Verktyg & Maskiner
Anonymiserad 282191: Brukar annars gå att vicka av spiken,brottet blir i träet,mycket vickande på 25 meter kanske iof :)
Skipper62: jag har testat det mesta även utan slang, till sist fick jag köpa nytt kretskort kostade 3000 men nu funkar den perfekt.
Stefan Bengtsson: Ok, jag svarar själv: M7 x 1,0 Så var det utrett.
Aronb: Det blev så att jag köpte en dewalt 7485qs idag. Har testat lite och är supernöjd med den hittills.
Rolle85: Köpte nya standardlager, monterar i helgen
ksthlm: [citat] Jag hittade till slut, tack så mycket :)
Kacper: Största skillnaden jag har märkt från billiga jula/biltema maskiner jämfört med dyrare pro-sumer som blå bosch och milwaukee är vibrationsdämpning. Jag som borrar/bilar några gånger per år känner inte av det så mycket men kan tänka mig att dom som jobbar med det varje dag lägger större vikt i det.
DennisCA: Jag kopplade ihop min pentz cyklon, fläkt och filterlåda typ förra sommaren. Denna helg gjorde jag uppsamlingslådan färdig och kollat den för läckor, tog mig bara typ 3 år. Känns som ett hafsjobb, något jag bara ville ha gjort och som jag inte längre gillade jobba på, ivägen för andra projekt. Och ändå har jag fortfarande rördragningen kvar...
toolman77: Den är säkert ok men jag skulle rekommendera en automatisk. Det är rätt tröttsamt att hålla på att fälla upp och ner glaset. Ska du inte svetsa jättemycket så skulle jag köra den här: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/skyddsutrustning/svetshjalm-212061/ [bild]
daugaard: Svetsa ihop nått och prova att bryta i det. Så du får lite känsla för om det du ska bygga kommer hålla.
Malin R: Hej! Gammal tråd men jag ville bara dela min glädje med er. Samma hände mig fast med en trimmer. Jag fyllde på ny, fel bensin och körde 15-20 min innan den stannade. Jag reflekterade inte så mycket just då. Den kanske var för varm, eller nåt. Jag var typ färdig ändå så jag ställde undan den och tänkte inte mer på det. Sen nämnde jag det i förbifarten när min exman lämnade
riba: Kan vara värt besväret att titta på smältlimstillverkarnas hemsidor. Det finns en hel del varianter på smältlim beroende på vilket material man vill limma. Textilsmältlim låter som en tänkbar lösning på markduk/markduk. Andra variabler är färg på limmet och öppettid, 60-90 sekunder på sig kanske man behöver någon gång. Mindre än 10 sekunder verkar lämpligt för att limma
tommib: Se till att få uttaget åtgärdat snarast. Jag skulle inte använda det i nuvarande skick. Nolla SKA vara kopplat i det där uttaget. Om man mot förmodan inte vill ha en nolledare så ska man använda ett 316-uttag (det där är ett 416).
hyggabus: och när du har justerat klart kommer du att märka att ditt 100 kronors pass som alldeles nyss visade rätt och rakt inte alls visade rätt....
vectrex: [citat] Det är höjden som skall vara lika. Avståndet har nog ingen (eller väldigt liten) betydelse.
Fisch: Ja en fördel med avtagbara sidor är ju lastbarheten med truck, helt klart. Det skulle kunna vara en trave trall eller en pall med betong. Tyvärr så har jag ju inget maskin hemma för att lasta av detta med. 3S verkar vara riktigt fina vagnar. Högt inköpspris i förhållande till Unsinn och Tiki jag länkade till ovan. Inte riktigt med nästan dubbla priset mot Tikin.
Cruzze: [citat] Visst var det en grej till denna: [bild] Vi lånade apparaten av svärföräldrarna i julas! Himla tur att den inte åkte i återvinningen! Tusen tack (y)(y)(y) ! Kunde blivit riktigt dålig stämning:D
Pierre705: [citat] Den jag har är underbar. Liten och smidig men gör jobbet, så länge man inte ska bygga ett hus. Vet inte hur många hyllor jag monterat upp på väggar och möbler som skruvats ihop.
emwktj: Master cut 2000 verkar heta Master cut 2500 nu. Jag kan hålla med om att vissa detaljer kan upplevas lite veka, men jag är ändå nöjd med mitt köp. Det har funkat bra för mina behov. Jag har inte plats för att bygga ihop något stabilare.
Tjopptjopp: [citat] Det låter som att det är vinkelkap som gäller. Jag får kolla vidare på det. Tack för hjälpen!
Bart: Jag har inte testat att limma grejer för utomhusbruk med smältlim.
arasmus: Det blev att jag bedställde den jag hade kikat på. Men tack ändå!
cpalm: Låter inte så pålitligt, nej. Den jag har kalibrerar man inte på det sättet. Å andra sidan, så länge den ger konsekventa mätvärden så torde du ändå kunna jämföra olika mätpunkter, även om dessa i viss mån är beroende av vilken typ av material du mäter på (har du ställt in den på rätt material?). Vad visar den om du mäter på något som är garanterat torrt? Vad är det
mackan_kal: Är också sugen på den, ska dra igång med altanen nu. Sen blir det bara småprojekt så därför känns det smidigt med batterisåg. Har dewalt i övrigt så 18v batterier finns det. Någon som testat den och kan ge lite synpunkter, eller på 18v batterisågar i allmänhet?
F_man: Någon som har erfarenhet av denna? Billigare har jag svårt att hitta en nibbler för, det är därför jag blir misstänksam. Länk till Verktygsboden
snowjim: Aha, jag jag funderat lite på om det var så för den är ju använd ganska lite. Men då låter det som att det inte finns något att oroa sig för :) Tack för svaret.