Verktyg & Maskiner
Flöjten5: Här körde jag med fräsen, sen tog hörnen med stämjärn [bild]
Anonymiserad 282191: [citat] Håller man inte in dödmansgreppet är bromsen på motorn på,därför stannar motorn också när man släpper greppet,är nog därför det går trögt att vrida runt.
Prodigys: [citat] Köpte också det paketet när jag flyttade in i mitt hus, har använt alla maskiner utom den vanliga skruvdragaren väldigt mycket och är nöjd med samtliga. Väskan man får med är perfekt om man ska iväg några dagar men till maskinförvaring är den ingen höjdare.
GK100: Nu när det är klart att det bara är hastighetsomkoppling kan du gå på A441 istället, just A441 är det viktiga för de här brytarna det betyder Dahlander-kopplare typ 1-0-2 så vad du än hittar se upp med den beteckningen. Den första delen i beteckningen är storlek sett till ström och du kan välja bland CA10, CH10, CH16, CH16B som rimliga. Testade söka tex "CH10 A441 dahlander" eller
Sågspån2: Söker detta till min Bosch Sticksåg Typ:1582.7 Maskinen går som en Omega men skulle behöva lite kärleksfull behandling. Några tips?
Violina: [citat] Gränsen har ju gått några timmar genom åren om man säger så :rofl: Är nog som du säger med elhyvel kontra handhyvel, finlir är bäst att göra för hand.. Du får ju ditt valda verktyg "gratis" så länge du inte har en lång lista med saker du vill ha (och nån prio-ordning) så hade jag klämt lite på maskinerna i butiken och tagit den som känns bäst i handen helt enkelt..
plunda: Precis så funkar det men jag har lång o grov ved o det går lika bra. Ska försöka ta en egen video.
useless: Varför finns produkten 'contactmeter' över huvud taget? Borde inte alla tum-/meterstockar vara konstruerade så man slipper vika ut halva stocken för att mäta ett par dm? Är det något patent, mönsterskydd, eller liknande som tvingar alla andra till en dålig konstruktion?
Tomgraf: Denna gamla fyllhammare/fyllhacka osv. Hittade jag bakom i skogen efter skövling. Jag har för åsikt att renovera den och göra ett fint skaft till den. Men. Dilemma! Hur skall ett skaft monteras på denna gamla pjäs?! Har googlat och googlat men hittar k gen liknande konstruktion. [bild] [bild]
Christoffer85: Cheetah https://www.arbetsskyddsbutiken.se/product/skyddsglasogon-worksafe-cheetah
nanowire: [citat] Jag har använt koncentrerad gulsåpa, efter någon timme gick det att gnugga bort harts och annan beläggning från tänderna.
NightRider: [citat] Intressant! Blir till att hänga dem på väggen hädanefter. Men vad jag tycker är mest konstigt är att skyffelns blad liksom har delat sig i skikt, hur kan det komma sig?
AndersS: Öppna och kolla, är det ett lager så är det bara att kolla dimension och köpa ett nytt. Har bytt lager i min gamla ärvde maskin och kol.
62_an: [citat] Tack för tipset, ska kolla där. Men jag behöver nog köpa nåt i stan fortare än så. Festool 60T? Är den bra? Någon Festoolare?
neonskij: Är det någon som har ett gängverktyg för nivellskruvar som ni vill bli av med ?
Dan_Johansson: Googlar man så får man bilder på fasta nycklar, så jag antar att TS tittat närmare i verktygslådan .. Det var inte enkelt att hitta standarden dock, men jag antar är att man specificerar vilka toleranser som själva nyckelvidden ska hålla.
nanowire: [citat] Jag använder FSN-WAN mycket, med eller utan skarv och förlängningsskena beroende på vad som sågas. Det ersätter kapgersågen till 95 % för mig. GKS 55 kan jag dock inte uttala mig om, jag har en Mafell.
pyro: Jag tror att Mafell-skenan som efterfrågas här är den som ingår i Mafells kapsystem, tex kss300 https://images.app.goo.gl/iUvpdV3aBLLQbXDc9 Det är en helt annan skena än den som används till sänksågen (både Mafells och Boschs) . Systemet fungerar likadant som Festools HK system med en skena som sitter ihop med sågen och har inbyggda stop för att såga vinklar. Något liknande system
SankteSatan: Jag har prova 34 graders Aerfast och Gunnebo med offset skalle. Den enda skillnaden jag märkte var att plankorna sprack oftare med Gunnebo, när man spikade nån centimeter från änden på plankan. Satte liggande panel. Spetsen ser lite olika ut, Aerfast är bara klippt från 2 sidor, Gunnebo från 4.
Frustrator: [citat] Nej, utifrån bilderna jag googlat fram verkar den betydligt bättre än scheppch. Men det beror helt på vilken kvalitetssäkring de kört med. Bara för att den ser gedigen ut så betyder det inte att den är det.. därav att du måste kolla på Just det exemplar du vill köpa..
nanowire: [citat] Yes, tack! Det ante mig att det var japansk kvalitet. Beställde två direkt, en som present :ok::D
K_arlstrom: Ok! Gräva i packat grus är långt ifrån kul :) Jag har en https://gelins-kgk.se/produkt/kompressor-attack-502/ som fungerat bra i många år, för stor för att flytta runt, för liten för mina största luftförbrukare. Skulle jag köpa en mindre kompressor skulle jag prioritera att den är lättflyttad, och då verkar den här modellen med vertikal tank fin (se bilden som exempel, har ingen
wsp: Tack för bra synpunkt. Efter att ha mätt upp både klingan och anhåll och konstaterat att båda verkar helt ok så kollade jag om klingan va skev. Och det va den. Inte mkt men ändå. Så jag köpte en ny och nu funkar det bättre. Misstänker att jag gjorde bort mig när jag skulle ta bort några mm på var sida om reglarna, 45x70, för att sedan klyva på mitten. Skulle haft en planhyvel ist
Mikael_L: [citat] Hur menar du? Där på passet är toleransen angiven ...
XSvensson: Grymt Det ut som det funkar på min maskin också,får tillverka ett par klämmor. Tack!