Jag har svårt att hitta smidesstäd, som inte är nytt och kostar en förmögenhet. Har någon tips?

En bit järnvägsräls

Järnvägsräls är för lätt om man riktigt skall smida.

Man kan ibland ha tur och hitta billiga begagnade städ som behöver repareras.
Mitt 40 kilos Lokomo kostade 20 euro på skroten men kanterna var vedervärdigt sönderslagna. Jag förvärmde städet till ungefär 150 grader och svetsade på dem med hårdsvetselektroder och slipade tull form. Resultatet blev bra. Det smider jag på.
Jag har också ett större städ med avbrutet horn som jag köpte på skroten för ett liknande pris. Om jag mins rätt vägde det 60 kilo och kostade 25 euro. Någon gång skall jag svetsa dit ett nytt horn svarvat ur grovt axelstål och hördsvetsa på en hård yta ovanpå.
Akta dig för gjutjärnsstäd. De spricker lätt och går inte att reparera.

Annars föreslår jag att du letar efter en lämplig bit tjock plåt. Till exempel 80mm plåt. Svetsar dit ett horn svarvat av axelstål. Borrar ett hål i städet och värmer städer rödvarmt och smider upp hålet till fyrkant. Hårdsvetsar på ytan med sticksvets och hårdsvetselektroder. Svetsar en dubb av till exempel en bit av en 2x2 tums axel från en hästkärra under städet så du kan borra hål i stabben och slå fast städet.
Jag har sett fullgoda hemgjorda städ.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Järnvägsräls är för lätt om man riktigt skall smida.

Man kan ibland ha tur och hitta billiga begagnade städ som behöver repareras.
Mitt 40 kilos Lokomo kostade 20 euro på skroten men kanterna var vedervärdigt sönderslagna. Jag förvärmde städet till ungefär 150 grader och svetsade på dem med hårdsvetselektroder och slipade tull form. Resultatet blev bra. Det smider jag på.
Jag har också ett större städ med avbrutet horn som jag köpte på skroten för ett liknande pris. Om jag mins rätt vägde det 60 kilo och kostade 25 euro. Någon gång skall jag svetsa dit ett nytt horn svarvat ur grovt axelstål och hördsvetsa på en hård yta ovanpå.
Akta dig för gjutjärnsstäd. De spricker lätt och går inte att reparera.

Annars föreslår jag att du letar efter en lämplig bit tjock plåt. Till exempel 80mm plåt. Svetsar dit ett horn svarvat av axelstål. Borrar ett hål i städet och värmer städer rödvarmt och smider upp hålet till fyrkant. Hårdsvetsar på ytan med sticksvets och hårdsvetselektroder. Svetsar en dubb av till exempel en bit av en 2x2 tums axel från en hästkärra under städet så du kan borra hål i stabben och slå fast städet.
Jag har sett fullgoda hemgjorda städ.
Hur gör man sina egna hårdsvetselektroder?

mattiasp mattiasp skrev:
Hur gör man sina egna hårdsvetselektroder?
Det klarar jag inte själv så jag köper dem....... tro det eller ej!

• Haha
mattiasp
  • Laddar…
Jag lyckades med hjälp av en god vän hitta ett söderfors 50kg städ från 1920! Tack för hjälpen ändå.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.