Om man kollar på bygga-grejer-videos så använder de ofta tryckluft för att blåsa bort spån och så. Det brukar låta ett litet behagligt pssshh. Jag har tidigare köpt en liten kompressor på typ Jula för 800 kr som jag tänkte ha när jag satte upp lister. Den låter så vidrigt högt att barnen inte vill vara hemma när den kör, så jag köpte en eldriven spikpistol istället. Saken är den att jag ändå vill ha tryckluft för sprutmålning, men hur funkar det egentligen? Startar man upp kompressorn och så låter den hemskt i nån minut för att sedan ha luft tillgänligt? Hur länge då (om man inte använder upp luften förstås)? Eller har folk kompressorn i ett annat rum? Eller finns det modeller som låter BETYDLIGT mindre än den jag har?

Det finns nog ingen kompressor som uppfattas ha behaglig ljudvolym, oavsett storlek och kapacitet.

Hur ofta och mycket den är igång beror ju på hur stor tank du har i förhållande till hur mycket du förbrukar.

Det många gör i verkstadsmiljöer är att montera kompressorn i ett annat utrymme än det man normalt vistas i.

A arasmus skrev:
...liten kompressor på typ Jula för 800 kr som jag tänkte ha när jag satte upp lister. Den låter så vidrigt högt att barnen inte vill vara hemma när den kör, så jag köpte en eldriven spikpistol istället. Saken är den att jag ändå vill ha tryckluft för sprutmålning, men hur funkar det egentligen? Startar man upp kompressorn och så låter den hemskt i nån minut för att sedan ha luft tillgänligt? Hur länge då (om man inte använder upp luften förstås)? Eller har folk kompressorn i ett annat rum? Eller finns det modeller som låter BETYDLIGT mindre än
Känner igen beskrivningen. Ser din kompressor ut såhär? Isåfall kan du vara lugnt förvissad om att alla andra kompressorer låter mindre.
För att fungera tillfredställande till spraymålning behöver du en starkare maskin med större tank.
Gul och svart Stanley kompressor med mätare och rattar, mindre storlek för hushållsbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor kompressor med stor tank i ljudisolerat(absolut ej lufttätt) utrymme är att föredra. Själv kör jag med en liten 50l Stanley från jula. Hade gärna haft något större när jag lackar eller kör med mutterknack. Till spikpistolen funkar det utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.