Jag har nu köpt den här svetsen tack vare all hjälp jag fått på det här forumet. :
https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/
Jag har inte installerat den men undrar nu vad bör man mer ha för tillbehör förutom handskar och hjälm? (det var förövrigt ingen bra hjälm som följde med så bör nog uppdatera även där)
Vad behöver man för bord att vara på?
Magnet, tvingar etc.
Vet att allt finns i alla prisklasser men fokuserar på budgetvarianterna
Jag kommer svetsa smådelar och undrar således; var köper man billiga järn eller stålstänger och större skivor samt argongas billigast?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/
Jag har inte installerat den men undrar nu vad bör man mer ha för tillbehör förutom handskar och hjälm? (det var förövrigt ingen bra hjälm som följde med så bör nog uppdatera även där)
Magnet, tvingar etc.
Jag kommer svetsa smådelar och undrar således; var köper man billiga järn eller stålstänger och större skivor samt argongas billigast?
Kul,en svets är alltid bra att ha!
vad gäller tvingar har jag själv nyligen köpt flera olika storlekar av denna hos classe,riktigt bra och billiga.
https://www.clasohlson.com/se/Tving-Cocraft/p/40-7833
vad gäller tvingar har jag själv nyligen köpt flera olika storlekar av denna hos classe,riktigt bra och billiga.
https://www.clasohlson.com/se/Tving-Cocraft/p/40-7833
Argongas ska du bara ha till aluminium och rostfritt (och halvädla metaller) annars är en blandgas att föredra, typ mison 18 (aga) eller arcal force (air liquide)P pota skrev:Jag har nu köpt den här svetsen tack vare all hjälp jag fått på det här forumet. :
[länk]
Magnet, tvingar etc.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
utifrån manualen trodde jag i min enfald att det funkade bra med argon till det mesta men så enkelt var det förstås inte. jag har inte helt greppat när man ska använda mig och när mag. Korkad fråga kanske men hur stor skillnad blir det om man använder "fel" gas så att säga?Violina skrev:
så här står det i manualen.
In the MIG/MAG welding process, two metals are joined using a filling electrode, matching the same characteristics of the base material, with an electric arc. The filling material is a welding wire winded around a spool, it is supplied continuously trough a welding torch. The two procedures are equivalent, what changes is the type of gas to use, necessary to protect the melting bath from the environmental oxidation. For MIG, the gas used is ARGON (inert gas). For MAG, the gas used is CO2 (active gas) or a mix of ARGON and CO2. To weld aluminum alloys or stainless steel, pure ARGON must be used.
Alltså du KAN svetsa vanligt svartstål med ren argon, men du får en något sämre legerad svets och det blir dyrare (ren argon kostar mer än blandgas)
Så länge du inte har några jättekrav på hållfastheten så är det ok med argon, men jag skulle köra på en blandgas..
Det är gasen som är skillnaden, när du migar använder du en gas som bara skyddar smältan (precis som vid tigsvetsning) men när du magar så innehåller gasen ämnen som legerar sig med smältan
Så länge du inte har några jättekrav på hållfastheten så är det ok med argon, men jag skulle köra på en blandgas..
Det är gasen som är skillnaden, när du migar använder du en gas som bara skyddar smältan (precis som vid tigsvetsning) men när du magar så innehåller gasen ämnen som legerar sig med smältan
ok tack (igen!)Violina skrev:
det står i princip att jag behöver Argon / CO2 mix till allt utom aluminium på förpackningen.
är det en sådan här flaska jag ska ha då för att bara köpa en flaska som kan vara så allsidig som möjligt?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argonmix-008540/
Man kan säg då kanske lite förenklat att använder man ren Argongas svetsar man Mig och vid en blandning Argon och CO2 så blir det Mag?
exakt så.P pota skrev:ok tack (igen!)
det står i princip att jag behöver Argon / CO2 mix till allt utom aluminium på förpackningen.
är det en sådan här flaska jag ska ha då för att bara köpa en flaska som kan vara så allsidig som möjligt?
[länk]
Man kan säg då kanske lite förenklat att använder man ren Argongas svetsar man Mig och vid en blandning Argon och CO2 så blir det Mag?
Du skall verkligen vänta ett tag med aluminium. Alutråd är ruskigt lynnig att mata. Den är mjuk och sladdrig.
Du har i den svetsen med största sannolikhet en drivrulle som driver, den andra rullen är en platt tryckrulle. Proffisionellt så använder man speciella rullar som begränsar tråddeformationen på aluminium samt andra liners och även då är det lynnigt.
skall du ge dig på aluminium så använd så lågt tryck som möjligt på matarrullsrna så du inte deformerar tråden och ställ upp så du får en rak tråd i slangpaketet utan böjar. Då kan det funka hjälpligt.
ok grymt. då kör jag på den argonmixflaskan. aluminium har jag ingen brådska med att börja svetsa i utan börjar med att lära mig svetsa med lite småprojekt. bra då vet jag att jag kan säga att jag svetsar MAG istället för MIGF fsn skrev:exakt så.
Du skall verkligen vänta ett tag med aluminium. Alutråd är ruskigt lynnig att mata. Den är mjuk och sladdrig.
Du har i den svetsen med största sannolikhet en drivrulle som driver, den andra rullen är en platt tryckrulle. Proffisionellt så använder man speciella rullar som begränsar tråddeformationen på aluminium samt andra liners och även då är det lynnigt.
skall du ge dig på aluminium så använd så lågt tryck som möjligt på matarrullsrna så du inte deformerar tråden och ställ upp så du får en rak tråd i slangpaketet utan böjar. Då kan det funka hjälpligt.
