JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kvalité, men hur många gånger kommer du använda den? Jag köpte Julas billigaste kit med höger/vänster och rak. Billigt skit, men de duger till de jobben jag ska ha dem till. Höger och vänster är bra om man vill se vad man gör.
Relevant fråga. Jag brukar jämföra timkostnad för en hantverkare och då kan jag öka verktygsbudgeten rejält och köpa bra verktyg som fungerar väl under lång tid:D

Sen ska jag erkänna att det finns en viss njutning i att använda ett verktyg av hög kvalitet, inte bara det att den funkar bra men också tanken att det fortfarande finns företag som vill utveckla och tillverka bra verktyg(y)

• Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Det här med vänster/höger är alltså bara för att få bättre sikt på plåtstycket man arbetar med?

J JohanN03 skrev:
Det här med vänster/höger är alltså bara för att få bättre sikt på plåtstycket man arbetar med?
Det och att det du klipper bort avviker åt ett speciellt håll, vilket är av intresse i många fall. Är inte expert men det är vad jag upptäckte när jag höll på med samma sak som du. Vet inte riktigt var den raka modellen kommer in i bilden. Vänster/höger är väl relevant om man ska klippa i rundad form också.

Mikael_L
Kvalité, men hur många gånger kommer du använda den? Jag köpte Julas billigaste kit med höger/vänster och rak. Billigt skit, men de duger till de jobben jag ska ha dem till. Höger och vänster är bra om man vill se vad man gör.
Jag har klippt 38 st fönster och överbleck till huset, slår jag ut de där 600 kronorna på dessa blir det inte herrejösses med pengar per bleck. Men ack så trevligt att jobba med att fixa dem.
Hade en dålig sax fördärvat materialet till 2 bleck så börjar det gå jämnt upp.

Visst grät jag lite när jag köpte plåtsaxen, men då grämde jag mig bara en gång, inte varje gång jag ska använda en sämre sax.

Jag fixade kanske blecken till garaget också med denna, minns inte riktigt, men troligen köpte jag den redan då.

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med om att "cry once" verkligen gäller plåtsaxar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har klippt 38 st fönster och överbleck till huset, slår jag ut de där 600 kronorna på dessa blir det inte herrejösses med pengar per bleck. Men ack så trevligt att jobba med att fixa dem.
Hade en dålig sax fördärvat materialet till 2 bleck så börjar det gå jämnt upp.

Visst grät jag lite när jag köpte plåtsaxen, men då grämde jag mig bara en gång, inte varje gång jag ska använda en sämre sax.

Jag fixade kanske blecken till garaget också med denna, minns inte riktigt, men troligen köpte jag den redan då.
Ja gör man så mycket lönar det sig såklart med bra verktyg. Det säger sig själv

Snailman
Det och att det du klipper bort avviker åt ett speciellt håll, vilket är av intresse i många fall. Är inte expert men det är vad jag upptäckte när jag höll på med samma sak som du. Vet inte riktigt var den raka modellen kommer in i bilden. Vänster/höger är väl relevant om man ska klippa i rundad form också.
Ja, är väl så att vänster/höger så kommer handtaget ovanför plåten = man kan klippa längre sträcka, med den raka Så kommer ena handtaget ovan plåten och det andra nedanför = går bara klippa en kort sträcka.

Vänsterhänta plåtsaxar med gröna handtag som möjliggör längre klipp i metallplåt utan deformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bleckklippare med raka skär och svart-gula handtag, lämpade för korta klipp i plåt.
Skapa konto

En plåtsax med raka skär och röd-svarta handtag för att klippa i metallplåt.
Skapa konto

Ibland använder jag även en nibblare, fördelen med den är att den inte deformerar en längre plåt som man ska dela på mitten typ.
Nibblare med gröna handtag isolerad på vit bakgrund, verktyg för att klippa metallplåt utan deformation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanN03 skrev:
Det har nog också med att göra ifall du vill klippa en högersväng eller vänstersväng. Jag har sett att alla ventilationsplåtslagarna alltid har både en höger och vänster hängande i verktygsbältet, de klipper rätt ofta in cirkulära kanaler i stora plana, och då antar jag att de använder den sax som fungerar beroende på ifall de måste klippa medsols eller motsols (för att komma åt).

Snailman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har nog också med att göra ifall du vill klippa en högersväng eller vänstersväng. Jag har sett att alla ventilationsplåtslagarna alltid har både en höger och vänster hängande i verktygsbältet, de klipper rätt ofta in cirkulära kanaler i stora plana, och då antar jag att de använder den sax som fungerar beroende på ifall de måste klippa medsols eller motsols (för att komma åt).
Jag har använt mina höger och vänster för att trimma till spirorör som kommer genom gipsen i taket (jag har låtit dem sticka ner nån decimeter och sen kapat dem jäms med takets undersida, efter att gipsen i taket monterats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.