Jag gillar båda, men använder nästan bara 500an. Anledningen är att jag antingen använder dominons för skivmaterial, där 500 räcker, eller för höjdjustering i massivträ, där 500an också räcker. Behöver jag styrka i fogen i massivträ så använder jag inte dominon i vilket fall.

Med det sagt så är 700an defintivt en utveckling av 500an, med vettigare val av djup (med två "snabbdjup"), gedignare konstruktion, bara två bredder på dominon (fullt tillräckligt, behöver man superbrett så kör man flera gånger. Smartare flip-stops.

Men som sagt, 500an alla dar i veckan för mig, ingen tvekan alls. Helst en 500a som var byggd som en 700a.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Domino kom 2006, har varit med om en liten förändring, första generationen hade stålstift men de fick byta till plast efter en patenttvist. Således ingen förändring förutom nämnda stift.
Med 12 år på nacken, vågar vi gissa att en ny variant med flera och bättre funktioner är på g?

Festool brukar inte ändra produkter för ändrandets skull. Det tycker jag är väldigt sunt. Finns det inga tekniska skäl att ändra den lilla Dominon tror jag att den kommer at vara som den är under lång tid.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Hej Björn, hur tycker du om 500:an så här några år senare?

• Gilla
Fredrik Blomberg1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.