För egen del finns det 13. 16. 24tum
Och av naturlig anledning så används 13 i 95% av fallen i batterisågen.
16 tums sitter på elsågen som inte används så mycket längre. Och 16 eller 24 sitter på bensin sågen. Den används bara om det är många träd eller väldigt hårda som ska fällas. Så fort jag kan går jag över till batteri.

24 tums använd bara om det ska klyvas en stor stock, vid fällning av stort träd eller när häcken ska kortas ner i grenarna.

C
Lite återkoppling här.

Efter att ha benat ut detta fick jag samma huvudbry med min andra såg som jag också tänkte köpa några reservkedjor till - en gammal Partner. Har tidigare köpt Husqvarnas/McCulloch:s originalkedja och svärd till den så jag har inte reflekterat över om det är en lågprofilkedja eller inte. Tyvärr har jag inte hittat någonstans där det framgår. Dåligt av Husqvarna och kudos till Stihl som åtminstone skriver 3/8P lite varstans. Men det visade sig också vara en lågprofil, så det blev Oregon 91VXL till båda.

Generellt är det nog lågprofil/Picco/"hobby chain" som är standard på små sågar. Märkligt att tillverkare och återförsäljare inte är tydligare att skilja på dessa. De flesta verkar bara skriva 3/8".

Har nu sågat en del också och är mycket nöjd med kedjan, så 91VXL kan jag rekommendera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.