Verktyg & Maskiner
Pysslarn: I helgen utnyttjade jag Clas Ohlson-kampanjen med 20% rabatt vid köp av tre produkter. Bland annat köpte jag en teleskopstötta — Bessey — för 263 kr, ordinarie pris 329 kr. Stöttan kan bli 290 cm och känns stabil. [bild] Nu ska jag bara göra ett fäste till min krysslaser så har jag fått samma funktion någon tusenlapp billigare än ett dedikerat teleskopstativ. :) //Ronnie
Huzzbutt: Det låter inte som att trallskruven är problemet utan att det är träskruv som inte kommer loss, Slagskruvdragare är givet.
torparavgrund: [citat] Tack för länken! Men vad menar de med det här egentligen? "Passer til maskiner med klikksystem der du klikker bladet på plass. Passer ikke til eldre maskiner med festeskrue." Alla varianter har väl någon skruv man låser fast bladet med, eller? Min Bosch har ju bara det där mångkantiga hålet och en skruv man drar i botten, köpt ca 2017 eller så. Edit: Skit samma, kollade nu på
FredrikR: [citat] Smalt spår bara, väl? Säkert kompatibel med Makita fräsar men.. Den ska ju visst passa Festool/Makita och Mafell. (y):cool: Hittade ett gammalt inlägg, som jag själv skrivit, med bild på bruksanvisningen... :oops:
nilshav: Hittade denna recension då jag tänkt köpa en Bosch GCM 8 SDE. Någon som känner till om sågen uppdaterats sedan denna recension?
Ola C: [citat] Nästan. 150cc på längden o 135cc på bredden.
Lime113: [citat] Dessa länk vänster, länk höger. Kör med Makita DSP600ZJ (batteridrivna) med skena i MFT setup :) Får även denna i april, länk, funderar på att lägga till fler saker till beställningen :geek:
MViktoria: [citat] Åsna eller inte :D Jag hade i alla fall mycket nytta av denna tråd! (Trots att tiden gått...) Tack från MViktoria
Silfwerflycht: tack! Där ser man, det finns skruv, spikpistol hade jag sett, detta är ju dyra maskiner så att låna en på Ramirent eller motsvarande är ju det bästa alternativet.
plåtrickard: Toppmaskinerna är väl fein.. Men jag hade satsat på batteri.. Men vi måttbeställer det mesta idag så nibblern är oftast hemma..
KnockOnWood: Jula har kanske precis det du söker: [bild] https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/plantering/planteringsverktyg/drivhus-004955/
jai134: Ja, klingskyddet trycks undan medan en sågar men det skyddar när det inte är något i den och det är ju en säkerhetsvinst, tycker jag. Jag ska kolla in Wandel's video o en stund - det blir för mycket dålig musik om en tittar på för många videos i taget...
pjodden: [citat] Tack för svar! Den där såg ju inte så dum ut och dessutom inte så mycket dyrare. Jag håller med att en bredare nog blir bättre utomhus men jag tänkte att en smalare blir lättare att hantera inne. Nu kommer vi ju att bli klara inne (nångång hoppas jag...) medan ute kommer mer vara ett återkommande behov, så då kanske det är bättre att låta detta styra valet.
nanowire: [citat] Nej, så är det inte med alla vinkelslipar. Men eftersom den här typen måste hållas längst bak är den direkt olämplig att bara hålla med en hand, ger dålig tyngdpunk.
