Om kretskortet är spraylackat så kan det vara lackrester som ändrat färg beroende av att motstånden blir varma vid användning. Det behöver inte innebära att de är för varma för motstånden själva

P poba53 skrev:
Om kretskortet är spraylackat så kan det vara lackrester som ändrat färg beroende av att motstånden blir varma vid användning. Det behöver inte innebära att de är för varma för motstånden själva
Här är massa kort. Jag kan ju inte sånt här. Jag kan löda och byta enklare komponenter men inte felsöka. Jag har mätt på motstånden där dom sitter och dom mäter 4,67 Ohm så dom är väl vad dom ska vara antar jag ?

• Hand håller ett grönt kretskort framför en delvis demonterad elektrisk apparat med synliga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av ett kretskort med lödpunkter och kabelanslutningar i förgrunden, handhållet verktyg oskarp i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller ett kretskort nära motstånd och andra komponenter för att visa en detalj av deras placering och skick.
    Skapa konto
  • Hand håller ett grönt kretskort med kablar, lödda komponenter och motstånd i en teknisk apparat.
    Skapa konto
  • Öppen elektronisk apparat som visar dess kretskort, motstånd och kopplade kablar, teknisk felsökning.
    Skapa konto
  • En hand som håller i en kretskort med elektroniska komponenter och mätresultatet av ett motstånd.
    Skapa konto
  • Hand som håller ledningar framför elektronikkort med reläer och komponenter.
    Skapa konto
Från dina bilder kan man inte se några termiska incidenter eller förstörda komponenter. Byggtekniken med ytmonterade och omsmälta lödningar i ugn på toppsidan och hålmonterade komponenter våglödda från undersidan där det inte finns några prylar är normalt robusta. Spräckta lödfogar är normalt sällsynta på genompläterade mönsterkort för prylar som används inomhus. De vita avlagringarna under lacken på undersidan är flussrester från våglödprocessen. Är Du säker på att Du inte har ett givarfel eller igentäppt som startar motorn. Kolla alla länkar i detta forum för denna Boschmaskin

Kristian Renström Kristian Renström skrev:
Jag har samma problem med att den är igång oavsett auto eller man på brytaren. Såg detta när jag öppnade. Kan detta ha med det att göra?
Igång oavsett läge på brytaren. Har du något inkopplat då eller blir det så ändå? Vissa maskiner har tomgångsström som är högre än cut off för automatiken.

nanowire nanowire skrev:
Igång oavsett läge på brytaren. Har du något inkopplat då eller blir det så ändå? Vissa maskiner har tomgångsström som är högre än cut off för automatiken.
nej inget inkopplat. Märkte också att effektreglaget inte reagerar. Så det verkar som om strömmen bara passerar kortet

Kanske defekt "triac" som sitter på kylfläns uppe till höger.
Se om den har någon märkning.

Från dina bilder ser man två oranga reläer. Möjligen har någon av reläerna svetsat fast kontakten i reläet pga motorns induktiva last. Gnistor vid start/stopp/studsar kommer att flytta kontaktmaterial från reläets kontaktnitar tills de svetsar fast i slutet läge. Går motorn även i 0-läget på funktionsvredet?

Nej
P poba53 skrev:
Från dina bilder ser man två oranga reläer. Möjligen har någon av reläerna svetsat fast kontakten i reläet pga motorns induktiva last. Gnistor vid start/stopp/studsar kommer att flytta kontaktmaterial från reläets kontaktnitar tills de svetsar fast i slutet läge. Går motorn även i 0-läget på funktionsvredet?
nej inte i 0-läget

Då är nog tidigare tipset om kortsluten TRIAC ett bra spår. Triacar kan ganska ofta fallera som kortslutna med lågt seriemotstånd och motorn får permanent matning och fasstyrningen har ingen funktion. Kolla märkningen på den komponent som föreslogs.

P poba53 skrev:
Då är nog tidigare tipset om kortsluten TRIAC ett bra spår. Triacar kan ganska ofta fallera som kortslutna med lågt seriemotstånd och motorn får permanent matning och fasstyrningen har ingen funktion. Kolla märkningen på den komponent som föreslogs.
jag tackar för den hjälpen jag fått. Jag ska kolla närmsta dagarna.

Intressant att följa. Har samma problem på min gas35. Tog isär den för ett tag sedan och hips-vips så började auto-start att fungera igen. Men nu har det fallerat igen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.