Är på jakt efter något att göra fina, raka snitt i metall. Ser ut som att kapkapaciteten på de enklare modellerna av båda typer är ungefär samma.
Fördelar/nackdelar med respektive? Klinga eller kapskiva på kapsågen? Är bandsåg utan kylning någonting att ha? Många frågor. Tacksam för svar.
Fördelar/nackdelar med respektive? Klinga eller kapskiva på kapsågen? Är bandsåg utan kylning någonting att ha? Många frågor. Tacksam för svar.
Här en Femi 783XL kallsåg, med variabel hastighet = bra vid rostfritt och plast etc.
Man kan ställa den upp och klämma fast ett litet sågbord i skruvstädet också, så man kan såga plåt/konturer.
Ganska allround och vettig kvalitet. Men för mina ändamål, som framförallt innefattar kontursågning i rostfritt och verktygsstål, så trånar jag mycket efter en riktig vertikalsåg.
Vet inte exakt hur dina behov ser ut, men kylning behöver du möjligen inte fundera så mycket på. De koboltlegerade bladen typ M42 tåler värme bra. Och glöm ej att "köra in" dem rätt i början.
Man kan ställa den upp och klämma fast ett litet sågbord i skruvstädet också, så man kan såga plåt/konturer.
Ganska allround och vettig kvalitet. Men för mina ändamål, som framförallt innefattar kontursågning i rostfritt och verktygsstål, så trånar jag mycket efter en riktig vertikalsåg.
Vet inte exakt hur dina behov ser ut, men kylning behöver du möjligen inte fundera så mycket på. De koboltlegerade bladen typ M42 tåler värme bra. Och glöm ej att "köra in" dem rätt i början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ps. Snitten blir absolut raka med en sådan här såg. Men kombinationen slitet och dåligt spänt blad gör att det kan bli riktigt snett också. Där finns det nog mindre utrymme för fel med en kap, men jag har ingen erfarenhet med sådana.
Sen är det ju en stor fördel att slippa gnistor också, med en kallsåg.
Sen är det ju en stor fördel att slippa gnistor också, med en kallsåg.
En kines med vad det innebär, men för de pengarna vågar man ju nästan chansa... Här är en annan, men dubbelt så dyr. Europeisk åtminstone.
https://www.mswards.com/product/femi-ng120-xl-abs-metallbandsag
https://www.mswards.com/product/femi-ng120-xl-abs-metallbandsag
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Ser bättre ut än den holzmann som jag köpte, där är bordet inte parallellt med axeln så den måste in i en jättefräs för att planas för att kunna kapa lodrätt.
Med tanke på allt annat (allt) som är dåligt får nog soptippen lösa det...
Med tanke på allt annat (allt) som är dåligt får nog soptippen lösa det...
Tråkigt att höra!K_arlstrom skrev:
Ser ovan så pass mycket bättre ut att det kanske är värt att lägga pengarna?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Båda kapar rakt när dom är rätt inställda. Kapens är riktigt bra för profiler (rör och vinkelprofiler osv) då det går riktigt fort och man inte alls behöver bry sig om hur man kapar. En bandsåg är dålig på att kapa tunt material stående, eller rättare sagt nöter det rejält om för få tänder är i materialet. (är nog mest ett problem på horisontella sågar)
Fördelen med bandsågen är då att den är bättre på att ta massiva ämnen och med kylning tar dom utan större problem även riktigt hårda material men då måste man ändå upp i storlek, kraft och pris. Bandsågen är också tyst (jämfört med) och skitar ner mindre.
Fördelen med bandsågen är då att den är bättre på att ta massiva ämnen och med kylning tar dom utan större problem även riktigt hårda material men då måste man ändå upp i storlek, kraft och pris. Bandsågen är också tyst (jämfört med) och skitar ner mindre.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Skulle säga att det är omöjligt att bedöma från en bild, enklare att skicka tillbaka till en svensk handlare åtminstone! (Har du mer tur än mig är hjulen som bandet åker på runda och axeln sitter i mitten av dom)J Jowl skrev:
Jag har sett åtminstone två Hplzmann metallbandsågar på lokala skrothandlar. Den ena var hel så först tänkte jag köpa den för 50 cent kilon men när jag tog en närmare titt insåg jag att kvaliteten var för dålig för att den skulle vara värd det priset. Den andra var delvis krossad men samma kvalitetsbrister syntes på den också. Tydligen är de gjorda för att smältas och inte för att användas.K_arlstrom skrev:
Klicka här för att svara