Jag har en friggebod, utan uppvärmning. Ventiler nertill och nät utefter taket, så det är nog ganska nära utomhusklimat vad gäller temperatur och fuktighet.

Där har jag nu dom flesta av mina el-verktyg. Dvs slipmaskiner, kap&ger såg, vinkelslip, bordssåg etc.

Är det dumt?
Jag tänker att dom kanske tar skada, tex av fuktigheten?

(Att värma upp är inte ett alternativ, utan då blir det att hitta plats för dom i huset nånstans... Mindre populärt hos sambon. :-) )

Tror inte att de tar skada av kylan som sådan, däremot är luftfuktigheten kritisk.

Den varma tiden av året kan jag få väldigt höga nivåer när det gäller relativ luftfuktighet i min verkstad och använder då avfuktare för att hålla den under 60%; målet är 55%. Annars kommer ytrosten som ett brev på posten... Eller, ja, Postnord har väl inga ambitioner alls när det gäller att dela ut brev???

Man får nog säga att det är säkrare att du får rostproblem med relativ luftfuktighet från 60% och uppåt än att du får ett brev med posten helt enkelt. Kan inte tänka mig att din sambo ser någon mening med att de pengar du investerat i verktyg och maskiner ska vara bortkastade?

//Ronnie

Tack Ronnie!

Jag har precis köpt en avfuktare till garaget. Verkar fungera bra. Men det är trångt där med bilen inne.

Jag har ingen el dragen till friggeboden. Jag får fundera, men rostangripna verktyg känns inte så roligt så nånting får jag hitta på! Över 60% lär det absolut bli till och från, det är bara att titta på utomhusklimatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.