Verktyg & Maskiner
tergo: om man nilfisk högtryckstvätt Taktvätt - Nilfisk roof cleaner - billigt online | Harald Nyborg (harald-nyborg.se)
siggebo: [citat] Tycker det ser ut som att jag har en gammal en, men jag ska ta en extra titt.
senap: Lite som att fråga: "Skall jag köpa gryta eller stekjärn". Man kan klara sig att steka i en gryta men det blir absolut inte bra då grytan har så tunn botten. Grytan måste man ha att koka vatten i. Det går inte med stekjärnet. På samma sätt är det med sågarna. Man kan klara sig att såga med sticksågen i nästan alla situationer men snitten blir inte så raka när man skall såga
medic: Sorry. Ser att jag skrivit fel, du har rätt att den heter NILFISK E150.2-9 X-TRA. Och det kanske är bättre att hålla sig till ett känt och testad produkt, det var kanske snålheten i mig som kikade fram.
Maxwells demon: Tack! Den låg gömd långt ner i listan :)
ceson: Tyckte jag gick igenom allt Bosch på amazon häromdagen och såg den inte då men idag dök den upp.
FredrikR: Senco Fusion är trevliga, samtidigt köpte jag en ny Hikoki 50-90mm pistol efter min gamla Hitachi gas som känns bra, även om jag inte mer än provat den i mindre omfattning. Fortsätta på samma batterisystem är väl inte fel, speciellt när Senco som jag rekommenderar inte passar till nåt annat än deras pistoler och inte öppnar upp någon ny "marknad".
Bjober: Ja eller så är det Swedol som misslyckats med din sökning. Jag vet personligen att deras gängtappar är bättre än deras sökmotor....de har nått att jobba på där. Lycka till med ditt projekt.
Martinhedeberg: Har ett Gaupen 1330 som jag haft i 6 år nu, inga problem
Tokslut: Jag har 2st 12-15m i ett 60kv garage och har saknat längden ibland när man behöver ström utanför, så hade valt ~25M om jag skulle handla idag Julas har jag nu som fungerat fint i 11år De ser annorlunda ut nu 25m https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelforlangare-forgrenare/kabelvindor/kabelupprullare-008752/ 15m för 400kr
Snailman: [citat] Ja, den är ju tom billigare än på Amazon, har beställt en, och fick lite rabatt tom. Är ju flera här på byggahus som är nöjda med den.
Frustrator: [citat] På äldre sågar hade man ofta motorn hängandes under. Bad säljaren om fler bilder via blocket :) Ja jag är sjuk. Hur ska jag annars veta om det var ngt att posta i blocket tips-tråden..
cpalm: [citat] Om de hade haft några hyfsat kompletta satser (med metrisk gänga) hade det kanske varit ett tänkbart alternativ. Men missförstå mig rätt, med bra pris menar jag att det skall vara betydligt billigare än att köpa skruvarna styckevis.
jpsvensson: Jag ser att den här tråden börjar bli lite gammal men jag står inför exakt samma funderingar som du @bjornhallberg Hur gjorde du till slut? Blev det bra och har du några tips eller lösningar du kan dela med dig av? Mvh Jonas
andrho: [citat] Jag hade snokat reda på den tidigare men det är mer en sprängskiss och reservdelslista. Inga specar, tyvärr.
rikard454: [citat] Det är ett stål från Veritas, köpt av hyvlar.se Övrig hårdvara är mestadels inköpt hos specialbeslag.se /Rikard
TiborK: Tack Ronnie! Jag har precis köpt en avfuktare till garaget. Verkar fungera bra. Men det är trångt där med bilen inne. Jag har ingen el dragen till friggeboden. Jag får fundera, men rostangripna verktyg känns inte så roligt så nånting får jag hitta på! Över 60% lär det absolut bli till och från, det är bara att titta på utomhusklimatet.
nanowire: [citat] Ok, förstår det. Just nu lutar det åt att jag använder @cesons metod eller tillverkar två långa 96 mm distansbitar och tvingar fast dessa vartefter skenan flyttas :thinking:
MacAver: [citat] Tack Hasse! Bra tips där. Har varit för upptagen för att ha tid med borrmaskinen just nu men skall se om jag hinner kolla igenom den så snart som möjligt.
Johan-: Hej Björn, hur tycker du om 500:an så här några år senare?
richardtenggren: Tycker 16G(1,6 mm) brukar rekommenderas för tak här på forumet, jag har en av varje. Har dock satt innertak med 18G med.
Octavianus: Efter att ha läst om de flesta sågarna så inser jag att det inte finns något alternativ. Även om tex bosch eller makita är bra när de är nya verkar de slitas fort så på några år är de inte helt perfekta längre. Så en kapex 120 är beställd. Nu är frågan hur bra dammsugare man ska köpa till. Jag har en festool midi redan men vill ha en billigare som är dedikerad till sågen.
nanowire: Uppsidan med att Hikokis maskiner bromsar blixtsnabbt är att ”handledsskyddet” fungerar effektivt när det väl behövs. Vilket det gör ibland med hålsåg och grövre borr. [bild] [bild] [bild]
FredrikR: [citat] Rödsprit funkar, låt ligga och dra, sedan diskborste. (y)
poba53: Jag kollade på TS254 men valde Dewalt DW745+DE7400 pga höjdjusteringsproblemen med TS254. Detta var efter sommaren 2019. Efter detta så kollade jag under sommaren 2020 TS254 demoex i olika affärer där de fortfarande såldes som 600668000 men de hade den nya såghissen med trapettsgängor. Du kan kolla på Metabos reserdelsida för där finns dokumentation för både 600668000 och den nya
Nyfiknast: Det blev en "Halvmask 3M 7500 startkit medium A2P3" för strax under tusenlappen. Bekväm även under längre tider och inget tryck mot nästan som jag får med Sundström sr 100 samt det viktigaste att den inte blir blöt på insidan även efter längre användning. Rekommenderas!
samlarpådetmesta: Stor kompressor med stor tank i ljudisolerat(absolut ej lufttätt) utrymme är att föredra. Själv kör jag med en liten 50l Stanley från jula. Hade gärna haft något större när jag lackar eller kör med mutterknack. Till spikpistolen funkar det utmärkt.