4 350 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Automatstart på Bosch GAS 35 L SFC+
Här är massa kort. Jag kan ju inte sånt här. Jag kan löda och byta enklare komponenter men inte felsöka. Jag har mätt på motstånden där dom sitter och dom mäter 4,67 Ohm så dom är väl vad dom ska vara antar jag ?P poba53 skrev:
Från dina bilder kan man inte se några termiska incidenter eller förstörda komponenter. Byggtekniken med ytmonterade och omsmälta lödningar i ugn på toppsidan och hålmonterade komponenter våglödda från undersidan där det inte finns några prylar är normalt robusta. Spräckta lödfogar är normalt sällsynta på genompläterade mönsterkort för prylar som används inomhus. De vita avlagringarna under lacken på undersidan är flussrester från våglödprocessen. Är Du säker på att Du inte har ett givarfel eller igentäppt som startar motorn. Kolla alla länkar i detta forum för denna Boschmaskin
Igång oavsett läge på brytaren. Har du något inkopplat då eller blir det så ändå? Vissa maskiner har tomgångsström som är högre än cut off för automatiken.Kristian Renström skrev:
Från dina bilder ser man två oranga reläer. Möjligen har någon av reläerna svetsat fast kontakten i reläet pga motorns induktiva last. Gnistor vid start/stopp/studsar kommer att flytta kontaktmaterial från reläets kontaktnitar tills de svetsar fast i slutet läge. Går motorn även i 0-läget på funktionsvredet?
Nej
nej inte i 0-lägetP poba53 skrev:Från dina bilder ser man två oranga reläer. Möjligen har någon av reläerna svetsat fast kontakten i reläet pga motorns induktiva last. Gnistor vid start/stopp/studsar kommer att flytta kontaktmaterial från reläets kontaktnitar tills de svetsar fast i slutet läge. Går motorn även i 0-läget på funktionsvredet?
Då är nog tidigare tipset om kortsluten TRIAC ett bra spår. Triacar kan ganska ofta fallera som kortslutna med lågt seriemotstånd och motorn får permanent matning och fasstyrningen har ingen funktion. Kolla märkningen på den komponent som föreslogs.
jag tackar för den hjälpen jag fått. Jag ska kolla närmsta dagarna.P poba53 skrev:
Klicka här för att svara