Tack för bra information om tunga släp och hur reglerna kommer ändras.
Har för avsikt att ta BE i vår, inte för att jag har något tungt släp idag, utan för att jag ibland känner begränsningar i vad jag får koppla på/lasta och att det inte skadar att ha möjlighet att köra tunga släp vid tillfälle.

Gaupen verkar, som det sagts tidigare, vara vanligt i Norge men inte alls vanligt här (ännu?). Jag får uppfattningen av de få kommentarer här att det är ett mellanklass-släp och att det inte ska förväxlas med så kallade proffs-släp, typ anssems och div andra. Jag kan dock vara ute och snurra i den kommentaren. Det märks väl mest efter lite tid så man utsatt grejjerna för lite slitage. Mellanklass kan dock vara "vägen att gå" för mig om det ska köpas släp, plånbokens sätter sig på tvären ibland! :S

De begagnade som jag hittat på t.ex blocket är nästan nya, vilket inte gör det så lätt att göra en bedömning om generell upplevd kvalitet efter lite användning.

Klent tilltagna lastytor, hm. Håller de inte som minst "byggskivermått"?. Jag har inte reagerat på detta när jag läst på Gaupens hemsida, men jag kanske inte har kikat tillräckligt noga. På min önskelilsta står 3m flak för att inte få negativt kultryck när jag lastar virke.

Tvåaxlat lockar för stabilitetens skull men kan bara motiveras om det inte blir dyrare (Yeah, right!) Erfarenheter kring att "handjaga" boggi är intressant, tack!
Precis som nämts i andra trådar är det otroligt lätt att dras med och vilja ha alla finesser som finns när man letar släp. Tipp vore bra, galler måste jag ha, och en kåpa att sätta på när det regnar. Uppkörningsramp är schysst och ibland måste man ju dra en båt, så kölrullar är trevligt! Bra också om svärmor kan huseras någonstans!d^_^b
(Men den diskussionen behöver vi inte ta upp i denna tråden igen.)

Är det någon som äger ett Gaupen som har ris eller ros att dela ut?

Jag ser på Gaupens hemsida att alla vagnar har axlar och kopplingsanordningar från AL-KO. Det tolkar jag som att man siktar på kvalitet snarare än lågpris. Tror inte att Gaupens är ett dugg sämre än tex anssems som jag själv har. Ser man till utbudet är dock målgruppen lite olika, men det behöver ju inte vara dåligt. Universaltrailern ser ju ut att vara en riktig pärla, om än inte riktigt vad som efterfrågas i denna tråd....

Q
Lyfter en stenålderstråd.

Har någon erfarenhet av släpmärket Gaupen?

Q quattro1 skrev:
Lyfter en stenålderstråd.

Har någon erfarenhet av släpmärket Gaupen?
Jag har inte testat släpet själv, men jag har bott någon kilometer från Gaupen och kunde konstatera att det kryllade av folk som hade Gaupenhängare där. Det brukar vara ett gott tecken, det funkar inte att kränga skräp till sina grannar.

Q
Tack för infon

Har ett Gaupen 1330 som jag haft i 6 år nu, inga problem

• Gilla
quattro1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.