Verktyg & Maskiner
heimlaga: En professionell omlindning på verkstad brukar kosta kring 500 euro.
Danne_83: [citat] Nix fortfarande har jag inte packat upp den, men då kan jag drömma att den fungerar perfekt i alla fall ;)
Henrinho: Hej, Jag fick hem en Bosch vac 20 i förra veckan. Den passar perfekt med sänksåg blå Bosch GKT 55, även sticksågen blå Bosch gst 150 och en grön Bosch ace 1400 fräs passar direkt utan extraadaptrar. Jag tycker att det är konstigt att Bosch på sin hemsida skriver att de inte passar. Likaså ”proffsen” på Proffsmagasinet. Visst känns festools kopplingar stabilare men för en
Henrinho: Hej, fick precis hem en Bosch gkt 55 från oduglingarna på Proffsmagasinet. Sågen fungerar perfekt med Bosch diy (gröna) advanced vac 20 -dammsugaren. Även sticksågen Bosch gst 150 och fräsen Bosch ace 1400 passar direkt på munstycket. Jag har använt dammsugaren ett par dagar nu och än så länge verkar den vara bang for the buck.
mexitegel: Bra att veta att det går att få tag i. Verktygen är bra, men de där spännena sitter erbarmligt dåligt fast i lådan.
Tsdoesds: [citat] Hmm. Du har rätt. Jag har fel. Finns inget annat att göra än att pudla. Vad jag sedan lyckats med i lite för lång tid ska vi inte prata om.. Så för eftervärlden; köp en extra spännhylsa.
VLJ: Tack, bra kommentar att ha mer utrymme framför arbetsstycket. Nackdelen blir ju såklart att den då också kräver större yta att "landa" på. Men det smidigaste är kanske att göra den från en hel 1200x800 skiva.
mattiasp: Det beror sannolikt på att kapanhållet är alldeles för klent för att ta upp de krafter som bildas vid kapning. Jag hade samma problem med min CS70. Det blir som du säger större krafter med hårdare material, och det är därför effekten blir större. Jag har modifierat min CS70 för att komma tillrätta med problemet, men det är en avancerad operation. För övrigt är AvE en ärkepajas
DANNE_K_: [citat] Här är en video på en liknande brännare [MEDIA=youtube]QZ-8eFA-3rA[/MEDIA]
turbo100: [citat] Tack - ska provskära lite på de trasiga glasbitarna, blir det skräp så åker jag till glasmästare eller testar slipmetoden. Jag har en fast varvtals bandputs med "vanligt" papper jag får testa med, funderar på vad som händer om det går tort? PS: Om jag skär, ska jag skära efter linjal eller efter kurvan på frihand?
Currywurst: Någon som har koll på om man kan köpa Milwaukee billigare än de vanliga webbplatserna? Makita verkar man kunna hitta till bra priser i Tyskland. Gillar Milwaukee och har både m12 och m18 batteri och maskiner men behöver komplettera.
mexitegel: Ja, undantaget gipsskruv så är det nog till 95% denna som används. För gips så är det automat eller vanlig dragare som gäller.
nanowire: [citat] Den där är lite klen för att borra stora hål med och onödigt tung för små. För sådär 5-8 mm hål grunda hål för plugg räcker det med en 1,5 J men för grövre hål i granit vill du ha så kraftigt som möjligt. Du verkar inte räddas att ha flera maskiner så detta är väl ett gyllene tillfälle.
heimlaga: Jag tror att den där kuttern går att rädda. Jag tror (inte helt säker) att skruvskallarna är halvtums det vill säga 12,7mm. Risken är stor att du behöver byta bultarna. Betten är helt säkert kaputt. Jag rekomenderar snabbstålsbett från Edessö. De ger bra valuta för pengarna. Två par bett behöver man ha så man kan sätta i nya direkt då man byter.
roli: Vad för gersåg köpte du, fabrikat och beteckning? Stor det inget i beskrivningen/manualen om ditt ”stativ”?
Limpdjuret: Då jag skjutit på inköpet av såg rätt länge nu pga att inte hittat någon begagnad maskin i min närhet... Så nu har jag bestämt detta blir året med såg då jag hamstrat pengar i ett par år till.. Då projekten har samlats på hög och verkstaden är så gott som klar är hög tid. Har kikat på en Minimax SC2 Classic... Från tyskland landar den i den översta biten av min budget,
Masse682022: [bild] [bild] Hej! har en Electrolux dammsugare som på senare tid stängt av sig och satt på sig igen efter en stund! Kom fram till att det måste vara överhettningsskyddet som är trasigt! Beställde ett nytt kretskort där överhettningsskyddet är integrerat och när jag skulle montera det nya är kabelpolerna uppmärkta annorlunda! Eftersom jag är helt kass på el så undrar jag om någon
Keld: [bild] Jag tog en bit 6mm slang och satte den i tryckbrytaren kapade av röret en bit, polerade änden och skarvade med en skarv som på bilden. Om det är gummit i den gamla tryckbrytaren som gått sönder, läs gärna här: https://www.byggahus.se/forum/threads/membran-till-kompressor.430864/
heimlaga: Isbilld skulle jag kalla det. Smid om spetsen litet så har du ett bra redskap att hugga hål i isen med. Stroppen skall träs runt handleden som extra säkerhet så man inte tappar den i vaken. Om man likväl tappar den i vaken kan man om man ha tur få tag i stroppen med en nätidragg.
Annananna: Inte vanlig tapet. Det är hårt sittande färg, glasfiberväv och gud vet vad. Önskar att jag hade känsla nog att skala av ett lager vanlig tapet med vinkelslipen... Tror att mycket hade kunnat sitta kvar egentligen. Men jag vågar inte.
heimlaga: Helt vanlig hydroforpump som brukade stå i källaren i var-varannan gård och pumpa vatten från den egna brunnen till en tank därifrån rören gick till de olika vattenkranarna i huset.
anders07: Bor du i Stockholmsområdet kan du få köpa en Scheppach variant av mig billigt... Det är en lite äldre variant av denna: https://shop.scheppach.com/wand-und-deckenschleifer-ds920-scheppach-230v-50hz-710w-5903804901 Jag använde den främst för att slipa tak men har även kört med en Flex (med motorn i handtaget) och att inte ha motorn på plattan är att föredra för det blir tungt att
KWes: Hej! Alla mina snickerimaskiner är nu borta. Sist var en bandsåg som vägde 760 kg. Mvh Kjell
Cheesen: [citat] Det låter ju som om kanalen är tät.. det har hänt mig varenda gång jag sågat tryckt virke. Blås ur slangen med tryckluft eller dylikt.
Anonymiserad 284245: [citat] Jag använder nästan aldrig TB90 eftersom jag nästan aldrig håller på med massivträ, men det är ett bra system tycker jag. Har köpt hem stål nyligen, då jag äntligen ska ta tag i våra fönster. Toolbox är enkla att handla av, och vanliga Verktygs eller HSS-stål kostar ju inte mkt. Jag har lite radier till specialjobb i HM, då drar de iväg. Precis, säkerhetskuttern har ju
trojlee: Intressant att följa. Har samma problem på min gas35. Tog isär den för ett tag sedan och hips-vips så började auto-start att fungera igen. Men nu har det fallerat igen....