som bor i närheten så vi kan lära oss 😊 jag skulle velat bygga ett fräsbord :-P

Förstår vad du menar med att man inte vet vilka stål man kommer att använda men jag hade hellre börjat med dom icke inringade, dom täcker det mesta av nybörjarbehoven. Vet dock inte var man hittar sen sats utan konstiga stål.

Mitt snickeri är tyvärr lite litet för workshops:| Fräsbord är dock ganska enkelt att bygga, lägg upp en tråd så kommer du få mycket hjälp här.

Microkatten
Det finns oändligt många stål att välja på: olika profiler, skärlängder, skaftlängder och -diametrar. Så jag började helt enkelt att köpa in endast de stål jag behövde för specifika projekt. För även om det fanns t.ex. tre avrundningsstål i en samlingslåda så föreställde jag mig att jag lik förbannat ändå ville ha ett stål med en annan diameter.

Låt projekten styra frässtålsinköpen istället för att inköpta frässtål styr projekten! :)

• Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
Ola C skrev:

[bild]
Kan bara hålla med. Har tidigare argumenterat för att köpa en stor och billig sats för att så småningom få koll på vad man använder och behöver. Dumt har det visat sig.

När jag nu kollar på vad jag använt och behövt sedan jag köpte en låda med kanske 30 stål på Harald Nyborg för ett antal år sedan har jag säkert 25 st oanvända till salu om vi har någon som är sugen på stål man sällan behöver...

Numera köper jag det mina projekt kräver, Cobolt hittills, får bättre kvalitet och resultat dessutom.

//Ronnie

trattalask
Jag håller med. Man har runt 5 stål som man gör 99% av arbete med. Satsa på kvalitet på dessa. Resultatet bli bättre då, framförallt när man jobbar i hårdare träslag.

N
Ola C skrev:

[bild]
Jag skulle inte vilja vara utan dom stålen. 4 av dom inringade är sådana jag använder regelbundet när jag snickrar

G gårdsnissen skrev:
Återupplivar tråden:

Har någon erfarenhet av frässtålen från Bosch?

Såg att det kommit satser från dem (nytt?) - och undrar hur kvaliten kan vara?
[länk]

(jag antar att det är de billigare frässtålen från Bosch som är i satserna, inte de med röd beläggning)
De är nog mellan dom med röd beläggning och de som sålts i trälådor och gröna askar.
Dom säljs ju som "blå" (professionell) Bosch.

Prisskillnaden - gissar jag, har inte hittat pris på dem - är stor mot de med röd beläggning (som kostar en slant).
Duger de till en nybörjare? Eller finns det mer prisvärda alternativ som kan rekommenderas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.