Byggahus.se
Rubart tar 1037€ för GDL :)

Snailman
tja jag håller ju på och bygger hus själv, och har inte hunnit så långt på insidan ännu, har en makita sänksåg (har typ använt en gång, och har funderat på att ta med till bygget ett par gånger till)

har en makita cirkelsåg batteridriven och den har jag använt väldigt frekvent, en bosch kap gersåg används ganska ofta periodvis.

sticksåg har jag väl ca 3st en glapp och läcker använde jag till nått en gång för nåt år sen, sen har jag en ny aeg sticksåg (aldrig använd) som jag numera har tänkt att närmare bygget så den skulle kunna anändas om behov uppstår)

testar en bosch multicutter och den verkar bli lika mycket använd som den batteridrivan cirkelsågen...

edit har någon noname cirkelsåg nätdriven oxå, den har det inte blivit att jag använt en enda gång under bygget

Det verkar som om vi använder verktygen väldigt olika här i tråden:x

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Rubart tar 1037€ för GDL :)
Suget minskar ju inte direkt med denna info;)

Lånar en gammal tråd.

Står mellan valet att köpa en bra sticksåg eller en bra cirkelsåg - i närtid ska jag bla. kapa bänkskiva, laminat och limfog i ek, på både bredden och längden. I laminatskivan ska jag såga ut för diskho. Ska även kapa ett antal reglar och allmänt småfix i hemmet. Vilket av verktygen väljer jag? Är cirkelsåg det enda valet för raka snitt? Är sticksåg det enda valer för att göra hål för diskho?

En sänksåg kan kapa snyggt på långa sträckor samt göra fyrkantiga hål (men du behöver kapa hörnen med t.e.x japansåg) ska diskhon ha kurvatur behöver du sticksåg och/eller handöverfräs

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Runda hörn för diskho går även att fixa med stor träborr eller hålsåg beroende på radie. Använder sänksågen mer än sticksågen (men då har jag en fantastiskt dålig sticksåg), har även en bandsåg som står och tar plats i väntan på fäste för ny elmotor..
Enligt mig är grundfrågan om du behöver såga långt och rakt, då kör på cirkelsåg/sänksåg (y)

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Lite som att fråga: "Skall jag köpa gryta eller stekjärn".
Man kan klara sig att steka i en gryta men det blir absolut inte bra då grytan har så tunn botten. Grytan måste man ha att koka vatten i. Det går inte med stekjärnet.

På samma sätt är det med sågarna.
Man kan klara sig att såga med sticksågen i nästan alla situationer men snitten blir inte så raka när man skall såga skivor etc och det går saaaaakta. Sitcksågen kan man ha till att såga runda hål med. Det kan man inte med cirkelsågen.
Själv hade jag en sticksåg när jag hade lägenhet. Det fungerade till pergogolv etc. När jag köpte hus så fick man komplettera med cirkelsåg.

• Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.