6 677 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Festool Domino 500 vs 700
Sida 1 av 2
Nån här som kan ge lite tips på vilken maskin man skall skaffa. Hur långt kommer man med en 500 som bara har 28mm djup? Kan man göra ett stort matsalsbord eller blir det för klent?
Nån som testat 700an med Seneca Woodworkings RTS-500 adapter så man får alla storlekar som man får med 500an samt schimsningarna som också går att beställa därifrån och kan säga att köper man 700an så har man allt utom att den väger mer?
Tacksam för alla vettiga tips!
Nån som testat 700an med Seneca Woodworkings RTS-500 adapter så man får alla storlekar som man får med 500an samt schimsningarna som också går att beställa därifrån och kan säga att köper man 700an så har man allt utom att den väger mer?
Tacksam för alla vettiga tips!
Bästa svaret
Jag tycker du ska köpa 700. Med adaptern så får du med 500an också så att säga. Gör man inte mycket småsaker så räcker 8mm som minsta storlek långt även utan adapter. visst den kostar en arm och ett ben men det är riktigt bra kvalite.
Yes jag varnade lite för det här https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-domino-700-med-seneca-adapter-foer-500-bits.290325/
På den tiden utläste jag det som att 700 går på lägre varv än 500 maskinen och att köra för små stål på 700 gav för låg skärhastighet och större påfrestningar. Vet inte vad det slutat med.
På den tiden utläste jag det som att 700 går på lägre varv än 500 maskinen och att köra för små stål på 700 gav för låg skärhastighet och större påfrestningar. Vet inte vad det slutat med.
Hej tack för alla svar,, jag beställer en 700 då. Min spontana känsla är att Festool aldrig kan bevisa att man använt adaptern, samt frågan är om maskinerna var fel på från början. Har läst alla utländska trådar och har hittat 2st som gått sönder med adaptern på och om låt säga 1000 sålda adaptrar "är nog betydligt fler sålda" så känns det som en högoddsare att min skall gå sönder, jag kommer ju inte skicka in den till Festool som de i USA gjort med adaptern på isfl
Återkommer med betyg på prylarna när jag fått hem allt.
Återkommer med betyg på prylarna när jag fått hem allt.
En fråga bara har du 700an själv och isfl adaptern också. Nyfiken på hur den funkar när man skall köra typ 16mm mdf och liknande är den för klumpig då?katos skrev:
Ok låter kanon men sista följdfrågan hur löser du minimum djupet på 15mm som 700an har, har sökt och frågat på theofil men inte fått något svar på hur man gör om man inte vill gå så djupt i tunna skivor?katos skrev:
Domistoppern!W winzhangout skrev:
...finns många tillfällen då även 500ans djup inte riktigt är vad man vill ha.
Toppen tackar!
Lugnt. Badtastex gjorde senare en produktutveckling av stoppern https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-234#post-2863455
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag behöver en Domino och undrar om någon som testat både 500 och 700 har ytterligare feedback att komma med förutom det som skrivits ovan, för- och nackdelar.