Verktyg & Maskiner
Mats-S: [citat] https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_line [citat]
Alltgår: Jag tror Femi ligger bra till. God kvalitet, men inte svindyra.
David15: Jag lyckades med hjälp av en god vän hitta ett söderfors 50kg städ från 1920! Tack för hjälpen ändå.
DrDim: Slog till på Ryobin idag, hittade den på Bauhaus för 2295 och med en bonuscheck så kom man ned på 2000kr. Provsköt lite 38mm i furulist på tomten och de sjönk in fint. Blir nog sätta lite dörrfoder idag.
Cheesen: Lägg vinylklick. Då behöver du bara mattkniven.
Spoz: Tänk på att det finns lampor från Ledvance (Osram) till rätt bra pris. https://www.amazon.de/LEDVANCE-Fluter-Leuchte-Au%C3%9Fenanwendungen-Warmwei%C3%9F/dp/B07TTRHMW3
F_man: [citat] Vill genuint tacka för din lösning, så enkelt och fräsen fungerar finfint nu. Du har sparat mig en massa pengar och en hel del tid!
Snailman: [citat] Jag har använt mina höger och vänster för att trimma till spirorör som kommer genom gipsen i taket (jag har låtit dem sticka ner nån decimeter och sen kapat dem jäms med takets undersida, efter att gipsen i taket monterats
NoOne2k: [citat] Självhäftande baksida, har inte behövt limma dem :)
cpalm: Lite återkoppling här. Efter att ha benat ut detta fick jag samma huvudbry med min andra såg som jag också tänkte köpa några reservkedjor till - en gammal Partner. Har tidigare köpt Husqvarnas/McCulloch:s originalkedja och svärd till den så jag har inte reflekterat över om det är en lågprofilkedja eller inte. Tyvärr har jag inte hittat någonstans där det framgår. Dåligt av
vectrex: [citat] Skilj först på stomtjocklek (tjockleken på själva klingan) och snittbredd (bredden på tänderna eller hur brett spåret är när man sågar). Som svar på din fråga så är det viktigt av flera anledningar. Den främsta är väl att din klyvkniv är anpassad till en viss stomtjocklek och snittbredd på klingan. Har du zero clerarance insert så blir ju det "förstört" av att
Husägaren87: Svarar mig själv, då jag har blivit med bordssåg :D Valet föll på en DeWalt dwe7485, av två anledningar: 1 - Den är ganska liten, vilket passar min lilla verkstad/förråd 2 - Priset. Den kostar 7995kr på Bauhaus, men den säljs på Bolist för 6490kr, så med bauhaus underbara prisgaranti så betalades endast 5711kr, vilket jag ändå får anse som ett bra pris för en så hyllad maskin.
Kim Gyllenhorn: [citat] Visst var det så, stort tack för tipset - R8 passade perfekt.
heimlaga: Uttryckligen en skränktång för bågsågblad. Förr var ju alla sågblad vässbara så skogshuggarna vässte och skränkte sina bågsågblad varje vecka.
Gri11en: typ här: https://www.ebay.com/itm/Bosch-Table-Saw-Zero-Clearance-Insert-Model-Number-TS1005-NEW-NEW-NEW/254430775492?hash=item3b3d4188c4:g:vh8AAOSwEIFdnr2F
umeubbe: [citat] Mer frågor till er som vet. Till min DWE7492 så följde det med en 24 t klinga med måtten är 250x30x2,8. Nu är jag ute efter en finare klinga, mellan 40-50 tänder. Diametern på klingan och axeln är ju givet men tjockleken hittar jag inga uppgifter om. Är det enbart klingor med 2,8 mm som jag kan använda. Har sett att det finns klingor på ex. 3,2 mm skulle en sådan gå att
Ola C: [citat] Lugnt. Som du ser i den tråden lyckades inte jag få rätt på det men många andra har haft stor framgång så klart värt ett försök. Har annan spånsug nuförtiden.
DennisCA: Igår köpte jag en 10 kilos flaska med gasol, högtrycksregulator och den där brännaren så nu bör jag ha det som behövs för mjuklödning åtminstone. Ingen av mina X11a kloner så har passande gängor till slangen jag köpte (G.56 står det), den äldre så har inte ens gängade kopplingar. Men jag borde kunna svarva till en adapter.
Davidloge: [citat] hej löste du detta? Har samma problem med modellen...
Johan Gunverth: [citat] Det verkade som att Nilfisk var billigast för tillfället. I alla fall på Toolab... ...så jag köpte en Aero 26-21 PC. :)
Bernieberg: Nu har du kanske mer seriösa ambitioner men själv kör jag med en klen laser (specad för 10 m inomhus) och till uteprojekten använder jag mobilen som mottagare. Med kameran på skärmsidan ser man även på långa avstånd tydligt när lasern träffar kameran. Ett tips värt att nämnas i alla fall.
Mahbod Lindblad: Hej! Någon som har erfarenhet av att felsöka ett liknande problem? Det är allt eller inget och jag kan inte köra på låga varv. Tidigare har den börjat försiktigt när jag trycker lätt på avtryckaren, för att öka i hastighet ju mer jag trycker in avtryckaren. Nu händer först inget.... sedan inget... och sedan... MAX! Ratten på avtryckaren hjälper inte då den är mekanisk och bara
Galten: Ni har antagligen rätt, tycker bara det verkar illa om man behöver silvertejp för att kunna köra betongssliparnas Rolls-Royce...
Sturmtiger: Undrar vad du gillar om den som helhet. Vad har den för gör och nackdelar? Är det värt pengarna?
FredrikR: Biltemas tidigare var som en pansarvagn.. inte vacker, men gjorde ett bra jobb. Köp den och testa, är den dålig så reklamerar du. Hade valt denna före Julas liknande dito. (y)
Daniel 109: [citat] Det pratades om hornhinnan, den påverkas inte alls av pupillens storlek.