Byggahus.se

Val av sågkedja

1. C
    Medlem · Nivå 18
    Sitter och skall beställa ett par nya kedjor till en Stihl MSE 190C.
    Angiven delning är 3/8P.
    Jag tror mig ha förstått så mycket att 'P' är något Stihl-special som betyder Picco = lågprofilkedja.
    Vad jag inte förstår är dels vad det har med delningen att göra, och dels hur det eventuellt begränsar mig i valet av kedja. Passar t.ex. Oregons 91VXL-kedja?

2. E
    Allvetare · Nivå 6
    Har inte Oregons modeller i huvudet, men det som måste stämma är delningen, spårbredden och antalet länkar. De två senare för att matcha svärdets spårbreddoch längd.
    /Andreas

3. J
    Medlem · Nivå 15
  4. C
    Medlem · Nivå 18
    Alltså, jag har koll på de vanliga parametrarna när det gäller sågkedjor, frågan gäller specifikt skillnaden mellan delningen 3/8P och vanlig 3/8.
    Hittade ingen info om detta på maskinklippet...

5. N
    Medlem Nivå 10
    Jag vet inte vad som skiljer men jag är 99 % säker på att 3/8 p och vanlig 3/8 inte är kompatibla med varandra.

Vet inte vart du tänkt beställa men jag kan rekommendera det här stället
    https://www.saegenspezi.de/

• Laddar…
  6. Bästa svaret

T
    Medlem · Nivå 12
    https://www.chainsawbars.co.uk/chain-guide-bar-sprocket-identification/

Delningen är den samma eftersom båda är 3/8 kedjor men piccolokedjan är mycket mindre och passar till klenare sågar. 3/8 low profile, oregon 91 och Stihl 3/8 piccolo ska vara samma. Kolla så att du inte behöver byta svärd också, då kan du passa på att köpa ett längre när du ändå håller på

3/8 lo pro (also called ’91’ by Oregon and ‘Picco’ by Stihl)

• Laddar…
  7. C
    Medlem · Nivå 18
    Aha, drivtänderna är alltså mindre på Picco och lågprofilkedjan. Lite slamkrypare då många rekommenderar lågprofilkedja på olika forum, vilket alltså skulle kräva även byte av drivhjul och svärd(?) på en "vanlig" såg.
    Fick därav för mig att det handlade om profilen på skärtänderna.

Nä, jag vill ha en kedja som passar det befintliga svärdet, MSE är en elsåg så den är väldigt klen ändå och funkar nog bäst med en "lätt" kedja och kort svärd. Har en större såg för större jobb :)

8. C
    Medlem · Nivå 18
    Hmm, för att krångla till det ännu mer säger butiken nu att det går bra att köra en standard 3/8-kedja. Väldigt förvirrande :thinking:

9. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Jag fick lära mig i min ungdom att ett svärd anser man vara utslitet efter två kedjor. Därav köper man två kedjor och ett svärd när man införskaffar nytt. Nu är det några år sedan senast men då hade butiken färdigt kit med två kedjor och ett svärd.
    Farsan sa alltid att man borde köpa ett paket filar vid samma tillfälle då dessa också är slut när kedjorna är det.

10. K
    Medlem Nivå 7
    Jag är lite nyfiken på vad man skall med långa svärd till.:thinking:
    Få yrkesarbetare använder annat än 13"

11. K
    Husägare · Nivå 14
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    27D5F53B-8D09-4174-B0DA-6ABAC50CABBB.jpeg

:cool:

Jag håller med dig.
    Själv har jag en Jonsered med 14” (eller 15?) o en Husqvarna med 13”.
    Det är nästan bara Husan jag använder. Den andra är mer en hobbysåg, o tas fram endast om den andra inte startar eller annat.
    13” känns mycket smidigare.

• Laddar…
  12. C
    Medlem · Nivå 18
    I USA t.ex. verkar det vara långa svärd som gäller, medan här i Europa kör vi som du säger med kortare svärd.
    Är nog mycket en traditionsfråga.

Kan personligen tycka att det är irriterande när man skall kapa upp en stock och svärdet inte når igenom. Nu är det ju inte så ofta det händer, å andra sidan så är det ju just de biffigare stammarna som man måste kapa upp på plats, som inte alltid är det mest optimala stället att jobba på.

13. K
    Medlem Nivå 7
    Mera rädd om fötterna än att svärdet inte skulle räcka till. Diametrar större än 2*13 tum jackar man ur

14. G
    Medlem Nivå 2
    Använder 16" på vedbacken, hade inte haft något emot 18"... Bra när det är grov ved. Men om jag varit i skogen och skulle kvista stock hade resonemanget varit ett annat

• Laddar…
  15. N
    Medlem Nivå 10
    Har 18 tum på stora sågen vilken jag använder mest till att såga ved. Skulle inte vilja ha kortare när jag sågar ved. Får dock ofta ganska grova träd till ved. Om jag ska kvista eller röja mindre träd är det smidigt med kortare svärd. Har 14 tum på min mindre såg. Skulle jag ha bara en såg så skulle jag föredra ett längre svärd utifrån att jag mest sågar ved.