Nån här som kan ge lite tips på vilken maskin man skall skaffa. Hur långt kommer man med en 500 som bara har 28mm djup? Kan man göra ett stort matsalsbord eller blir det för klent?

Nån som testat 700an med Seneca Woodworkings RTS-500 adapter så man får alla storlekar som man får med 500an samt schimsningarna som också går att beställa därifrån och kan säga att köper man 700an så har man allt utom att den väger mer?

Tacksam för alla vettiga tips!

Bästa svaret

Jag tycker du ska köpa 700. Med adaptern så får du med 500an också så att säga. Gör man inte mycket småsaker så räcker 8mm som minsta storlek långt även utan adapter. visst den kostar en arm och ett ben men det är riktigt bra kvalite.

Jag läste på FOG:en att det har förekommit en del lagerhaverier med Seneca-grejen. Festool har avböjt garantiåtagande i några fall om man använt maskinen med tredjepartsadaptern (i USA)

Känns konstigt att det skulle bli större krafter när man pressar ett 6mm borr 28mm än ett 14mm 70mm. Har läst det på fogen men hur många gäller det och hur kan de bevisa att man använt adaptern?

Hej tack för alla svar,, jag beställer en 700 då. Min spontana känsla är att Festool aldrig kan bevisa att man använt adaptern, samt frågan är om maskinerna var fel på från början. Har läst alla utländska trådar och har hittat 2st som gått sönder med adaptern på och om låt säga 1000 sålda adaptrar "är nog betydligt fler sålda" så känns det som en högoddsare att min skall gå sönder, jag kommer ju inte skicka in den till Festool som de i USA gjort med adaptern på isfl :)

Återkommer med betyg på prylarna när jag fått hem allt.

katos katos skrev:
Jag tycker du ska köpa 700. Med adaptern så får du med 500an också så att säga. Gör man inte mycket småsaker så räcker 8mm som minsta storlek långt även utan adapter. visst den kostar en arm och ett ben men det är riktigt bra kvalite.
En fråga bara har du 700an själv och isfl adaptern också. Nyfiken på hur den funkar när man skall köra typ 16mm mdf och liknande är den för klumpig då?

Jag har inte adaptern men kört 16mm mdf med 8 mm borret. Tycker tyngdpunkten ligger bra så upplever den inte som klumpig.

katos katos skrev:
Jag har inte adaptern men kört 16mm mdf med 8 mm borret. Tycker tyngdpunkten ligger bra så upplever den inte som klumpig.
Ok låter kanon men sista följdfrågan hur löser du minimum djupet på 15mm som 700an har, har sökt och frågat på theofil men inte fått något svar på hur man gör om man inte vill gå så djupt i tunna skivor?

Har inget bra svar. Använder kexmaskinen då

W winzhangout skrev:
hur löser du minimum djupet på 15mm som 700an har,
Domistoppern!

...finns många tillfällen då även 500ans djup inte riktigt är vad man vill ha.

• Gilla
winzhangout
  • Laddar…
Toppen tackar!

Jag behöver en Domino och undrar om någon som testat både 500 och 700 har ytterligare feedback att komma med förutom det som skrivits ovan, för- och nackdelar.

Kolla med @Daniel_N . Han har en av varje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.