MIG är svetsning med inert gas, dvs, gasen reagerar inte med tillsatsmaterialet utan håller undan vanlig luft. MAG är svetsning med aktiv gas, där gasen hjälper till med t.ex bättre inträngning, gasen reagerar alltså med tillsatsmaterialet (svetstråden).
Och ja, den flaskan från Jula kommer att funka bra för svetsning av det mesta utom aluminium som kräver argon eller helium eller en blandning av dessa.
//Jante
Och ja, den flaskan från Jula kommer att funka bra för svetsning av det mesta utom aluminium som kräver argon eller helium eller en blandning av dessa.
//Jante
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag provade svetsa stål med ren argon, men svetssträngen la sig som en korv utanpå.
Pota, det är blandgas du ska ha som nybörjare. Aluminium tror jag inte den svetsen är riktigt lämplig för. Behövs bättre matarverk och flera uttag för olika värden på drosseln.
Järn ska du köpa nytt, inte något gammalt rostigt, MIG och rost går inte riktigt ihop. Har man rostigt så funkar MMA (pinnsvets) bättre. Rost går ju slipa bort men inte helkul.
Sedan kommer du nog att upptäcka att den svetsen har nog bara en inställning och det är full fräs, möjligen näst högsta, jag har varit där med en liten 140 A.
Tillbehör, tja vad ska du göra? Efter 45 år med svets så upptäcker man nya saker.
Skruvstycke är bra att ha, jag har en bänk med en 15 tjockstålplåt där man kan svetsa fast fixturer.
Magnet är bra att ha.
Tvingar och låsande svetstänger.
Något att kapa materialet med, bågfil, vinkelslip och en gasskärbrännare eller en plasmaskärare.
Från att ha legat ute i snön och svetsat har jag numera ett hyfsat brandsäker rum med utsug, så det står också på din utrustningslistan.
Det finns ingen lista att ”Skaffar du det här klarar du allt”
Jag önskar en lägesställare så man kan svetsa runt ett rör i ett svep.....en våt dröm.
Protte
Pota, det är blandgas du ska ha som nybörjare. Aluminium tror jag inte den svetsen är riktigt lämplig för. Behövs bättre matarverk och flera uttag för olika värden på drosseln.
Järn ska du köpa nytt, inte något gammalt rostigt, MIG och rost går inte riktigt ihop. Har man rostigt så funkar MMA (pinnsvets) bättre. Rost går ju slipa bort men inte helkul.
Sedan kommer du nog att upptäcka att den svetsen har nog bara en inställning och det är full fräs, möjligen näst högsta, jag har varit där med en liten 140 A.
Tillbehör, tja vad ska du göra? Efter 45 år med svets så upptäcker man nya saker.
Skruvstycke är bra att ha, jag har en bänk med en 15 tjockstålplåt där man kan svetsa fast fixturer.
Magnet är bra att ha.
Tvingar och låsande svetstänger.
Något att kapa materialet med, bågfil, vinkelslip och en gasskärbrännare eller en plasmaskärare.
Från att ha legat ute i snön och svetsat har jag numera ett hyfsat brandsäker rum med utsug, så det står också på din utrustningslistan.
Det finns ingen lista att ”Skaffar du det här klarar du allt”
Jag önskar en lägesställare så man kan svetsa runt ett rör i ett svep.....en våt dröm.
Protte
Tack
Jag fortsätter ställa dumma frågor då när jag ändå är i farten
På Julas hemsida står det:
ArgonMix 1 liter: 249 kr
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argonmix-210091/
Argonmix 5 liter: 2499 kr
Flaska på 200 bar – 1200 l gas
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argonmix-008540/
Betyder det att den på 5 liter i själva verket innehåller 1200 liter gas i komprimerad form (vild gissning) medan enlitaren då bara innehåller 1 liter.
därav prisskillnaden?
Om det då står att enlitaren räcker till ca 10 minuters svetsning så skulle då 5 litaren på 1200 liter gas räcka till 1200 gånger så lång tid (ca 12 000 minuter dvs. 200 timmars svetsning).
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argonmix-210091/
Betyder det att den på 5 liter i själva verket innehåller 1200 liter gas i komprimerad form (vild gissning) medan enlitaren då bara innehåller 1 liter.
därav prisskillnaden?
Om det då står att enlitaren räcker till ca 10 minuters svetsning så skulle då 5 litaren på 1200 liter gas räcka till 1200 gånger så lång tid (ca 12 000 minuter dvs. 200 timmars svetsning).
Nej, det är övertryck även i den lilla flaskan, dock ej 200 bar.P pota skrev:Tack
[länk]
[länk]
därav prisskillnaden?
Jag vart med svets i januari och precis som dig att man ville börja för att lära sig men inget riktigt projekt. Jag tycker en speedglas hjälm är ett måste då man som nybörjare gärna vill börja med båda händerna "fria" och inte behöva hålla skärmen. Jag köpte fyrkanströr på Biltema (finns 20x20/25x25/30x30 i 2m-längder) + magnetfäste. Tröttnade snabbt att kapa med vinkelslipen så det vart en Evolution 210CMS via Ebay för ~700:- och med den kan jag kapa fyrkantsrör med precision.
min lista är en så länge förutom svetsen:
hjälm
avbitare
hammare
magnetfäste
vinkelslipar (fler än en) med stålborste/kap/lamell
metallkap av något slag om man ska jobba med profiler
Projekt hittills:
nytt underrede till soffbord
svetsbord (1.5mm kv-plåt 1000x800 fyrkantsrörsram)
min lista är en så länge förutom svetsen:
hjälm
avbitare
hammare
magnetfäste
vinkelslipar (fler än en) med stålborste/kap/lamell
metallkap av något slag om man ska jobba med profiler
Projekt hittills:
nytt underrede till soffbord
svetsbord (1.5mm kv-plåt 1000x800 fyrkantsrörsram)