ÅkeSun: Som jag ser det kan "ryggen" uppkomma av två skäl, Antingen är stålen feljusterade som tidigare sagts eller så fjädrar mothållet ner på mitten under kuttern. Det kan vara värt att prova att köra den krokiga brädan ett par gånger till utan att ställa om skärdjupet. Om det är fjädring så kommer varje ny resa avverka mindre och mindre, når trycket minskar minskar också
Lexington: Lite sent nu kanske, men jag har vid ett antal tillfällen beställd Bosch reservdelar via min lokala återförsäljare, blir några kronor billigare och man slipper frakten, leveranstiden har oftast legat på 2-3 dagar. Exempelvis ett L-boxx inlägg för 65 kr istället för 150-200 kr (+frakt) som man tar på andra ställen. Men kan hålla med om att det priset va oförskämt bra för alla dom
Nickegoeswild: Ja precis men pratade med en från makita nu och de är som du sa man märker bara de i sågning så han sa hem och prova så får bli det sen. Har bara haft skit stick sågar innan och dem har pendlat en halv cm därför jag blev konfunderad
Jiji: Tack för alla svar. Jag får begrunda förvaringsbiten.
Ola C: [citat] Ska du gå på förlängare så försök hitta något som tar standard ER 20-hylsor. Då kan du köra en förlängare till alla frässtålsdiametrar, bara att byta själva spännhylsan. Typ en sån här, du kan säkert googla fram nåt kit där man får med ett gäng hylsor (som syns på bild under) på köpet. https://www.amazon.co.uk/Emma-Router-Collet-Extension-Routers/dp/B074C6XPY5
OlovMa: Hej, letar också efter drivrem till luna bbs315, mj343c bandsåg. Nån som vet var man kan köpa?
heimlaga: Riktiga aluminiumkringor har annan form på tandspetsarna och annan släppningsvinkel än klingor för trä. I en av mina kapsågar var det en sådan klinga som förra ägaren hade satt dit och den skar inget vidare i trä innan jag fick den omvässt med en släppningsvinkel och tandspetsform som passade för trä. Klingor som är vässta för trä håller inte någon längre stund att såga
nivv: Ingen som tagit bort kuttern och ersatt lager? Min kutter är lite rostig, hade velat bada den i lite Hessa :)
Ljudsnickaren: Hallå kollegor. Jag letar efter vilken Bluetooth hörselkåpor som har den bästa mikrofonbommen. Den jag tänker på är Howard leight sync från Honeywell, zekler sonic 550 (de är nya så det finns inga recensioner ännu) eller Hellberg synergi. Peltor är helt för dyrt för mig, det kostar mellan 4500 och 12000sek här på Island så det är inte på listan. Jag vet att Howard leight sync
ÅkeSun: Det är OMÖJLIGT att jorda ett plaströr, plasten är ju en isolator. En koppartråd utanpå ett plaströr kan alltså inte jorda bort statisk elektricitet inuti röret. Det är många som talar om dammexplosioner, men INGEN som varit med om någon i en snickarverkstad. Det finns massor av filmer på tuben om detta. Vore det ett verkligt problem hade man nog ha hört ganska många berättelser
Ola C: @Djävulssnickarn Här har du din rikt o planhyvel med trasig motor, bara att åka o hämta. Står visserligen Holzman på den (vilket nuförtiden inte direkt borgar för kvalitet) men den kan nog va från före de började branda Kinamaskiner. https://www.blocket.se/annons/ostergotland/snickeri_maskiner/94622167
Stefan N: Du kan köpa det mesta här. https://reservdelarvitvaror.se/reservdelar-till-elverktyg-blackogdecker-dewalt-och-stanley/dewalt-reservdelar_1521531769
cactuse: [citat] Tack för informationen! Har 33 meter gardinskenor att sätta upp och jag köpte takfästen för att det skulle sitta riktigt bra så jag kunde ha tunga ringa gardiner. Jag valde också takskenor pga 2h hantverkarhjälp ingick i köpet av min lägenhet. dessvärre hann inte snickaren fixa det och jag står här nu själv. Har köpt en hammarborr och det gick magiskt och tänkte yes !
Nilzie: Tack för alla tips! I brist på dremmel testar jag en liten slipsten som sitter på min lilla borrmaskin. Kollar lagren när jag byter rem nu också. Och köper en hel presenning :-)