Frustrator Frustrator skrev:
Du menar pts? Eller DeWalt? DeWalt en är väl känd för sitt anhåll? (Säger jag utan att ha testat ngn av dem)
Ja, jag menar PTS 10:an!

V vectrex skrev:
Ja, jag menar PTS 10:an!
Ok, du citerade Octavianus som skrev om dewalten, blev för svårt för min hjärna :)

PeterFalun
kollade snabbt och dewalt, ny, kostar ca 9000, kan vara värt att kolla vad som finns på blocket om det finns något alternativ där

• Gilla
umeubbe
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ok, du citerade Octavianus som skrev om dewalten, blev för svårt för min hjärna :)
Ja, my bad! Trodde han skrev om Bosch PTS 10. Dewalten är ju oändligt mycket bättre.

O Octavianus skrev:
Alltså jag menar ju dewaltsågen som jag skrev. PTSen har jag ingen erfarenhet av.
Ja, som jag skrev ovan. Jag läste fort och slarvigt. Dewalten är betydligt bättre!

Cheesen
Utan att ha kollat närmre på dewalten så vågar jag mig på att säga att även den är tillverkad i kina. Såvitt jag vet finns det inga dylika fabriker kvar i Nordamerika eller Europa längre.
För övrigt skulle jag skynda på att handla om jag vore på jakt efter någon dylik produkt då priserna antagligen kommer att stiga med tanke på att fabrikerna i Kina har minskat sin produktion drastiskt senaste veckorna på grund av corona. Detta råd gäller även dig som funderar på ny mobiltelefon, dator eller liknande.

Redigerat:
  • Gilla
umeubbe
  • Laddar…
Har Dewalt större bordsåg (7492?) sedan ett par år. Är nöjd, sågen levererar det jag förväntat mig. Anhållet är bra, klyvkniven håller samma höjd som klingan, och vill man ta bort klyvkniven så görs det med ett enkelt handgrepp. Lätt att plocka ihop ( påskjutare, sladd etc har sina "fack") om man flyttar den mycket. Det är dock en ganska stor såg, för att vara en portabel såg. Det som är mindre bra är geringsanhållet (oprecist), höjdskalan för klingan, och att bordet är i aluminium. Dessa brister tror jag dock alla portabla sågar lider av.

H Huzzbutt skrev:
Den är specad till 10 tum så 254 funkar
Köpte en Dewalt DWE7492 och testade men det gick inte. Det är lite för trångt vid fästet för klyvkniven och försöka slipa bort någon millimeter törs jag inte, man kanske skadar det praktiska snabbfästet för att plocka av och på kniven.

Fipplaren Fipplaren skrev:
Köpte en Dewalt DWE7492 och testade men det gick inte. Det är lite för trångt vid fästet för klyvkniven och försöka slipa bort någon millimeter törs jag inte, man kanske skadar det praktiska snabbfästet för att plocka av och på kniven.

Det var tråkigt!

• Gilla
Fipplaren
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Det var tråkigt!
Mer frågor till er som vet.
Till min DWE7492 så följde det med en 24 t klinga med måtten är 250x30x2,8. Nu är jag ute efter en finare klinga, mellan 40-50 tänder. Diametern på klingan och axeln är ju givet men tjockleken hittar jag inga uppgifter om. Är det enbart klingor med 2,8 mm som jag kan använda. Har sett att det finns klingor på ex. 3,2 mm skulle en sådan gå att köra med ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.