kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Man kan kanske byta glaset i den till högre dim 12 eller nått ? Kan det vara en lösning?
Jobbigt som fan med flip-hjälm, antingen måste du använda en hand för att fälla upp och ner glaset eller så måste du nicka ner glaset (gör rejält ont i nacken med tiden)
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Typ denna-
[länk]

Kan vara nice kanske?
Helt ok (y)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jobbigt som fan med flip-hjälm, antingen måste du använda en hand för att fälla upp och ner glaset eller så måste du nicka ner glaset (gör rejält ont i nacken med tiden)
För mig som inte svetsar yrkesmässigt förutom någon enstaka dag ibland och annars bara till husbehov så fungerar det riktigt bra med en sån där "fattigmansautomat" som har ett smalt ljusare glas under det helmörka. Först tittar man genom den ljusare springan så jag ser vad jag är och så nickar jag litet så det helmörka glaset kommer i siktlinjen och så svetsar jag.
Fast jag kan tänka mig att du som svetsar mer behöver ha någonting bättre.

Den gamla sortens hjälmar med bara det mörka glaset är ett elände precis som du säger. Jag hade en sådan då jag började svetsa. Aldrig mer!
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Har nämnt det förr, men kanske inte i den här tråden, euromaski är den bästa kompromissen jag testat!
https://www.euromaski.fi/en/euromaski-c

Lätt, inga batterier, glugg att kika genom och skyddar även mot IR-stråling när vinkelslipen används (fäller bara upp yttre visiret).
Köpte den när den självavbländande började bli seg och inte längre gjorde sitt jobb...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Jag kör faktiskt bara med Euromaski (fast 3m versionen med friskluft)

Slipper krabba med slipvisir (litar INTE på skyddsglasögon annat än "skidglas") och riktigt lätt hjälm..

Måste dock skydda nederdelen av ansiktet eftersom det lyser igenom i hjälmen..
 
kristofer12345
När ni säger IR strålning? Vad menar ni då
Med vinkelslipen?
 
Det får nog han som skrivit förklara..

Skyddar mot gnistor/exploderande skivor mer vet jag inte vad han menar?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
IR = infrarött, det som i första hand bränner hornhinnorna när du svetsar (UV är inte heller bra). Kommer lite även från gnistorna då man kapar/slipar med vinkelslip. Är det bara smågrejer hemma brukar det vara så lite/svagt att det inte direkt skadar, men är skönt att slippa det ändå :) Dessutom är den stor och skyddar bättre än ett par glasögon!
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
IR = infrarött, det som i första hand bränner hornhinnorna när du svetsar (UV är inte heller bra). Kommer lite även från gnistorna då man kapar/slipar med vinkelslip. Är det bara smågrejer hemma brukar det vara så lite/svagt att det inte direkt skadar, men är skönt att slippa det ändå :) Dessutom är den stor och skyddar bättre än ett par glasögon!
Så länge du inte står och slipar i mörkret är det inget du behöver oroa dig för..
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
IR = infrarött, det som i första hand bränner hornhinnorna när du svetsar (UV är inte heller bra). Kommer lite även från gnistorna då man kapar/slipar med vinkelslip. Är det bara smågrejer hemma brukar det vara så lite/svagt att det inte direkt skadar, men är skönt att slippa det ändå :) Dessutom är den stor och skyddar bättre än ett par glasögon!
Ja då är jag med, !
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Ja då är jag med, !
Fast ir-strålning från varma saker är bara farliga i en övrigt mörk miljö (eftersom pupillerna då är mer utvidgade och ögonen mer mottagliga för ljus) de filtrerar då inte bort den skadliga strålningen vilket de gör i normalt ljus.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Så länge du inte står och slipar i mörkret är det inget du behöver oroa dig för..
Violina Violina skrev:
Fast ir-strålning från varma saker är bara farliga i en övrigt mörk miljö (eftersom pupillerna då är mer utvidgade och ögonen mer mottagliga för ljus) de filtrerar då inte bort den skadliga strålningen vilket de gör i normalt ljus.
OK! Fint med mer info, har bara märkt att jag blir mindre trött i ögonen med lite extra skydd. Det förklarar varför jag märker det mest då jag är i/under en bil och håller på :)
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Jag blev van från början med självavbländande mask. Har en ca 300 kronors svetsmask som jag använde i många år. Förra året köpte jag en ESAB A50 för ca 1990:- och den ger mycket större synfält och bättre kvalitét på det man svetsar. Den gamla masken hänger fortfarande med dock, kan inte klaga på den, den har solcell istället för batterier som A50an så den fungerar som backup.

Jag tycker det är väldigt viktigt med en bra svetshjälm om man inte svetsar så ofta så att man är en riktigt skicklig svetsare.
 
Violina Violina skrev:
Fast ir-strålning från varma saker är bara farliga i en övrigt mörk miljö (eftersom pupillerna då är mer utvidgade och ögonen mer mottagliga för ljus) de filtrerar då inte bort den skadliga strålningen vilket de gör i normalt ljus.
Det pratades om hornhinnan, den påverkas inte alls av pupillens storlek.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.