Verktyg & Maskiner
cactuse: [citat] Tack för informationen! Har 33 meter gardinskenor att sätta upp och jag köpte takfästen för att det skulle sitta riktigt bra så jag kunde ha tunga ringa gardiner. Jag valde också takskenor pga 2h hantverkarhjälp ingick i köpet av min lägenhet. dessvärre hann inte snickaren fixa det och jag står här nu själv. Har köpt en hammarborr och det gick magiskt och tänkte yes !
Nilzie: Tack för alla tips! I brist på dremmel testar jag en liten slipsten som sitter på min lilla borrmaskin. Kollar lagren när jag byter rem nu också. Och köper en hel presenning :-)
martin12345: Hej! grymt! Tack för hjälpen! Nej jag har inget av dessa förutom en bra pinnsvets så då följer jag ditt råd rakt av och lägger tillbaka den ”längst in längst bak” igen. men en kort fråga till när jag har dig på tråden. Vi stannar inom svetsar men byter så jag förstår om du inte kan svara. Hur är Cebora som märke generellt? Vad skulle du säga om en Cebora 880 mig/mag? Är
storskogen: Det funkar bra med en knapp istället för startreläet. Ca 1,5 sekund behöver den vara till. Blir nog att skaffa ett tidrelä någon gång så man törs låta någon annan starta den.
ÅkeSun: Oroa Dig inte för verktygsinköp, har Du väl fått hem ett par så brukar dom föröka sig på egen hand. Fundera istället på om Du kan sätta av en plats i huset där Du kan ha en arbetsbänk och bestämda platser för alla verktyg. Om varje verktyg har ett eget hem så ser man om något är på driven, det blir tom enklare att sätta tillbaks verktyget än att slarva bort det!
ÅkeSun: Om inte fräsen håller inställt djup kan det bara finns två skäl som sagt tidigare, Skulle låsflärpen på baksidan halka iväg skulle rimligen fråsdjupet minska när det släpper, fjädringen vill ju pressa upp maskinen. Det är mer troligt att frässtålet rör sig i "chucken". Kryper stålet ut ökar ju fräsdjupet. När man monterar järnet ska det in i botten på tuben, och sen backas
Niklasloow: Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag tror Aerfast var det svenska företaget som blev uppköpta av Senco och nu ändras varumärket till Senco allt eftersom Alltså bör det vara sak samma. Sen har jag skjutit både Senco, Aerfast och Meec spik med min senco pika utan att märka någon skillnad
Elnovis: En liten uppdatering i ämnet. Det slutade med att jag köpte en ny klinga på Amazon. Problemet löst på en gång. Det är som att såga i smör och inte den minsta bränd yta. Tack för all hjälp.
stigen: [citat] Hej! Har du kollat på Metabo DH 330? Jag bytte min DW 733 till en Metabo DH 330. En stor anledning var att det är mycket lättare/enklare med stålen till Metabo. Den hyveln har vändbara dubbelslipade stål som inte behöver postas efter byte. Dessutom tycker jag att jag får mindre snipe märken när jag hyvlar. För övrigt tycker jag att bägge hyvlarna ger bra resultat. Billigaste
Frustrator: [citat] Nä verkligen inte. Medan jag hade en Inca bestämde jag mig för att om den delen pajade skulle jag montera en separat styrning för den istället.
mhoglund: [citat] Ja det kan det göra. Hoppas kunna ta de exakta måtten ikväll :) tack för tipset! Sen kommer ju frågan om kostnaden för frakt från Borås
Prodigys: [citat] Biltema har kapellstag som faktiskt är rätt bra för sina 150kr. Lite lättare och tunnare gods än fogelsta/brenderup/thule original men funktionsmässigt lika bra.
Krux: [citat] tack för bra tips ! Har inga betongväggar. Ska kolla dessa :)
DennisCA: 1 tons versionen är för klen för den där svarven tror jag, du behöver marginal. Jag köpte en 2 tons version för att lyfta min fräs som väger 1200kg. Flyttade även svarven som bara väger 300kg. Lyfte bara dom så att dom just lättade från golvet, så blev dom lätta att puffa runt. Alternativt lyfter man och lägger maskinskridskor under.
tompaah7503: [citat] Ah tusan. Drar det så jävla mycket i starten, det tänkte jag mig inte riktigt. Ska maila leverantören och fråga om man kan sätta en Y/D-starter på motorn. Vi har 20 A huvudsäkringar så det skulle kanske fungera för oss utan Y/D men tanken var lite att samköpa denna med några grannar och man kan inte räkna med att folk har mer än 16 A trefas i uttagen.
byron v2: Jag har en vanlig skruvdragare från ryobi, samt en vanlig och två knack från milwaukee. Testat några olika märken men Milwaukee är top of the Line. Enorm kvalitet, särskilt batterierna håller 5år + om man håller dom borta från att ligga i minusgrader. Milwaukee alla gånger om man står ut med det FÖR höga priset.
byron v2: Gammal tråd: men säkert ändå intressant för många. Milwaukees FFN stomspikare tar från 5-10,2 cm. Bredd 2.9+. En monstermaskin, men 9a batteri kan man typ bygga ett hus med den :)
aunnr1: jag har några bosch 12v som jag köpt i nåt svagt ögonblick, kanske för att jag fick en bosch 10,8v för många år sen. det har hänt att jag tar med dom ibland på jobb för att mina milwakee är på annat ställe o varje gång undrar jag varför. dom går inte att jämföra med milwakees 12v. I mina ögon är dom nästan oanvändbara svaga,långsamma o med klena batterier. med samma
ÅkeSun: På gersågen har jag häftat upp ett litet tält i elastiskt tyg. i bakkant på bänken är det ett 100mm-hål som plocket upp det mesta. Tyvärr kastar sågen en del spån bakåt-neråt, men jag gissar att sugen tar bort 70-80% av spånet [bild] På bandsågen har jag ett fäste under sågbordet där jag stoppar in slangen till grovdammsugaren så nära bladet det går. Det skulle nog också
13th Marine: Jag skulle säga våffel och mackjärn. EDIT: Sen räcker det väl med en tråd? https://www.byggahus.se/forum/threads/smidesverktyg.409389/#post-4122387
Johan456: Boschen fanns klart billigast på Amazon. Iaf när jag köpte i november.
Neesch: Oj, hade helt glömt av att jag skrev i denna tråd. Jo bandsågen funkar finfint! Lite justeringar av guidehjulen och spänningen till sågbladet behövdes. Själva sågbladet i sig är inte världens bästa, det blir ränder i träet när man kapar lite bredare bitar vilket jag läst mig till beror på bladet (kan även vara att sågen inte är helt korrekt justerad av mig då jag är helt
nino: [citat] Brukar väl ingå ett gäng hembryggda om man hjälper någon :D
Doc_63: När man läser om bandsågar uppger tillverkare olika effekter på maskiner, andra anger bara en effekt. Till exempel en såg med upptagen effekt på 900W och avgiven effekt 660W. Annan tillverkare skriver P1 1kW och P2 750W. Men de tillverkare som bara anger ett effektmått, ska man anta att det är upptagen effekt/P1 eller är de juste och anger avgiven effekt/P2? Vad tror ni?
Trafikverket1: Köpte Lidls Parkside när jag renoverade mitt kök. Köpte faktiskt en från classe först, bör ha varit Cocraft men kommer inte ihåg säkert, men lämnade tillbaka den då jag såg att Lidl hade en mycket billigare. Kvalité och noggrannhet är nog detsamma. Båda inkludera små stativ men totalt menlösa i min mening. Satsa på ett teleskopstativ istället t.ex. Bosch TP320