12 635 läst ·
89 svar
13k läst
89 svar
Tillbehör svets ...
Violina skrev:
Typ denna-
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sYHyR_K9eecHYFRV845_r4Ef2hP9NqhxoC92sQAvD_BwE
Kan vara nice kanske?
För mig som inte svetsar yrkesmässigt förutom någon enstaka dag ibland och annars bara till husbehov så fungerar det riktigt bra med en sån där "fattigmansautomat" som har ett smalt ljusare glas under det helmörka. Först tittar man genom den ljusare springan så jag ser vad jag är och så nickar jag litet så det helmörka glaset kommer i siktlinjen och så svetsar jag.Violina skrev:
Fast jag kan tänka mig att du som svetsar mer behöver ha någonting bättre.
Den gamla sortens hjälmar med bara det mörka glaset är ett elände precis som du säger. Jag hade en sådan då jag började svetsa. Aldrig mer!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Har nämnt det förr, men kanske inte i den här tråden, euromaski är den bästa kompromissen jag testat!
https://www.euromaski.fi/en/euromaski-c
Lätt, inga batterier, glugg att kika genom och skyddar även mot IR-stråling när vinkelslipen används (fäller bara upp yttre visiret).
Köpte den när den självavbländande började bli seg och inte längre gjorde sitt jobb...
https://www.euromaski.fi/en/euromaski-c
Lätt, inga batterier, glugg att kika genom och skyddar även mot IR-stråling när vinkelslipen används (fäller bara upp yttre visiret).
Köpte den när den självavbländande började bli seg och inte längre gjorde sitt jobb...
Jag kör faktiskt bara med Euromaski (fast 3m versionen med friskluft)
Slipper krabba med slipvisir (litar INTE på skyddsglasögon annat än "skidglas") och riktigt lätt hjälm..
Måste dock skydda nederdelen av ansiktet eftersom det lyser igenom i hjälmen..
Slipper krabba med slipvisir (litar INTE på skyddsglasögon annat än "skidglas") och riktigt lätt hjälm..
Måste dock skydda nederdelen av ansiktet eftersom det lyser igenom i hjälmen..
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
IR = infrarött, det som i första hand bränner hornhinnorna när du svetsar (UV är inte heller bra). Kommer lite även från gnistorna då man kapar/slipar med vinkelslip. Är det bara smågrejer hemma brukar det vara så lite/svagt att det inte direkt skadar, men är skönt att slippa det ändå
Dessutom är den stor och skyddar bättre än ett par glasögon!
Så länge du inte står och slipar i mörkret är det inget du behöver oroa dig för..K_arlstrom skrev:
IR = infrarött, det som i första hand bränner hornhinnorna när du svetsar (UV är inte heller bra). Kommer lite även från gnistorna då man kapar/slipar med vinkelslip. Är det bara smågrejer hemma brukar det vara så lite/svagt att det inte direkt skadar, men är skönt att slippa det ändåDessutom är den stor och skyddar bättre än ett par glasögon!
Ja då är jag med, !K_arlstrom skrev:
IR = infrarött, det som i första hand bränner hornhinnorna när du svetsar (UV är inte heller bra). Kommer lite även från gnistorna då man kapar/slipar med vinkelslip. Är det bara smågrejer hemma brukar det vara så lite/svagt att det inte direkt skadar, men är skönt att slippa det ändåDessutom är den stor och skyddar bättre än ett par glasögon!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Violina skrev:
OK! Fint med mer info, har bara märkt att jag blir mindre trött i ögonen med lite extra skydd. Det förklarar varför jag märker det mest då jag är i/under en bil och håller påViolina skrev:
Jag blev van från början med självavbländande mask. Har en ca 300 kronors svetsmask som jag använde i många år. Förra året köpte jag en ESAB A50 för ca 1990:- och den ger mycket större synfält och bättre kvalitét på det man svetsar. Den gamla masken hänger fortfarande med dock, kan inte klaga på den, den har solcell istället för batterier som A50an så den fungerar som backup.
Jag tycker det är väldigt viktigt med en bra svetshjälm om man inte svetsar så ofta så att man är en riktigt skicklig svetsare.
Jag tycker det är väldigt viktigt med en bra svetshjälm om man inte svetsar så ofta så att man är en riktigt skicklig svetsare.
Det pratades om hornhinnan, den påverkas inte alls av pupillens storlek.Violina skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden