Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Kuter skydd.
Jag ställer en dum fråga, men är det inte den biten som är reglerbar, å är över där man hyvlar. Som typ skyddar fingrarna?
Ja så är det.

Jag skulle säkert kunna tillverka alla de rörliga delarna så för mig är det inget problem om jag bara har tid men alla har vi olika kompetenser och olika resurser så tänk igenom om du själv kan göra det.
Ett enkelt kutterskydd behöver bara ha en stång som glider upp och ned och låses med en vingskruv och som på toppen har någon sorts fäste för ett skjutbart skydd av trä.

H heimlaga skrev:
Jag skulle inte vara orolig för åldern. Rikthyvlar har förändrats väldigt litet sedan de fick kullager på 1910-talet. Det gäller förutsatt att den har en modern kutter med kilar.
Detta har vi ju redan pratat om. Jag vet att du vill tro det, men det är fel. https://www.byggahus.se/forum/threads/gamla-industrimaskiners-vaerde.267443/#post-2364455

I övrigt är en Askersund hyvel givetvis inte i närheten av en Martin, varken som ny eller begagnad.

Hyveln på bild kan absolut vara en bra maskin för lite pengar (men mycket egen insats). Men det beror på skicket och om borden är raka. Har den fyrkantskutter (vilket jag absolut inte tror) eller clamshell-kutter så hoppa över, absolut inget att lägga tid på.

Jag hittade in på ett annat forum, som fick mig att förstå att den kräver mer arbete än vad jag är beredd att göra. Men jag är tacksam för all hjälp jag fått!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.